• Äldre 23 Aug 18:34
    987 visningar
    10 svar
    10
    987

    erfarenheter av igångsättning hur går de till?

    Hej
    Ska sättas igång på tisdag om inget hänt av sej själv.
    Är då i vecka 38+
    Jag har oregelbundna smärtsamma förvärkar och väldigt rinniga flytningar ibland blandat med slem.
    Är tok trött och har ont hela tiden just nu.
    Det jag undrar är vad det finns för metoder och hur dom gör.
    Har inte fått så mycket info mer än att jag i torsdags hade framåtlutad mjuk tapp och att läkaren fick in två fingertoppar.
    Hade ont då med så jag kunde inte riktigt koncentrera mej på vad hon sa.
    Min igångsättning är ca 12 dagar innan bf samma som jag fött båda mina andra barn på.
    Blir igångsatt pga att min förra förlossning som gjort mej rädd att föda.

  • Svar på tråden erfarenheter av igångsättning hur går de till?
  • Äldre 23 Aug 18:45
    #1
    elwen skrev 2014-08-23 18:34:50 följande:

    Hej
    Ska sättas igång på tisdag om inget hänt av sej själv.
    Är då i vecka 38+
    Jag har oregelbundna smärtsamma förvärkar och väldigt rinniga flytningar ibland blandat med slem.
    Är tok trött och har ont hela tiden just nu.
    Det jag undrar är vad det finns för metoder och hur dom gör.
    Har inte fått så mycket info mer än att jag i torsdags hade framåtlutad mjuk tapp och att läkaren fick in två fingertoppar.
    Hade ont då med så jag kunde inte riktigt koncentrera mej på vad hon sa.
    Min igångsättning är ca 12 dagar innan bf samma som jag fött båda mina andra barn på.
    Blir igångsatt pga att min förra förlossning som gjort mej rädd att föda.


    Jag blev igångsatt såhär:

    Först gelé på tappen kl 10:00 som fick verka ett tag. Samtidigt kopplades CTG på för att kolla hur barnet reagerade.

    Han reagerade lite stressat så fick ha CTG hela tiden

    Kl 13 fick jag vandra runt lite så vi gick till kiosken.

    16:00 så stängde dom den avdelningen så jag kördes till förlossningen

    16:30 satte dom in en liten ballong mot livmodern som ska vidgas så att kroppen tror att det är bebisens huvud.

    Den skulle sitta 2-3 timmar har jag för mig men efter 45 minuter tyckte dom att det räckte. Började då få onda värkar/sammandragningar

    Vid 21 var jag öppen 5-6 cm

    Och fick epidural. Det tror jag gjorde så att det stannade av.

    Mellan 21 och 00 öppnade jag mig bara till 7 cm. Fick värkatimulerande dropp.

    06:00 undersöktes jag och var då nästan öppen 9 cm. Dom gjorde ett sånt test på barnet för att se mjölksyra ( vilket tyder på stress )

    10 cm öppen kl 07 och barnet hade inte kommit ner i förlossningskanalen men visade stress på provet

    0727 är han ute med akut snitt.

    Hade han kommit ner längre i bäckenet så hade dom bog tagit sugklocka men det var inte aktuellt.
  • Äldre 23 Aug 18:56
    #2

    Har hört de att många igångsättning ar slutar med snitt.

    Hur pass mogen var du innan ?

    Har aldrig haft nån annan smärtlindring än lustgas är rädd för nålar...

  • Nyfike­n gul
    Äldre 23 Aug 19:12
    #3

    två av tre förlossningar startade med igångsättning

    Var öppen 3 cm båda gångerna och dom tog hål på hinnan och satte värkstimulerande dropp. Intensiva värkar som gjorde ohyggligt ont kom nästan på en gång.

    Epidural med första barnet och den tog snett så jag blev förlöst med sugklocka och stor dramatik - 5 timmar tog det från att dom tog hål på hinnan

    Andra barnet blev det bara lustgas och det tog också 5 timmar från att hinnan togs men en ljuvlig födelse.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 23 Aug 20:05
    #4

    Första igångsättning tog de hål på hinnan, va öppen 4 cm, tog 1,5 timme.
    Andra igångsättning tog med hål, hände inget, hände inget, satte dropp o ha för mig det tog 1 timme efter det, totalt 3 timmar o 11 minuter, va öppen 4-5 cm.

    Gick med smärtfria förvärkar båda gångerna.

    Vänta nu barn nr fem o hoppas på en planerad igångsättning ca 10-14 dagar innan så vill gärna med höra om olika igångsättningar

  • Äldre 23 Aug 20:10
    #5

    Jag blev igångsatt efter vattenavgång så det är lite annorlunda vattnet gick vid 23-tiden, vid lunch dagen efter satte de värkstimulerande dropp. Strax därefter hade jag kraftiga värkar och de stängde tom av droppet ett tag. Barnet kom ca fem timmar efter att droppet kopplades på. De fick starta om det när jag hade epidural som hämmade värkarna. Detta var min andra förlossning.

  • Äldre 23 Aug 20:50
    #6

    igångsatt med gel och efter någon timme tog de hål på hinnan. Sedan gick det fort. Samma som ovan med intensiva värkar direkt och inga pauser mellan. Gick så fort att de missade 8 cm som passerade så jag hann inte få någon epidural. 

    Allt gick bra med mig och bebis men jag var chockad över intensiteten.

  • Anonym
    Äldre 23 Aug 21:00
    #7

    Sattes igång en lördag runt 12. En kateter sattes in för att jag skulle börja vidga mig. Samtidigt fick jag värkstimulerande dropp. Några timmar senare ramlade katetern ut på toaletten, då är man öppen 3 cm. Värkarna blev starkare och jobbigare. Kl 3 på natten var det fortfarande bara 3 cm, droppet stängdes av och jag fick morfin för att sova en stund. Kl 9 på morgonen sattes droppet in igen. Kl 19 på kvällen var jag fortfarande bara öppen 3 cm. 20.24 föddes han med akut snitt. Jag var egentligen inte mogen för förlossning, men låg redan inne på bb med förhöjt blodtryck. Han föddes bf -4.

  • Äldre 25 Aug 10:25
    #8

    Sattes igång med att de först satte in en ballongkateter som de trodde bara skulle gå på en timme sen skulle den ramla ut. Men det tog fyra timmar och inga värkar eller sammandragningar. 


    När den ramlat ut tog de hål på hinnorna och kopplade dit värkstimulerande dropp. Tog max 5 minuter sen hade jag runt 5-7 värkar på 10 minuter. Trodde jag skulle dö, lustgasen hjälpte inte riktigt då jag aldrig hann andas ut det som var kvar i kroppen mellan värkarna utan jag blev tvungen att ta lustgas i princip hela tiden. Slutade med att jag började se disneyfigurer och clowner. Fick allafall epidural efter barnmorskorna tyckt jag plågats väl länge (de ville att jag skulle ha öppnat mig en bit innan jag fick epiduralen). Men efter den så var jag som ny igen ;)

    Klockan 9:35 startades igångsättningen 23:48 var han ute så det tog inte allt för lång tid. :)


  • Äldre 5 Sep 16:02
    #9

    Igångsättning gick bra.

    In på förlossning kl 9 tog vattnet kl 10 värkar opp kl 11 och ut kom ungen kl 1320.

    Intensivt men helt klart min bästa förlossning

  • Anonym
    Äldre 6 Sep 00:18
    #10

    Grattis! Skönt att det gick bra för dig :)

Svar på tråden erfarenheter av igångsättning hur går de till?