• Äldre 23 Aug 21:37
    2063 visningar
    13 svar
    13
    2063

    Ledig efter 18 mån?

    Har jag rätt att vara föräldrarledig med mitt barn även efter 18 månader om jag har FP kvar och tar ut 5 dagar i veckan efter 18 månader?

  • Svar på tråden Ledig efter 18 mån?
  • Äldre 23 Aug 21:39
    #1

    Följer

  • Snökao­s
    Äldre 23 Aug 22:20
    #2

    Varför skulle du inte kunna vara det? Har jag missat någon regel? Jag var då föräldraledig efter 18 månader....

  • Äldre 23 Aug 22:26
    #3

    Ja.
    Tills barnet är 18 månader har båda föräldrarna rätt att vara hemma hur mycket de vill, vare sig de tar fp eller inte.
    Från 18 månader kan arbetsgivaren kräva att man tar ut fp i samma utsträckning som man är hemma.
    Man har rätt att gå ner i arbetstid till 75%, utan att ta fp, tills barnet är 8 år eller går ut 1:an.

  • Snökao­s
    Äldre 23 Aug 22:48
    #4

    Jaså. ..För min del så blev jag arbetslös under föräldraledigheten så jag hade ingen arbetsgivare att ta hänsyn till.

  • Äldre 24 Aug 12:41
    #5

    Ok tack vad bra! Hade tänkt 19-månader nämligen:), om vi har råd förstås:)

  • Äldre 25 Aug 10:23
    #6
    pigglet skrev 2014-08-23 22:26:35 följande:

    Ja.
    Tills barnet är 18 månader har båda föräldrarna rätt att vara hemma hur mycket de vill, vare sig de tar fp eller inte.
    Från 18 månader kan arbetsgivaren kräva att man tar ut fp i samma utsträckning som man är hemma.
    Man har rätt att gå ner i arbetstid till 75%, utan att ta fp, tills barnet är 8 år eller går ut 1:an.


    Det är inte arbetsgivaren som kräver, det är så enligt lag. Ledighet efter 18 månader kräver enligt lag att man tar ut FP motsvarande, för att ha rätt till ledigheten.

    Sedan kan arbetsgivare strunta i detta men det är oftast på grund av okunskap.
  • Äldre 25 Aug 11:52
    #7

    Har man inte även tjänat in några veckors semester när man är tillbaka med som man ska använda? Jag gick på mammaledighet i januari 2014 och ska kanske då vara hemma till augusti 2015.kan jag inte ta dessa sommaren 2015 så får jag förlängd ledighet??

  • Äldre 25 Aug 13:25
    #8
    Panda79 skrev 2014-08-25 11:52:53 följande:

    Har man inte även tjänat in några veckors semester när man är tillbaka med som man ska använda? Jag gick på mammaledighet i januari 2014 och ska kanske då vara hemma till augusti 2015.kan jag inte ta dessa sommaren 2015 så får jag förlängd ledighet??


    Det beror på vad ni har för semesterår där du arbetar och hur många semesterdagar du har tjänat in. En viss del av föräldraledigheten är alltid semesterlönegrundande. Men där skulle jag kontakta personalavdelningen eller lönekontoret om jag var du, så kan de dig rätt information.
  • Äldre 25 Aug 20:39
    #9

    Jag tror det är de 180 första dagarna av föräldraledigheten som är semestergrundande, så man borde tjäna in ungefär halva sin semester.

  • Äldre 25 Aug 20:48
    #10
    Gladskit skrev 2014-08-25 10:23:40 följande:
    Det är inte arbetsgivaren som kräver, det är så enligt lag. Ledighet efter 18 månader kräver enligt lag att man tar ut FP motsvarande, för att ha rätt till ledigheten.

    Sedan kan arbetsgivare strunta i detta men det är oftast på grund av okunskap.
    Enligt lag har man ju också bara rätt till 3 perioder föräldraledigt/år, resten är upp till arbetsgivaren om de vill bevilja eller inte.

    Jag tycker att det är lite samma sak. Lagen anger ett minimum, saker som arbetsgivaren på inget sätt kan neka. Men det kan gå bra att få mer liksom. Det är inget som säger att man inte kan vara ledig 7 perioder, om det går bra för arbetsgivaren. Det är inget som säger att man inte kan vara hemma efter 18 månader utan att ta fp, om det är ok för arbetsgivaren. Det är inget som säger att man måste gå tillbaks till heltid när barnet fyllt 8 år, om det är ok för arbetsgivaren att man fortsätter jobba 75%. Det är inget som säger att man måste ansöka minst 2 månader i förväg, om det är ok för arbetsgivaren kan man ansöka om en sista-minuten-resa med föräldraledigt veckan innan.

    Föräldraledighetslagen anger det minsta möjliga som alla föräldrar har rätt till, hur "föräldraovänlig" arbetsgivaren än är.
    Därför har arbetsgivaren rätt att kräva att man tar ut få i samma utsträckning som man är ledig efter 18 månader. Men det är ju inget regelbrott att vara hemma utan att göra det, om det är ok för arbetsgivaren.
  • Äldre 26 Aug 08:36
    #11

    Du har absolut rätt pigglet, lagen anger minimum.

    MEN om man som arbetsgivare väljer att inte ta in underlag på om de anställda har fp kvar att ta ut eller ej, så ska man inte ge föräldraledighet högre prio än annan ledighet. Dvs då faller lagens regler gällande att f-ledighet inte kan nekas om man ansöker x antal månader i förväg.
    Sånt måste man ta stor hänsyn till, vilket jag tror att få arbetsgivare gör.
    Har jag en personalgrupp där ett antal personer konsekvent söker f-ledigt vissa sommarveckor och även på jul/nyår och andra storhelger och de inte har någon fp kvar så ska de inte ges förtur. Jag kan gå med på att de får ledigt, det kan gå som tjänstledighet, det är ingen skillnad för mig som chef. Men deras f-ledighetsansökan får inte "trumfa" någon annan som kanske sökt komp eller semester. Därför anser jag att man antingen måste ha koll på det här och sätta sig in i vad som gäller, som chef. Eller att man formulerar en väldigt klar policy för vad som gäller ledighetsansökningar så att inte de medarbetare som inte har små barn hela tiden få ge vika för småbarnsföräldrarna.

  • Äldre 26 Aug 14:52
    #12

    Gladskit: håller med och förstår problemet. Jag vände mig bara emot din formulering att "lagen kräver att man tar ut", det låter som att man gör något olagligt om man är föräldraledig utan att ta ut fp efter 18 månader, men så är det ju inte.

  • Äldre 26 Aug 15:13
    #13
    pigglet skrev 2014-08-26 14:52:27 följande:

    Gladskit: håller med och förstår problemet. Jag vände mig bara emot din formulering att "lagen kräver att man tar ut", det låter som att man gör något olagligt om man är föräldraledig utan att ta ut fp efter 18 månader, men så är det ju inte.


    Ok!
Svar på tråden Ledig efter 18 mån?