• Anonym (utan framtid)

    Att sluta vara deprimerad

    Det här riktar sig främst till de som har erfarenhet av psykisk ohälsa (genom arbete, egen sjukdom eller som anhörig till exempel) men alla svar är välkomna.

    Jag är 23 år och har ätit antidepressiva (bland annat) sedan jag var fjorton. Dvs nio år. Jag har flera psykiatriska diagnoser samt ADHD (den diagnosen fick nyligen). Mitt problem är att jag på dessa nio år inte har kommit ur depressionen en enda gång. Skolgången var sporadisk minst sagt, i perioder har jag varit inlagd på slutenpsykiatrin (oftast vårdintyg och LPT - dvs tvångsvård), som mest tre månader i streck. Jag klarade skolan med höga betyg ändå, vilket visar att jag inte är en idiot på alla plan, men ofta, ofta, låg jag bara hemma och lät allting falla.

    Ibland kan det gå två veckor mellan gångerna jag duschar, ibland är jag lite piggare och orkar ta tag i vardagliga bestyr som städning. Jag har inte träffat någon förutom personalen på psyk och den jag bor med på flera månader nu, och jag faller djupare och djupare utan att kunna göra något åt det.

    Jag knaprar mina tabletter, går i terapi (och medverkar aktivt i den, I might add) en gång i veckan men det blir aldrig bättre. Jag har gjort multipla självmordsförsök; bland annat genom överdos och att skära upp handlederna. Då jag inte bor ensam (eftersom jag då inte skulle komma upp ur sängen, äta, borsta tänderna, någonting) har jag blivit "hittad" och tagen till akuten och vaknat upp på IVA. Det är för övrigt inget jag rekommenderar. Jag har även självmant sökt hjälp vid impulsiva överdoser då jag ångrat mig.

    Jag har ett självskadebeteende som jag brottats med i över tio år, samt att jag i ungefär ett halvår som sjuttonåring friskt missbrukade bland annat Xanor och Tramadol.

    Behandlingshem var på tal en gång på BUP, men det ville inte kommunen eller landstinget betala då jag inte var motiverad nog (det var sant).

    I perioder får jag motivation till att göra allt bättre, får lite mer energi och gör saker, men aldrig så att jag kommer in i en normal människas rytm. Jag har försökt jobba och har även tagit högskolepoäng, lagt om hela min livsstil, men det slutar alltid med ett nytt besök inom slutenvården.

    Är det någon som har kommit ur en sån här depression? Det känns som att det inte finns något hopp för mig. Jag är inte en söndercurlad unge med taskig syn på livet i allmänhet; min uppväxt var svår med alkoholism, drogmissbruk, misshandel och sexuella övergrepp (men säkert inte svårare än någon annans). Jag tar inte emot några bidrag eller ersättningar utan parasiterar på min familj, vilket inte heller känns toppen. Jag har inga vänner, ingen pojkvän. Intellektuellt vet jag att jag borde ta livet av mig en gång för alla, men jag är rädd för att dö ensam. Om någon höll mig i handen samtidigt skulle jag inte tveka.

    Finns det någon som har några råd, idéer, vad som helst? Jag är så trött på att hata livet...

  • Svar på tråden Att sluta vara deprimerad
  • Anonym (Kram)

    Shit va jobbigt:(. Har egentligen inga bra råd att komma med men vill skicka en bamsekram till dig. ❤️Hoppas ngn annan här har lite råd att ge.

  • Anonym (utan framtid)

    Oj vad snällt av dig! Vad glad jag blev :)

  • Myling

    Det undrar jag också TS, jag hoppas du får något svar. Jag hade en släkting med en liknande historia. Det låter som du har mycket från barndomen kvar att bearbeta, så på terapibiten borde ju finnas hopp!

  • Anonym (an)

    ADHD diagnosens betydelse är inte att underskatta. Eftersom man inte vetat om den tidigare kan det hända att de behandlingsinsatser du tidigare fått inte varit rätt eller i alla fall otillräckliga. T.ex. kan antidepressiv medicin ibland inte ha någon effekt alls eller mycket mindre effekt än man kan förvänta sig om man har ADHD. Det är egentligen först nu behandlingen kan börja. Utifrån dina förutsättningar. Har du provat någon ADHD medicin?

    En idiot verkar du inte vara på något plan :). Däremot verkar du ju haft det jättetufft under uppväxten med misshandel missbruk och sexuella övergrepp. Det räknar i alla fall jag som anledningar till att må dåligt. Dessutom med en oupptäckt ADHD som ger problem.

    Jag tror att du har stor möjlighet att må bättre i framtiden. Kram

  • Anonym (utan framtid)

    Oj vad snällt att ni svarar!

    Mina läkare lägger till mediciner för bättre effekt, tar bort någon, ändrar, laborerar. Har ätit över trettio tabletter om dagen.

    Jag hade ingen aning om att adhd förändrade situationen. Har aldrig ätit concerta eller Ritalin utan bara antidepp, antipsykptisk, sömn, benzo, stämningsstaboliserande. Känns som zombieliv. Frågade min läkare om concerta men han ville inte skriva ut det.

    Tack så jättemycket för en dos framtidstro! Har du erfarenhet av adhd i samband med andra diagnoser, an? Känns som om jag har mycket att lära! Tack för dina ord,

  • Chrysabelle

    Det finns ju andra tabletter, som inte innehåller metylfenidat, har du frågat om det?

  • Anonym (utan framtid)
    Chrysabelle skrev 2014-08-27 13:59:03 följande:

    Det finns ju andra tabletter, som inte innehåller metylfenidat, har du frågat om det?


    Nej, det har jag inte! Kan du ge exempel? Visste inte att det fanns faktiskt, har aldrig över huvud taget läst om adhd eftersom ingen ens debatterat den diagnosen tidigare i min historia. Dålig ursäkt, usch.
  • Anonym (an)
    Anonym (utan framtid) skrev 2014-08-27 13:50:09 följande:

    Oj vad snällt att ni svarar!

    Mina läkare lägger till mediciner för bättre effekt, tar bort någon, ändrar, laborerar. Har ätit över trettio tabletter om dagen.

    Jag hade ingen aning om att adhd förändrade situationen. Har aldrig ätit concerta eller Ritalin utan bara antidepp, antipsykptisk, sömn, benzo, stämningsstaboliserande. Känns som zombieliv. Frågade min läkare om concerta men han ville inte skriva ut det.

    Tack så jättemycket för en dos framtidstro! Har du erfarenhet av adhd i samband med andra diagnoser, an? Känns som om jag har mycket att lära! Tack för dina ord,


    Jag tycker du ska ta upp frågan om concerta igen. Du verkar ju ha provat det mesta annat och det har inte funkat.

    Jag har jobbat ganska mycket med ADHD patienter både under utredning och i behandling. Jag bor i en del av landet där neuropsykiatriska diagnoser blev accepterade i sjukvården ganska sent så det var ganska många som hade andra diagnoser och bakgrund som liknade din. Nu skulle jag ju ljuga om jag sa att allt som genom ett mirakel blev bra för att de fick rätt diagnos, de hade ganska mycket jobb framför sig. Många hade utvecklat beteende för att hålla den ångest man får under kontroll; missbruk, tvång, självskadebeteende. Det försvinner ju inte för att själva grundsymtomen blir bättre. Det är mer som att man blir lite mer behandlingsbar när medicinen (oftast concerta) fått effekt. Lite lugnare, lite lättare att ta till sig och hålla fast vid nya strategier.
  • Charlotte73

    Jag har en dotter på 15 som är deppad, hon har oxå skurit i sig själv... Vet inte om jag kan bidra med nått, men gör det gärna om jag kan..

Svar på tråden Att sluta vara deprimerad