• Äldre 25 Aug 22:42
    3381 visningar
    19 svar
    19
    3381

    igångsättning vid förlossningsrädsla!

    Är det någon som har erfarenheter av igångsättning vid förlossningsrädsla? Är det svårt att få igenom? Jag är livrädd inför förlossningen , har pratat med min bm om det och hon har skickat remis till aurora några gånger, men det händer ingenting, det känns som att dom inte bryr sig om att jag är så rädd. Jag könner att jag inte kan fortsätta så här, varje dag sitter jag och gråter och tänker på hur illa det faktiskt kan gå om jag inte får hjälp, att jag kan få förlossningsdepression och inte kan ta hand om mitt barn eller något. Jag har läst på lite men vet att man måste ha väldigt bra argument för att få det igenom. Så jag hade varit tacksam om ni hade kunnat dela mer er om era upplevelse kring detta.

  • Svar på tråden igångsättning vid förlossningsrädsla!
  • Äldre 26 Aug 08:08
    #1

    Det är svårt att bli igångsatt, även när du har medicinska skäl. En naturlig förlossning som kommer igång själv är alltid det bästa - för både dig och barnet. En igångsättning gör mer ont, och det påverkar inte din upplevelse positivt - de kanske tänker så?

  • Äldre 26 Aug 08:39
    #2

    Varför vill du bli igångsatt?!

  • Äldre 26 Aug 08:39
    #3

    Varför vill du ha igångsättning? Det är ju absolut inte att föredra om man inte måste...

  • Äldre 26 Aug 08:43
    #4

    Mitt tips får bli att du tar med dej en riktigt duktig doula som extra stöd när det blir dax! Så mycket värt med ett extra stöd när man känner sej rädd och orolig. Mer info om oss finner du här inne; www.doula.nu Lycka till!

  • Äldre 26 Aug 10:50
    #5

    Jag vill bli igångsatt eftersom jag är livrädd inför förlossningen,  jag känner att min rädsla försvinner inte om jag bara pratar med någon, jag får panik så fort jag tänker på förlossningen, så tänkte jag att om jag blir igångsatt så vet jag när allt händer för det är det som skrämmer mig mest, att man inte vet när allt sätter igång, och smärtan är jag jätte rädd för.

  • Äldre 26 Aug 11:10
    #6

    Har du inte fått nån som helst hjälp från MVC med detta?! Önskar SÅ att jag kunde hjälpa dej.

  • Äldre 26 Aug 11:24
    #7

    Vill du ha hjälp med att hitta nån bra doula så hojtar du till bara så ska jag göra allt jag kan för att hjälpa dej. När är det dax?!

  • Äldre 26 Aug 11:45
    #8

    nej , jag tror inte dom tar mig på allvar, jag har pratat om det med min bm sen inskrivningen och varje gång vi träffas berättar jag hur rädd jag är men hon gör ingenting åt det. Min kille är hemma nu andra dagen från jobbet för att jag får sån panik så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag vet inte vem jag ska vända mig till eftersom min bm inte vill hjälpa mig.

  • Äldre 26 Aug 11:53
    #9

    Märkligt!

  • Äldre 26 Aug 11:54
    #10

    Hur länge har du kvar?!

  • Äldre 26 Aug 12:52
    #11

    Jag blev igångsatt vid min första förlossning, och kan absolut inte rekommendera det. Vara livrädd inför andra och fick gå på aurorasamtal. Allting kom igång själv och jag fick en fantastisk förlossning. Man har så mycket bättre koll och kontroll när det får starta av sig själv.

    Sen låter det hemskt att ingen tar dig på allvar. Ring direkt till förlossningen och prata med dem om din bm inte lyssnar. Eller byt bm.

  • Äldre 26 Aug 18:05
    #12

    Håller med om att du måste prata med någon annan! Igångsättning är inte lösningen på ditt problem. Du behöver snarare bli trygg i att lita på din kropp. Den fixar en förlossning! Och går det inte som det ska så får du hjälp under förlossningen.

  • Äldre 26 Aug 18:27
    #13

    har bf den 15/10 så det är inte så jätte länge kvar. Ja jag ska försöka prata med bm och förlossningen om det imon så får vi se vad dom säger.

  • Äldre 26 Aug 18:32
    #14

    Igångsättning är inte att föredra framför naturlig start, på min igångsättning så fick jag panik mitt i allt pga att jag bara fick en enda lång värk som gjorde att jag svimmade någon sek på förlossningsbordet och  med mina 2 andra naturliga så kom värkarna i takt med mig och min kropp på ett mycket lugnare sätt som gjorde så att jag kunde koncentrera mig ordentligt.
    Massor med styrka till dig och förhoppningsvis hinner du byta till en bättre bm{#emotions_dlg.flower}

  • Limali­ie
    Äldre 2 Sep 14:10
    #15

    Jag blev igångsatt pga rädsla och det slutade såklart i akut snitt som för många andra.

    Inget att föredra.

  • Äldre 22 Sep 22:02
    #16

    Hej! Jag känner så igen mig i det du skriver! Jag var helt livrädd för en vaginal förlossning och det pratades tom om att jag skulle få göra snitt pga min rädsla. Dock gick jag då ist panik över att snittas också..! Till slut kändes det som att det inte fanns ett enda sätt för den dör bebisen att ta sig ut på, det var helt omöjligt oavsett hur.

    Att sätta igång en förlossning när kroppen inte ens har börjat förbereda sig är svårt, går det ens tar det ofta jättelång tid och i många fall slutar det med akut snitt.

    Mig hjälpte det att sätta ord på vad jag var rädd för och att få prata med en Aurora-bm som skrev in allt i journalen så jag visste att när det väl var dags skulle förlossnings-BM kunna läsa allt och veta det också. Dessutom hjälpte det mig att veta att det faktiskt närmade sig och därför fick jag den sista tiden innan min fl tid på den obstretiska mottagningen för samtal och kontroll av cervix (för att se om saker och ting "jobbade på" en gång i veckan). Dessutom fick jag två hinnsvepningar. När jag väl fick en tid för igångsättning "av humanitära skäl pga depressionstecken" startade allt av dig själv på beräknat datum!

    Mitt tips till dig är att ligga på BM om Aurora-tid, alternativt ringa direkt till Auroramottagningen!

    Dessutom tycker jag att du ska skriva ett förlossningsbrev, skriv ner vad det är du är rädd för och skriv uttryckligen att du är rädd och behöver stöd och vägledning av en trygg och förstående barnmorska. När du väl kommer in på förlossningen ser du eller den du är där med till att BM läser det. Prata också med din partner, eller den du ska ha med dig på fl om din rädsla så att hen vet hur hen bäst kan stötta dig.

    Boken 'Att föda' av Gudrun Abascal hjälpte också både mig och min man.

    Som tur är fick jag en helt fantastiskt förlossning, 7 timmar från första värken var min lilla tjej ute <3 Väldigt oväntat längtar jag redan efter nästa gång!

    LYCKA TILL!!

  • Äldre 23 Sep 10:49
    #17

    Att bli igångsatt är inte att föredra!

    Oftast får man värkar helt utan uppehåll, under en förlossning som startar av sig själv har man ju oftast värkpaus.

    Du vet inte när barnet kommer bara för att du blir igångsatt, det kan krävas att pröva olika metoder innan någon fungerar, och du kan behövs ligga med värkar i flera dagar utan att du öppnar dig mer än någon centimeter. Å så stoppar dom värkarna för dig, ger dig sömntabletter så du kan sova och samla kraft och sen på morgonen är det samma veva igen, dom kör igång med värkstimulerande dropp, du ligger med konstanta värkar och hoppas hela dagen på att du ska öppna dig helt..

    Så igångsättning är verkligen inte att föredra!

    En naturlig förlossning som kommer igång av sig själv tror jag att du kommer må bättre av. Bättre du får en sådan och kanske komma in lite tidigare i värkarbetet till förlossningen och få stöd än att du ska bli igångsatt.

  • Camill­a85ify
    Äldre 17 Nov 21:41
    #18

    Jag blev akut igångsatt med min yngsta pga att han låg torrt i magen och igångsättningen är det absolut värsta jag varit med om! Allt som kommer naturligt är en miljon gånger bättre och kroppen "hänger med" då. Igångsättningen gick för fort, värkarna avtog mitt i krystandet och sonen min slutade att andas av stress och höll på att dö, ingen andning och knallblå hela han när han kom ut. Det är mina tråkiga erfarenheter som trots allt slutade bra och idag är plutten snart 5 år =)

  • Äldre 20 Nov 13:03
    #19

    Hej,

    Jag ser att tråden är rätt gammal, men vill ändå bidra med en positiv erfarenhet av igångsättning vid förlossningsrädsla...

    Jag är förlossningsrädd och fick en rejäl panikångestattack när jag gått 5 dagar över bf med mitt tredje barn. Jag fick då komma in för bedömning och blev igångsatt och det gick jättebra. Nu var ju kroppen ganska redo och mottaglig, så bm tog först bara hål på hinnorna och då kom värkarbetet igång av sig självt. Jag fick en tidig EDA som fungerade fantastiskt bra. När jag var öppen 4 cm tyckte bm att vi skulle försöka skynda på förloppet lite, så jag fick värkstimulerande dropp och från att det sattes tog det 25 minuter innan dottern var född. Ingen värkstorm, ingen panik.

    Så en igångsättning kan gå bra också, även om det säkert är vanligare med motsatsen...

Svar på tråden igångsättning vid förlossningsrädsla!