• jenkson

    Min katt kissar inne.

    Jag skulle behöva lite tips och råd gällande våran katt. Hon är 5 månader och kissar inne. Hon kissar på i princip allt. Har jag råkat haft något på golvet är hon snabb dit. Idag kissade hon även för första gången i soffan. Hon har en låda som vi tömmer dagligen. Vi har städat hemma och sen vi fick henne blivit extra noga med att inte ha saker liggandes på golvet. Leker med henne och hon har massa leksaker plus klätterställning och det sällan hon är ensam hemma. Är det någon som har tips eller någon hjälp med vad jag kan göra för att få henne att sluta? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Min katt kissar inne.
  • sallybuse

    Ja du det finns ju många orsaker( kanske.) Men man får ju försöka ta det från början.Kissade hon i lådan när hon var mindre.Har ni bytat sand i lådan? Var står lådan? Bajsar hon i den? När vi hade katter innan när dom var små.Om där hände en olycka så strödde vi vitpeppar på.Och bar in henne i lådan när man ser de.Försök att bära in henne i lådan flera gånger om dagen.och låt henne stanna kvar på wc ett tag.Finns ju många katter som har svårt att hålla tätt.och inte vet var dom ska kissa och bajsa.

  • Snällspiken

    Kan ju vara att hon protesterar på något vis. Hon kanske är understimulerad? Har ni tänkt låta henne gå ut så småningom? Annars blir det till att ordna hemmet så att hon får klättra, "jaga", gömma sig och få utlopp för alla sina andra naturliga instinkter. Plus att ni får leka med henne åtminstone någon timme varje dag. Men det vet ni säkert redan... 

  • Snällspiken

    Ok, du har redan svarat ser jag nu! Hon har alltså mycket sällskap och sådär. Svårt... för oss är det i alla fall lätt nu när kissen får gå ut och markera revir ute, istället för inne. Enda stället hon kissar är hos mina föräldrar och det är på samma ställe där deras gamla katt kissade, så lukten är nog kvar. En ren revirmarkering. Min gamla katt kissade för att den var uttråkad och frustrerad över att inte få gå ut, beteendet försvann när vi började släppa ut honom. 

  • nemo1

    Vad har du för låda? Lådinnehåll? Hur ofta rengörs lådan ordentligt? Är hon ensam länge på dagarna? Aktiverar ni henne? Vad rengör du med där hon kissat?

  • jenkson

    Hon har massa leksaker plus en klätterställning. Vi bor hyfsat stort så hon har plats att springa runt och få sina utbrott på som hon också gör. Lådan rengör vi varje dag. Ordentlig rengöring en gång i veckan. Vi har en motorväg som går bakom huset plus en lekplats och vi bor i lägenhet. Har funderat på att släppa ut henne men vet inte om jag törs riktigt. Är också orolig att hon ska kissa i sandlådan.

  • nemo1

    Självklart ska inte katten släppas ut, dumt att ens tänka tanken!
    De flesta hyresvärdar/föreningar har även förbud mot lösspringande katter Ni måste aktivera katten massor eftersom ni bara köpt en kattunge. Kattugar har ett enormt behov av en artsfrände. Jag fick inte svar på vad ni har för låda och vad har ni i lådan? Vad har ni rengjort med?

  • jenkson

    Aktiverar gör vi varje dag då vi leker med henne. Hon får jaga och gömma leksaker. Vi har en låda med tak. Kattsand från djuraffären utan lukt och klumpfri. Vi har spolat rent i duschen med diskmedel. Har inte bara köpt en kattunge utan efter tanke. Har läst på om olika raser och beteenden.

  • Birgitta02

    Om katten haft ont nån gång när den kissat i lådan, så vill den inte kissa där sen. Har du kollat hos veterinären ifall katten har urinvägsinfektion? Det är ett ganska vanligt problem. Så ring och beställ tid hos vetten.

  • nemo1

    Plocka av taket på lådan. Diskmedel hjälper inte för katter känner lukten ändå och går dit igen. Antingen ytdesinfektion eller Scent stop.

    Birgitta: Urinvägsinfektion med bakterier är mycket ovanligt på katter, ffa kattungar. Det katter råkar ut för är inflammationer i blåsan eller kristaller som till slut blir sten.

  • Snällspiken

    nemo1: Varför är det dumt att tänka tanken att släppa ut en katt..? Vår veterinär som är expert på katter med beteendestörningar menar att det är väldigt svårt att ge en innekatt lika mycket stimulans som en utekatt får. Hon ser väldigt mycket stressrelaterade problem hos innekatter, jämfört med utekatter. 

    Eftersom denna katt har en beteendestörning tycker jag inte att man ska utesluta att hon skulle må bättre av att få gå ut, vilket de flesta katter föredrar, d v s det är inte naturligt för katter att bo i en lägenhet i hela sitt liv. 

  • nemo1
    Snällspiken skrev 2014-08-26 20:30:57 följande:
    nemo1: Varför är det dumt att tänka tanken att släppa ut en katt..? Vår veterinär som är expert på katter med beteendestörningar menar att det är väldigt svårt att ge en innekatt lika mycket stimulans som en utekatt får. Hon ser väldigt mycket stressrelaterade problem hos innekatter, jämfört med utekatter. 

    Eftersom denna katt har en beteendestörning tycker jag inte att man ska utesluta att hon skulle må bättre av att få gå ut, vilket de flesta katter föredrar, d v s det är inte naturligt för katter att bo i en lägenhet i hela sitt liv. 
    Släppa ut en kattunge när det går en motorväg precis vid huset???? Ja visst, det kan man göra om man skiter i om katten dör eller inte, det är ju bara att ersätta den med en katt på Blocket för en krona tassen!

    Och den veterinär som säger att det är ok att släppa ut en katt i ett bostadsområde fullt med vägar den veterinären skulle jag omedelbart byta ut.
    Köper man en innekatt så måste man ju fatta att en massa aktivering behövs och framför allt en KATTKOMPIS. Vi kan aldrig någonsin ersätta en annan katt om vi så är hemma 24-7.

    Och jag är övertygad om att det inte är en beteendestörning utan något som är fel där hemma. Jag hjälper hemlösa katter och har aldrig haft problem med felkissande, och då har dessa katter aldrig varit inomhus tidigare.
  • Fundersam02

    Har ni någon balkong som hon kan vara på? Om ni har balkong, nätar in den och sätter upp hyllor, så kan hon ligga där och spana på fåglar och annat och bli stimulerad. Om det nu är så att hon behöver mer stimulans än ni kan ge henne när ni leker. 

    Men vilket jobbigt problem. Hoppas att det löser sig. 

  • Fundersam02
    sallybuse skrev 2014-08-26 10:21:17 följande:

    Ja du det finns ju många orsaker( kanske.) Men man får ju försöka ta det från början.Kissade hon i lådan när hon var mindre.Har ni bytat sand i lådan? Var står lådan? Bajsar hon i den? När vi hade katter innan när dom var små.Om där hände en olycka så strödde vi vitpeppar på.Och bar in henne i lådan när man ser de.Försök att bära in henne i lådan flera gånger om dagen.och låt henne stanna kvar på wc ett tag.Finns ju många katter som har svårt att hålla tätt.och inte vet var dom ska kissa och bajsa.


    Bra fråga det där om hon kissade i lådan när hon var mindre. Har hon kunnat sköta lådbestyren tidigare eller har hon aldrig gjort det? Jag tror också på den metoden, som nån annan skrev om, att placera henne i lådan då och då för att påminna henne om att den finns och vad man gör där.
  • nemo1
    Snällspiken skrev 2014-08-27 16:20:05 följande:
    Nemo1: Så... du menar att det naturliga tillståndet för en katt är att leva parvis, inomhus? 
    Våra tamkatter, absolut. Och här lever de inte parvis utan klumpvis,de ligger i högar och sover tillsammans, äter tillsammans och leker tillsammans. Att en katt måste vara lös ute i ett bostadsområde är idag samma sak som att låta en hund går lös själv ute!!

    Utekatter har man isf långt ute på landsbygden, eller ännu bättre en rastgård så att man vet att man inte bidrar till att katten skadar sig.
    Flera katter har kommit in med hagel i kroppen så det är inte bara bilar och andra djur som är en fara....
Svar på tråden Min katt kissar inne.