• Anonym (Förtvivlad)

    Abort eller inte??

    Hej, jag behöver hjälp, råd, stöd eller vad som helst.
    Här har jag blivit gravid trots preventivmedel. Har 2 barn och tänkte inte skaffa fler. Inte för att jag inte vill, utan för att jag får sådan hemsk bäcken uppluckring/foglossning. Har suttit i rullstol i slutet av båda mina graviditeter och inte fått någon sömn alls.
    Men nu är jag här. Ett beslut måste fattas.
    Jag vet bara inte hur jag ska kunna fatta ett beslut mellan liv och död.

  • Svar på tråden Abort eller inte??
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-08-26 08:48:09 följande:

    Hej, jag behöver hjälp, råd, stöd eller vad som helst.
    Här har jag blivit gravid trots preventivmedel. Har 2 barn och tänkte inte skaffa fler. Inte för att jag inte vill, utan för att jag får sådan hemsk bäcken uppluckring/foglossning. Har suttit i rullstol i slutet av båda mina graviditeter och inte fått någon sömn alls.
    Men nu är jag här. Ett beslut måste fattas.
    Jag vet bara inte hur jag ska kunna fatta ett beslut mellan liv och död.


    Du måste lyssna på dig själv och vad du vill. Vill du ha ett till barn så är det kanske värt att gå igenom en graviditet igen? Den här graviditeten kanske blir enklare? Av egen erfarenhet så blir det inte bra om man gör abort trots att man vill. Kan du leva med en abort utan att ångra dig efteråt?
  • Anonym (Förtvivlad)

    Jag vet faktiskt inte alls hur jag skulle kunna leva med mig själv efter en abort. Det som gör att jag ens tänker tanken på en abort är barnen jag redan har. Jag vill inte att de på något vis ska bli åsidosatta eller känna oro om jag sitter i en rullstol och har ont. De har en fantastisk pappa som självklart skulle ta över en del av min roll som förälder, men är det rättvist emot dem? Eller är det egoistiskt att behålla för att jag inte klarar av att (ursäkta uttrycket) ta livet av den lilla i magen?

    Usch och fy vad hemskt detta är. Det vrider sig i magen så fort jag tänker på abort.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-08-26 09:31:13 följande:

    Jag vet faktiskt inte alls hur jag skulle kunna leva med mig själv efter en abort. Det som gör att jag ens tänker tanken på en abort är barnen jag redan har. Jag vill inte att de på något vis ska bli åsidosatta eller känna oro om jag sitter i en rullstol och har ont. De har en fantastisk pappa som självklart skulle ta över en del av min roll som förälder, men är det rättvist emot dem? Eller är det egoistiskt att behålla för att jag inte klarar av att (ursäkta uttrycket) ta livet av den lilla i magen?

    Usch och fy vad hemskt detta är. Det vrider sig i magen så fort jag tänker på abort.


    Jag skulle inte påstå att du är egoistisk om du behåller. Istället tvärtom, tänk den glädjen du skulle skänka till dina barn om de får ett till syskon. Även om du skulle må dåligt under graviditeten och det skulle bli en jobbig tid så är det en relativt kort övergående period. Sedan verkar du ju ha en partner som kan ta ett större ansvar om det är nödvändigt. Jag tycker att du borde prata med en läkare eller liknande, diskutera om det finns risk att du får några bestående men av att genomgå en graviditet till. Sedan kanske det vore ett alternativ att träffa en kurator (på kvinnokliniken) och diskutera det hela, ibland kan det vara skönt att prata med någon utomstående som hjälper en att sortera sina tankar.
  • Anonym (gjort abort..)

    Vi har också två barn och valde efter många långa funderingar att ta bort den tredje som inte alls var planerad..
    det var absolut inget lätt beslut..
    Vi tog all hjälp vi kunde få.. bla en kurator på sjukhuset.. kändes skönt att någon sa att man FÅR.. att det är OK.. utan att veta NÅT om oss..

    det är ett jättejobbigt beslut.. men ibland får man även tänka på det man HAR..

    varmt lycka till oavsett beslut!!

  • lajnos

    Det verkar ju inte som du vill ta bort barnet.

    Du verkar dessutom ha en bra man som stöttar och sköter papparollen bra och bara det gör dig väldigt gynnsam.

    Fötstår att det måste vara en skitjobbig situation men som någon redan skrivit så är det ju en glädje för hela familjen en hel livstid med ett tillskott och smärtan/orörligheten är "bara" ett tag..

    Hur gamla är dina barn som du har? Vad säger din man?

Svar på tråden Abort eller inte??