• Anonym (oroli­g)
    Äldre 25 Aug 11:04
    870 visningar
    9 svar
    9
    870

    krävande 4-åring

    Vi har en 4-åring som har ett hemskt hetsigt humör, dåligt tålamod och kräver det lilla extra. Hon har svårt med motgångar, förändring och att saker inte blir som hon tänkt.

    Vi har varit separerade sedan hon var 2 år gammal och när hon var 2,5 år började hon (och storasyster) bo varannan vecka vilket inte alls var bra för henne. Men pappan ville absolut att de skulle vara lika mycket hos båda. Det pågick i 8 månader sedan fick jag ta dom på heltid av privata anledningar. Pappan kunde inte ha dom alltså. De bodde enbart hos mig i 4 månader efter det och allt lugnade sig, lilla tjejen mådde märkbart bättre. Sen började de bo varannan helg hos pappa igen och allt funkade bra även om hon var skeptisk först. Hur som helst nu vill han öka på så de bor mer hos honom igen. Jag märker på 4-åringen när hon varit hos pappa på vardagarna att hon är mer svårhanterlig, hon är trött och har svårare att varva ner. Hon visar tydligt att hon behöver en fast struktur i vardagen och ha sin dygnsvila på ett ställe.

    Har pratat med pappan om detta men han håller inte med. Han tror det handlar om att hon behöver vara lika mycket hos honom så hon känner sig lika hemma där. Han vägrar se att hon behöver annat än storasyster (som är världens lättaste barn och anpassar sig på ett kick). Storasyster har inte haft några problem med att bo varannan vecka från 4 års ålder. Hon trivs hos båda och mår bra hur vi än lagt upp umgänget. Men så är det inte med lillasyster. Hon frågar ofta hur många nätter hon ska sova hos pappa, när jag kommer och hämtar osv. Ju mer bytande fram och tillbaka och ju mer hon är ifrån mig desto svårare blir hon att hantera. Ledsen, gråter för allt, får vredesutbrott, tål inga motgångar.

    Har t.om funderat på om hon kanske har någon diagnos. Men det spelar ju ingen roll och känns oviktigt eftersom jag hittat vad som funkar för henne. Struktur, rutiner, ett huvudsakligt hem, tålamod.

    Hon är jätteglad i sin pappa och så länge vi hållt det till varannan helg (då de sover där sen träffar han dom i veckan också) så har det varit positivt för henne. Nu när vi ökat på dagarna så märker man att det börjar bli tufft igen och hon är inte längre glad över att få åka till pappa. Hpn protesterar inte, hon accepterar det MEN hon är inte glad som hon var tidigare.

    Vad gör jag åt detta? Pappan vill inte höra på och jag vet inte hur länge till jag ensam kan bromsa det. Han vill ju ha dom varannan vecka igen (och jag förstår det men hon måste ju gå först). Borde jag prata med nån som kanske kan hjälpa honom förstå att hon kanske behöver mer hjälp?

  • Svar på tråden krävande 4-åring
  • Äldre 25 Aug 12:49
    #1

    Låt hon vara boende hos pappan istället och hos dig mindre.

  • Anonym (byt)
    Äldre 25 Aug 16:43
    #2

    Är ni båda singel? Då kan ni ju låta barnen bo på ett ställe och så byter ni föräldrar hem med varandra varje vecka i stället.

  • Äldre 25 Aug 19:13
    #3

    Som förälder bör man rimligtvis sätta sitt barns välbefinnande före sitt eget. Vet man om att barnet inte fixar VV är det konstigt att man strävar efter det. Har han svårt att sätta barnen framför sig själv i andra situationer också?

  • Anonym (mamms­en)
    Äldre 25 Aug 19:17
    #4

    Jag håller med ovan. Låt barnen bo hos honom.då?

  • Äldre 25 Aug 19:42
    #5

    Jag hade liknande problem med mina pojkar när de var små och vi hade v/v. Tills lut mådde yngsta riktigt dåligt och jag fick ett samtal med BUP som sade ifrån angående v/v. Deras förslag för pojkens bästa var att bo stadigt hos mig och ngn helg hos pappan då han kände sig mest trygg hos mig. Det äldre barnet bodde däremot v/v utan problem


    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 10:41
    #6
    Anonym (mammsen) skrev 2014-08-25 19:17:34 följande:

    Jag håller med ovan. Låt barnen bo hos honom.då?


    Hade hon känt sig tryggast med honom hade jag utan tvekan backat och låtit henne bo mest där om det vore bäst för henne. Det hade varit skitjobbigt men självklart. Nu är det mig hon tyr sig till och behöver lite mer just nu. Det kan såklart ändras med åldern och absolut så tror jag att hon kommer fixa varannan vecka när hon blivit lite äldre och tryggare i sig själv. Det är kanske inte så konstigt att jag blivit första anknytningsperson då det är jag som varit hemma med dom, jag som tagit hand om dom och gjort allt. Pappan har jobbat heltid (han ville inte vara hemma med barnen), tränat efter jobbet och kommit hem till läggdags. När vi levde ihop var han besvärad av bara tanken på att ta med nåt av barnen nånstans själv. Nu har han mognat och är en mycket mer närvarande pappa tack och lov. Han tar sig tid för dom och tycker om att vara med dom. Men det ändrar ju inte att lilltjejen är i större behov av mamma just nu, och att det mest naturliga och trygga för henne är att bo hos mig lite mer. Det handlar inte det minsta om att jag på något sätt tror att jag är bättre eller för att jag är mamman ska jag ha dom mer. Hade han varit den som varit hemma, tagit allt ansvar och byggt upp den tryggheten med dom så hade jag backat. Barnen kommer alltid vara viktigast för mig, att de mår bra är prio ett. Och det gör dom när de har tillgång till både mamma och pappa. Men inte nödvändigtvis av att bo hos pappa varannan vecka. Nu har de en stabil grund i veckorna, ett ställe att sova på. Men träffar (han hämtar på skola/dagis och är med dom hela eftermiddagen och äter middag med dom) ändå pappa flera gånger i veckan och bor där varannan helg.
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 10:51
    #7
    Anonym (byt) skrev 2014-08-25 16:43:46 följande:

    Är ni båda singel? Då kan ni ju låta barnen bo på ett ställe och så byter ni föräldrar hem med varandra varje vecka i stället.


    Tyvärr skulle det inte fungera då jag lever i en ny relation. Lilltjejen är mycket förtjust i honom och vill ofta att han ska läsa godnattsagan, borsta tänderna eller hjälpa med saker. Hon fick en nära relation till honom när pappa försvann ur hennes liv helt i 4 månader och hon bodde hos oss på heltid. Sen har relationen dom emellan fortsatt vara jättebra. Han kliver ofta in när han märker att mitt tålamod börjar tryta och är jättebra på att pedagogiskt och lugnt hantera situationer som uppstår med henne vilket har varit guld värt. Jag är så glad att hon har både en så bra pappa och en fantastisk extra vuxen i sitt liv. Ingen var gladare än hon när vi bestämde oss för att bli sambos.
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 10:57
    #8
    MadlenA skrev 2014-08-25 19:13:27 följande:

    Som förälder bör man rimligtvis sätta sitt barns välbefinnande före sitt eget. Vet man om att barnet inte fixar VV är det konstigt att man strävar efter det. Har han svårt att sätta barnen framför sig själv i andra situationer också?


    Tror inte det handlar om att han inte vill sätta dom först. Det är nog svårt att hantera att hon inte har samma behov av honom. Att hon behöver mamma mer just nu. Tror att han på nåt sätt känner sig som mindre pappa om han inte har dom lika mycket som jag. Han är väldigt mån om dom annars. Men han har svårt att se eller tänka utanför ramarna.
  • Anonym (Blomm­a)
    Äldre 28 Aug 11:02
    #9

    Boka en tid med BVC och hör lite med dem. Försök få en tid till BUP för att få lite råd om hur ni ska göra för att hon ska må bra. Kanske blir det lättare för pappan att förstå vad som pågår om nån utifrån förklarar.

Svar på tråden krävande 4-åring