• Anonym (Dumt gjort.)

    Skurit mig själv.

    Hej!

    Undrar om någon har koll på NÄR man måste sy ett sår?
    Har skurit mig i armen, längs med underarmen ca 7cm, men orkar/vill inte åka in.
    Det är inte så djupt, tillräckligt för att det ska glipa men det är endast övre hudlagret.
    Googlade fram en bild som ser exakt ut som mitt sår gällande djupet, aximar.deviantart.com/art/Slit-Wrist-first-attempt-128691228
    tror det är en sminkning dock, men så får ni en uppfattning om hur djupt (icke djupt) det är.

    Försökte ta livet av mig i början av 2013 och skar då på samma sätt fast väldigt djupt, då syddes det. Har endast skurit mig dessa två ggr så har ingen kunskap hur djupt det ska vara för att åka in (Självskadande personer har ju oftast mängder av ärr utan tecken på stygn så antar att de inte åker in varje gg....)

    Lite nojig över infektioner etc, så om någon som faktiskt jobbar på sjukhus kan svara vore jag glad.

    Har rengjort ordentligt och tejpat (En åt ena hållet, en bit åt andra hållet osv för att hålla ihop såret). 

    Har redan hjälp genom terapi etc så inga påhopp/tips mot det hållet tack. Mår väldigt bra i övrigt, har jobb och ett bra socialt liv och har inte skadat mig sen 2013 annars, men, det bara hände denna gången i en panikångest attack. 
    Kommer självklart berätta detta för min kontaktperson, så efterfrågar ENDAST svar angående såret. 

    Tack!

  • Svar på tråden Skurit mig själv.
  • Anonym (qwerty)

    Man brukar oftast vilja sy sår inom ca 6 timmar, men är såret rent och djupt kan man sy upp till 12 timmar.
    Om det är möjligt att tejpa blir det minst lika fint som med stygn, och inte större infektionsrisk.
    Det skulle säkert läka bra till och med utan tejp, men då blir det ju ett mycket fulare ärr.
    Enda anledningen att välja stygn istället för tejp är att på vissa ställen på kroppen är det svårt att få tejpen att sitta kvar när man rör sig. Får tejpen sitta bra, och det inte är alltför djupt fungerar det perfekt.
    Lycka till med att må bättre!

Svar på tråden Skurit mig själv.