• SANOJ

    Ni som joggar/promenerar

    Ni som motionerar i form av promenader hur långt promenerar ni, hur ofta och under vilken tid?
    Och ni som joggar - vad gäller för er?

    Hur mycket behöver man träna om dagen om man äter "normal" kost dvs inte bantar?

  • Svar på tråden Ni som joggar/promenerar
  • sportpappa

    Du "behöver" väl inte träna något, men det är ju väldigt bra för din hälsa att göra det. Det finns mängder med fördelar med att träna och mängder av nackdelar att inte träna. Rekommenderat (av Svenska myndigheter) är att man ska vara fysiskt aktiv i minst 30 minuter per dag med åtminstone en rask promenad.

    I vilket avseende menar du att du behöver träna? Eftersom du tar upp kost så antar jag att det har med vikt att göra. Om du äter "normalt" så behöver du inte träna något för att hålla din vikt. Det är om du överäter som du måste träna för att hålla vikten.

    För att svara på din första fråga så brukar jag springa 2-4 pass per vecka och då blir det oftast mellan 7 och 21 km. Om jag springer kort så siktar jag på att ligga runt 4,5-5 min/km och om jag springer långt så tar jag det lugnt med runt 6 min/km.

  • Gizmo

    Jag springer en mil tre gånger i veckan. Promenerar ca 4 tim per dag då jag har hund.

  • Anton Chigurh

    Jag promenerar, har litta krångel med knäna, det skulle kanske funka med kortare jogging, men, vill icke chansa...så jag promenerar. Mellan 10 och 30 kilometer, snittar nog 15 km, att gå ut och gå mindre än 10 km känns inte lönt. 32,9 km som mest, i fredstid, målet är att ta en tur på 50 km.

    Jag försöker ta 5 promenader i veckan, och minst 3 pass på gymmet. I veckan.

    Promenerar eftermiddagar, kvällar, ibland sena kvällar, tycker om att gå i mörker. Och jag går i så gott som alla vädertyper, full storm när träden vräks omkull, eller om åskan är rakt över....då håller jag mig inne, annars har jag inte ont av vädret,  

    Lite så.

    kram //Anton


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Dina08

    Jag går oftast 7 km. Om jag går mindre än 4-5 gånger i veckan, tycker jag inte att det påverkar vikten alls. Så för mig går väl gränsen vid 30 km/vecka.

  • Coruscant

    Promenad varje till varannan dag på morgonen, före frukost. Går ca 6 km på en knapp timme - så inte nån snabb powerwalk, men jag går ner i vikt i kombinationen "äter normalt".

Svar på tråden Ni som joggar/promenerar