• Anonym (ny_teori)

    Vad är det med kuratorer/socianomer?

    Alltså jag vet inte.. Men jag har en teori jag skulle vilja se om någon håller med om.
    Kuratorsrösten, finns den?
    Den där tanten med släpig inkännande röst, som gärna pratar om sin långa erfarenhet, men inte kan hjälpa dig ett dugg. Som säger att "det måste ha varit jobbigt" men som inte förmår göra något för att hjälpa dig ur det.

    På andra planhalvan ? psykologen. Som med enkla, kloka och precisa frågor får sig att sätta ord på det jobbiga och som med exakt rätt, lagom avvägda följdfrågor plötsligt får dig att må bättre.

    Mina erfarenhet har gett mig en total kuratorsskräck. Utbildas man till att ha släpig, besvärad röst på socionomutbildningen?

    Någon som håller med mig? Eller har jag bara haft otur med kuratorerna och tur med psykologerna?

  • Svar på tråden Vad är det med kuratorer/socianomer?
  • Anonym (soc)

    Socionomer är en flumutbildning och det är en viss sorts människor som väljer den. Ofta har dom egna problem eller varit med om jobbiga saker i sitt liv.

    Det ger absolut ingenting att prata med socionomer!

  • Anonym (ny_teori)

    Intressant att du också upplevt det!

  • Anonym (Petra)
    Anonym (soc) skrev 2014-08-24 15:27:30 följande:

    Socionomer är en flumutbildning och det är en viss sorts människor som väljer den. Ofta har dom egna problem eller varit med om jobbiga saker i sitt liv.

    Det ger absolut ingenting att prata med socionomer!


    Vilken skola läste du på till socionom? Trist att genomgå en utbildning med såna upplevelser!
  • Fundersam02

    Vid psykisk ohälsa är det förstås psykolog som man ska prata med om man har behov av det. De har utbildning och kunskap för det.

    Socionomer/kuratorer har inte det och kan ställa till det om det låtsas ha samma sak att komma med som utbildade psykologer och psykoterapeuter.

    Det är synd att folk som mår riktigt dåligt ibland hamnar hos kurator. Inte bra alls.

  • Anonym (soc)
    Anonym (Petra) skrev 2014-08-24 15:37:32 följande:

    Vilken skola läste du på till socionom? Trist att genomgå en utbildning med såna upplevelser!


    Jag skulle aldrig gå den utbildningen. Men jag jobbade på en högskola många år!
  • Anonym (Okej)

    Om man har en tyngre problematik som kräver utredning, typ adhd eller Asperger är det viktigt att komma till en psykolog, de kan göra utredningar kring de diagnoserna. Om man är i behov av samtal pga att det hänt svåra saker är detviktigare att hamna hos en person man trivs med. Både socionomer och psykologer är utbildade till att hantera den sortsens problematik.

  • Anonym (psykologstudent)

    Jag utbildar mig själv till psykolog och har erfarenhet av att ha hjälpt flera patienter bli av med sina problem/diagnoser så jag kan hålla med där men tänker att socionomer inte är tänkta att arbeta med terapi i första hand utan snarare kunna guida en person i samhället. Tex ha koll på var missbrukare kan få hjälp, hur man söker arbetslöshetsersättning och hur det fungerar med stödet från samhället när man fått en jobbig diagnos. Mer såna grejer. Det har ju inte psykologer så bra koll på utan vi fungerar bäst med att arbeta med en person som mår dåligt och kan inte medla så bra mellan den personen och samhället i övrigt.

  • Anonym
    Anonym (Okej) skrev 2014-08-24 15:48:14 följande:

    Om man har en tyngre problematik som kräver utredning, typ adhd eller Asperger är det viktigt att komma till en psykolog, de kan göra utredningar kring de diagnoserna. Om man är i behov av samtal pga att det hänt svåra saker är detviktigare att hamna hos en person man trivs med. Både socionomer och psykologer är utbildade till att hantera den sortsens problematik.


    Det är otroligt stor skillnad på hur de är utbildade att hantera andras svårigheter. Psykologer läser ju mycket mer psykologi och går dessutom i egen terapi. 
  • Fundersam02
    Anonym (psykologstudent) skrev 2014-08-24 15:49:46 följande:

    Jag utbildar mig själv till psykolog och har erfarenhet av att ha hjälpt flera patienter bli av med sina problem/diagnoser så jag kan hålla med där men tänker att socionomer inte är tänkta att arbeta med terapi i första hand utan snarare kunna guida en person i samhället. Tex ha koll på var missbrukare kan få hjälp, hur man söker arbetslöshetsersättning och hur det fungerar med stödet från samhället när man fått en jobbig diagnos. Mer såna grejer. Det har ju inte psykologer så bra koll på utan vi fungerar bäst med att arbeta med en person som mår dåligt och kan inte medla så bra mellan den personen och samhället i övrigt.


    Just så ja. Socionomer är bra på att hjälpa personer till rätt instanser i samhället och bistå med den kontakten.

    Psykologer är bättre på att hantera psykolgiska svårigheter. Socionomer som försöker terapeuta patienter gör fel. De har inte behörighet för det.
  • Anonym (soc)
    Fundersam02 skrev 2014-08-24 15:43:20 följande:

    Vid psykisk ohälsa är det förstås psykolog som man ska prata med om man har behov av det. De har utbildning och kunskap för det.

    Socionomer/kuratorer har inte det och kan ställa till det om det låtsas ha samma sak att komma med som utbildade psykologer och psykoterapeuter.

    Det är synd att folk som mår riktigt dåligt ibland hamnar hos kurator. Inte bra alls.


    Håller verkligen med!
Svar på tråden Vad är det med kuratorer/socianomer?