• killingen

    ansvar och resekostnader

    I dagsläget har jag och mitt ex våra två yngsta barn 12 resp. 3 1/2 år gamla varannan vecka. Om några månader ska exet flytta till en annan stad 5,5 mil bort och ska då bara ha sina barn Fre em till söndag kväll eller ev måndag morgon.
    Övrig tid kommer de att bo hos mig. Han kommer oxå att betala underhåll på 1273:-/barn samt att jag kommer att få hela barnbidraget. (Vi har nu halva var).

    Vem ligger ansvaret på att barnen kommer till deras pappa? Vem ska stå för dessa kostnader?

    Exet påstod först att jag skulle se till att lämna barnen på fredag em på tågstationen där han skulle möta upp på väg från jobbet vilket för mig är svårt då jag måste jobba kväll den helgen barnen ska till honom. Sen skulle jag även möta upp dom på stationen måndagsmorgonen kl 07.05 för att själv lämna dom på dagis vilket oxå blir svårt då jag börjar jobba 07.20 några mil bort.
    Efter ett tag gick han med på att själv lösa det varannan gång. Nu har jag dock hört att det är han som själv ska ansvara för att hämta och lämna barnen när han ska ha umgängesrätt med dom samt att kostnaden ska han oxå stå för. Vad gäller? Jag jobbar inom ett yrke med väldigt obekväma arbetstider och mitt jobb har hjälpt till att fixa så jag har kunnat jobba dagtid den veckan jag har barnvecka fram till nu och ska försöka fixa det även när exet flyttat. Pga att jag sen när exet flyttat kommer att gå miste om en hel del ob - tillägg så har jag inte möjlighet att gå ner nåt I arbetstid då det redan är knapert. Tyvärr kommer de se ut som att jag kommer förlora inkomst i form av ob - ersättning i samma nivå med vad jag kommer få i underhåll så varje krona kommer att få vändas på ännu fler ggr när jag nu kommer få ha mina barn på heltid (så gott som) Något jag självklart tycker är underbart även om det kommer bli skit tufft ekonomiskt.
    Vad/hur ska jag gå tillväga?

  • Svar på tråden ansvar och resekostnader
  • Anonym (Han)

    Umgängesföräldern ansvarar för hämtning och lämning om man inte kommit överens om något annat. Överstiger resan 10 mil bör ( trots faktiskt det står " bör" inte " ska") boföräldern bidra till resorna ( med billigaste färdsätt) efter förmåga ,dvs det handlar inte om att dela50/50 utan OM boföräldern har råd ska BF hjälpa till med kostnaderna. Sedan ang uh, har ni räknat ut barnens faktiska kostnader ( tex på fk s sida) ? Eller har ni bara gått på fk' s minimi summa ? Om pappan tjänar mer än dig kaaan det hända att han eg borde betala lite mer i uh ( och med tanke på att du måste gå ner i inkomst pga pappans flytt så är ju varje krona viktig) alternativt att ni kommer överens om att dela på större inköp ( skriv ner vad inköpen är och en max summa + hur ofta max summan ska revideras)

  • Brumma
    Anonym (Han) skrev 2014-08-26 18:56:10 följande:

    Umgängesföräldern ansvarar för hämtning och lämning om man inte kommit överens om något annat. Överstiger resan 10 mil bör ( trots faktiskt det står " bör" inte " ska") boföräldern bidra till resorna ( med billigaste färdsätt) efter förmåga ,dvs det handlar inte om att dela50/50 utan OM boföräldern har råd ska BF hjälpa till med kostnaderna. Sedan ang uh, har ni räknat ut barnens faktiska kostnader ( tex på fk s sida) ? Eller har ni bara gått på fk' s minimi summa ? Om pappan tjänar mer än dig kaaan det hända att han eg borde betala lite mer i uh ( och med tanke på att du måste gå ner i inkomst pga pappans flytt så är ju varje krona viktig) alternativt att ni kommer överens om att dela på större inköp ( skriv ner vad inköpen är och en max summa + hur ofta max summan ska revideras)


    Det där med tio mil står faktiskt inte med i föräldrabalken - vilket är vad som reglerar umgänge, boende osv enligt lagen.

    Följande står.

    "15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

    En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319)."

    Själv tycker jag det känns självklart att man kör varannan väg - eftersom umgänget är för barnet och man skall som vårdnadshavare se till barnets bästa. Tex att pappan hämtar i hemmet eller på fritis på fredagen och TS hämtar på söndag kväll.

    Gällande underhållet så KAN de komma överens om ett högre, men det finns inget tvång för pappan att betala mer om han inte vill. Om inte TS stämmer honom på mer underhåll vill säga. Fast då måste hon visa på varför deras barn kostar mer än ett "normalt" barn i Sverige kostar.

    De kan även givetvis komma överens om att dela på större kostnader men även här kan pappan säga nej då han anses fullgjort sin ekonomiska skyldighet gentemot barnen genom att betala underhåll (även om det är försäkringskassans 1273).

    TS - kommer ni däremot relativt bra överens så har försäkringskassan ett bra verktyg där ni skriver i barnets kostnader, drar av barnbidraget och fyller i era respektive överskott. Sedan räknar verktyget ut hur mkt underhåll som är rimligt.
  • Anonym (jj)
    Brumma skrev 2014-08-26 21:42:20 följande:

    Det där med tio mil står faktiskt inte med i föräldrabalken - vilket är vad som reglerar umgänge, boende osv enligt lagen.

    Följande står.

    "15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

    En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319)."

    Själv tycker jag det känns självklart att man kör varannan väg - eftersom umgänget är för barnet och man skall som vårdnadshavare se till barnets bästa. Tex att pappan hämtar i hemmet eller på fritis på fredagen och TS hämtar på söndag kväll.

    Gällande underhållet så KAN de komma överens om ett högre, men det finns inget tvång för pappan att betala mer om han inte vill. Om inte TS stämmer honom på mer underhåll vill säga. Fast då måste hon visa på varför deras barn kostar mer än ett "normalt" barn i Sverige kostar.

    De kan även givetvis komma överens om att dela på större kostnader men även här kan pappan säga nej då han anses fullgjort sin ekonomiska skyldighet gentemot barnen genom att betala underhåll (även om det är försäkringskassans 1273).

    TS - kommer ni däremot relativt bra överens så har försäkringskassan ett bra verktyg där ni skriver i barnets kostnader, drar av barnbidraget och fyller i era respektive överskott. Sedan räknar verktyget ut hur mkt underhåll som är rimligt.


    Det är inte alls självklart att man kör varannan väg. Det självklara är att båda föräldrarna skjutsar, hämtar och lämnar efter förmåga.

    Om det är så att hämtningarna och lämningarna krockar med ts arbetstider så bör pappan givetvis anstränga sig till det yttersta för att det ska fungera. Och kanske göra lite mer än vad han tänkt sig från början. För det är ju ändå för barnens skull han gör det.
  • Brumma
    Anonym (jj) skrev 2014-08-26 21:50:16 följande:
    Det är inte alls självklart att man kör varannan väg. Det självklara är att båda föräldrarna skjutsar, hämtar och lämnar efter förmåga.

    Om det är så att hämtningarna och lämningarna krockar med ts arbetstider så bör pappan givetvis anstränga sig till det yttersta för att det ska fungera. Och kanske göra lite mer än vad han tänkt sig från början. För det är ju ändå för barnens skull han gör det.
    Jag skrev att JAG tycker det känns självklart att man gör så. Inte att det ÄR självklart.
  • Anonym
    Brumma skrev 2014-08-26 21:57:11 följande:
    Jag skrev att JAG tycker det känns självklart att man gör så. Inte att det ÄR självklart.
    Jo visst kan man tycka en massa men TS frågar vad som gäller. 

    Umgängesföräldern hämtar och lämnar barnen. Thats it om man inte kommer överens. Det är just för sådana separationer detta finns nedskrivet.
  • Brumma
    Anonym skrev 2014-08-26 22:08:58 följande:
    Jo visst kan man tycka en massa men TS frågar vad som gäller. 

    Umgängesföräldern hämtar och lämnar barnen. Thats it om man inte kommer överens. Det är just för sådana separationer detta finns nedskrivet.
    Och då undrar jag VAR det finns nerskrivet. För i föräldrabalken finns det inte.

    Det är inte "thats it" när det faktiskt inte finns några regler om det. Man kan få en dom på att ngn både ska hämta o lämna, det kan vara både umgänges och boendeförälder som kan få göra både och - beroende på omständigheter. Man kan få en dom på att sköta varsin väg, eller halva vägen var. Det beror som sagt på omständigheterna.
  • Anonym

    Tack för era svar! Fortfarande undrar jag om det finns nedskrivet någonstans att det är umgängesföräldern som ska stå för hämtning/lämning och i så fall vart?

    Jag är absolut inte emot att mina barn ska träffa sin pappa men det kan inte ske på mer förlorad arbetsinkomst än vad det ändå kommer att göra. Min ekonomi är tyvärr redan ansträngd till det yttersta.

    Mitt ex tjänar ca 1 1/2 ggr mer än mig och tycker att han har gjort sitt med att betala 1273:-/barn och att få ut en endaste liten krona utöver det kan jag bara glömma om jag inte drar det till rätten. Tyvärr kommer vi inte värst bra överens. Jag vill att vi går på samarbetssamtal på soc för att klargöra så allt går rätt till och för att undvika att han kör över mig vilket han är väldigt bra på men tyvärr vägrar han.

    Han tycker att det är sååååå synd om honom eftersom han nu när han köper hus tillsammans med sin flickvän kommer att få det så knapert att de bara kan ha en bil vilket ju gör att han kommer att ha det sååååå svårt att kunna hämta och lämna sina barn men ska jag bli drabbad av/för det?

  • Anonym (Cilla)

    TS,

    Det finns i någon av propositionerna (mitten av 90-talet har jag för mig) att den förälder som flyttar utan giltiga skäl ska både sköta transporten och betala.

  • Anonym (Cilla)
    Brumma skrev 2014-08-26 21:57:11 följande:
    Jag skrev att JAG tycker det känns självklart att man gör så. Inte att det ÄR självklart.
    Om den ena föräldern väljer att flytta iväg från orten, varför ska då den andra föräldern behöva transportera barnet?

    Min åsikt är att föräldrar borde tänka lite mer på sina barn innan de flyttar! I slutändan är det barnen som drabbas genom längre resor, kan inte delta i fritidsintressen eller gå på kalas, bråkande föräldrar, osv.
  • Brumma
    Anonym (Cilla) skrev 2014-09-01 12:15:14 följande:
    Om den ena föräldern väljer att flytta iväg från orten, varför ska då den andra föräldern behöva transportera barnet?

    Min åsikt är att föräldrar borde tänka lite mer på sina barn innan de flyttar! I slutändan är det barnen som drabbas genom längre resor, kan inte delta i fritidsintressen eller gå på kalas, bråkande föräldrar, osv.
    För att man vill underlätta för barnet och främja umgänget?

    Min bonus mamma flyttade - och tog barnet med sig. Hon körde både fram o tillbaka i början men ville inte göra det i längden. Eftersom vi vill ha umgänge med barnet så kör vi naturligtvis ena vägen - både för vår och barnets skull.

    Och ja, så länge avståndet är rimligt (tex en timmes körning) så känns det småaktigt och "bittert" att inte ta hälften av körningarna. Oavsett vem som flyttat vart...

    Vid längre flyttar tycker jag att den som flyttar skall sköta en större del - oavsett om det är boende eller umgängesföräldern.
Svar på tråden ansvar och resekostnader