• Felizia7

    Vill komma i kontakt med andra "maskrosbarn"

    Hej! Jag har sedan tidiga tonåren dragits med depressionsproblematik och är nu rädd att jag återigen är på väg att falla ner i en ganska djup svacka, eller rättare sagt jag är redan halvvägs där. Skulle därför vilja komma i kontakt och samtala med andra i min sits som har dessa problem för att dryfta tankar och kanske lindra hela förloppet och få lite peppning. I synnerhet är jag intresserad av er som vuxit upp i dysfunktionella familjer. 

    Det skulle vara guld värt och jag skulle bli oerhört tacksam om ni ville snacka lite, så hör gärna av er. Via pm går bra. Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Vill komma i kontakt med andra "maskrosbarn"
  • JECJ

    Uttrycket maskrosbarn används för att beskriva barn som växt upp i dysfunktionella familjer med ändå lyckats få ett vuxet liv UTAN psykisk sjukdom, missbruk eller långvarig arbetslöshet/sjukskrivning. Så jag antar att det inte är maskrosbarn du vill ha kontakt med.

    Jag har studerat detta fenomen en hel del och är därför noga med definitionen :)

    Men Lycka till och hoppas att du snart mår bättre! Väldigt få från dysfunktionella familjer växer upp som maskrosbarn ( dvs utan men och problematik) Det viktiga är att du får vård snabbt, innan du mår sämre.

  • Felizia7

    Ok, tar tillbaka uttrycket. Fel av mig. Men söker fortfarande likasinnade.. terapi tycks dessvärre inte hjälpa på lång sikt, eller så har jag inte hittat rätt ännu.


    JECJ skrev 2014-08-25 12:51:52 följande:

    Uttrycket maskrosbarn används för att beskriva barn som växt upp i dysfunktionella familjer med ändå lyckats få ett vuxet liv UTAN psykisk sjukdom, missbruk eller långvarig arbetslöshet/sjukskrivning. Så jag antar att det inte är maskrosbarn du vill ha kontakt med.

    Jag har studerat detta fenomen en hel del och är därför noga med definitionen :)

    Men Lycka till och hoppas att du snart mår bättre! Väldigt få från dysfunktionella familjer växer upp som maskrosbarn ( dvs utan men och problematik) Det viktiga är att du får vård snabbt, innan du mår sämre.


  • Felizia7

    Ok, tar tillbaka uttrycket. Fel av mig. Men söker fortfarande likasinnade.. terapi tycks dessvärre inte hjälpa på lång sikt, eller så har jag inte hittat rätt ännu.


    JECJ skrev 2014-08-25 12:51:52 följande:

    Uttrycket maskrosbarn används för att beskriva barn som växt upp i dysfunktionella familjer med ändå lyckats få ett vuxet liv UTAN psykisk sjukdom, missbruk eller långvarig arbetslöshet/sjukskrivning. Så jag antar att det inte är maskrosbarn du vill ha kontakt med.

    Jag har studerat detta fenomen en hel del och är därför noga med definitionen :)

    Men Lycka till och hoppas att du snart mår bättre! Väldigt få från dysfunktionella familjer växer upp som maskrosbarn ( dvs utan men och problematik) Det viktiga är att du får vård snabbt, innan du mår sämre.


  • Angora
    JECJ skrev 2014-08-25 12:51:52 följande:

    Uttrycket maskrosbarn används för att beskriva barn som växt upp i dysfunktionella familjer med ändå lyckats få ett vuxet liv UTAN psykisk sjukdom, missbruk eller långvarig arbetslöshet/sjukskrivning. Så jag antar att det inte är maskrosbarn du vill ha kontakt med.

    Jag har studerat detta fenomen en hel del och är därför noga med definitionen :)

    Men Lycka till och hoppas att du snart mår bättre! Väldigt få från dysfunktionella familjer växer upp som maskrosbarn ( dvs utan men och problematik) Det viktiga är att du får vård snabbt, innan du mår sämre.


    Lite fel ställe att komma med pekpinnar om vad som är maskrosbarn och inte. ts söker stöd, från personer som har erfarenhet av att ha växt upp i en dysfunktionell familj. Ingen människa, inte ens maskrosbarn enligt din bemärkelse, är immuna mot att någongång må dåligt eller bli arbetslös! Det är ingen människa. 
  • JECJ
    Angora skrev 2014-08-25 13:30:49 följande:

    Lite fel ställe att komma med pekpinnar om vad som är maskrosbarn och inte. ts söker stöd, från personer som har erfarenhet av att ha växt upp i en dysfunktionell familj. Ingen människa, inte ens maskrosbarn enligt din bemärkelse, är immuna mot att någongång må dåligt eller bli arbetslös! Det är ingen människa. 


    Det var enbart vänligt menat då TS har det i sin rubrik. Om hon söker andra som mår psykiskt dåligt så kommer dom troligtvis inte klicka på denna tråden.

    Ingen är Immun mot att må dåligt i perioder ( dock är det stor skillnad på att vara lite nere eller vara deprimerad och att vara arbetslös några månader eller några år.) Alla som varit deprimerade eller arbetslösa länge VET att det inte är samma som att må lite dåligt.

    Men det speciella med just " maskrosbarn" är att dom mår helt bra och lever ett framgångsrikt liv trots att dom har haft alla odds mot sig. Uttrycket kom till för att det just är så ovanligt att må så bra trots en svår uppväxt:)

    Själv har turen att aldrig varit allvarligt deprimerad, och jag hoppas att vi snart kommer på varför somliga klarar sig utan någon psykisk sjukdom alls och andra får det. Trots liknande uppväxt. Kommer vi på det så är vi ett steg närmare att bota/förebygga psykisk ohälsa.
  • Mecros

    Hej!


    Jag tänkte idag att jag skulle skapa en liknande tråd som denna! Du får gärna skriva ett meddelande till mig så kan vi prata lite :)

  • jaghopparhögt
    Mecros skrev 2014-09-22 17:37:27 följande:

    Hej!


    Jag tänkte idag att jag skulle skapa en liknande tråd som denna! Du får gärna skriva ett meddelande till mig så kan vi prata lite :)


    Vad vill du prata om?
  • Felizia7

    Vill bara skriva i tråden att jag mår mycket bättre och saker rullar åt rätt håll. Har och är därför inte så aktiv här på fl för närvarande, får se om jag återvänder. 

    God jul allihop! 

  • PlayWood
    jaghopparhögt skrev 2014-09-22 17:45:11 följande:
    Vad vill du prata om?
    Jag undrar samma sak :) och TS söker inte maskrosbarn längre för det va fel ordval?
  • Felizia7
    PlayWood skrev 2014-12-23 18:12:03 följande:
    Jag undrar samma sak :) och TS söker inte maskrosbarn längre för det va fel ordval?
    Det var fel ordval och det stämmer ja :)
Svar på tråden Vill komma i kontakt med andra "maskrosbarn"