• omis94

    Pengar i banken och skatt

    Hej,

    Jag behöver lite hjälp med åsikter!

    Jag är en student som läser mitt andra år i tandläkarutbildningen utomlands och har sen barndomen samlat ca 97,000 kr. Allt ifrån sommarjobb, gåvor och egna bedrivna projekt. Nu kommer jag få pengar från CSN för att betala skolavgiften och resten ska vara för livet utomlands. Men jag kommer få pengar från föräldrarna för att leva och få spara resten av CSN istället över pengarna jag hade redan. Det blir till slut ca 130,000-135,000kr på banken vilket oroar mig lite när det gäller skatt. Måste pengarna skattas på något sätt eller inte? och finns det gränser i så fall?

    All tips uppskattas! Ska jag t.ex. överföra pengarna utomlands någonstans? eller växla de till dollar och spara hemma? 

    Tack för hjälpen..

  • Svar på tråden Pengar i banken och skatt
  • Birgitta02

    Nej, du skattar inte på sparade pengar. Inbart på inkomst. Bidragspengarna är just bidrag och beskattas inte. Och tar du CSN-lån så är det ju lån, och beskattas inte de heller..

  • Anonym

    Tack för svaret :) Så de bryr sig inte om att jag fortfarande är 20 år gammal men har så mycket pengar på banken? 

  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-25 14:13:03 följande:

    Tack för svaret :) Så de bryr sig inte om att jag fortfarande är 20 år gammal men har så mycket pengar på banken? 


    Nej.
  • Noname00

    Vad sparar du i har du det i aktier eller fonder och säljer så gäller skatt om de inte är placerade i en kapitalförsäkring.

Svar på tråden Pengar i banken och skatt