• Äldre 26 Aug 13:22
    888 visningar
    9 svar
    9
    888

    Längan efter ett syskon till dottern är stor

    Hej.

    Jag hopps någon har svar på mina frågor. Jag har en dotter på 4,5 år med autism och vi vill verkligen skaffa ett syskon till henne nu, vi har velat det länge men har inte vågat pga risken att nästa barn kan ha samma problematik. Vi har länge velat göra gentest/ kromosomtest för att få nån slags hum om hennes autism beror på ärftlighet eller om det finns ett kromosom avikelse. Vi har pratat med autism center och med bup där hon utreddes och alla säger det är inte deras område och kan inte hjälpa oss med det men vem ska man prata med då? Ni som har gjort testerna och främst micro array som vi är mest intresserad av HUR gick ni till väga för att få det beviljad ? Vad kan man göra för att få remiss till en neurolog? VEM ska man kontakta och prata med? Vi har ingen fast barnläkare, skulle det hjälpa om vi hade det? Och HUR skaffar man en fast barnläkare? har ni någon bra barnläkare ni kan rekommendera? Privat eller inte spelar ingen roll.

    Jag känner att min klocka tickar iväg snart och hela min kropp och själ skriker efter ett barn till, längtan är så stor att det är obeskrivligt men denna rädsla för det okända gör mig så rädd, nästan förlamande rädd samtidigt som jag känner stor sorg och har dåligt samvete att min älskade dotter inte har ett syskon, särskilt då hon ett par gånger har sagt att hon vill ha en bebis hemma :( och både min man och jag kommer från stora familjer och vet lyckan med att ha många syskon. Snälla hjälp om ni vet något.


    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Svar på tråden Längan efter ett syskon till dottern är stor
  • Äldre 26 Aug 13:37
    #1

    Prata med barnkliniken eller habiliteringen.

    Habben gjorde kromosomtest på min son med autism.

  • Äldre 26 Aug 13:48
    #2

    Vi har ingen Habb utan vi går hos autism center i Sthlm, och vilken barnklinik? Måste man inte ha en barnläkare då? Vilket vi inte har som sagt.


    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Anonym
    Äldre 26 Aug 13:52
    #3
    fiori84 skrev 2014-08-26 13:48:28 följande:

    Vi har ingen Habb utan vi går hos autism center i Sthlm, och vilken barnklinik? Måste man inte ha en barnläkare då? Vilket vi inte har som sagt.


    Barnklinik har ni väl på sjukhuset ni tillhör? Be om remiss via er vårdcentral.
  • Anonym
    Äldre 26 Aug 13:56
    #4
    Anonym skrev 2014-08-26 13:52:06 följande:

    Barnklinik har ni väl på sjukhuset ni tillhör? Be om remiss via er vårdcentral.


    Så jag kan bara ringa till vc och be om en remiss dit? Eller måste jag först träffa en läkare på vc först?
  • Äldre 26 Aug 16:07
    #5
    Anonym skrev 2014-08-26 13:56:59 följande:
    Så jag kan bara ringa till vc och be om en remiss dit? Eller måste jag först träffa en läkare på vc först?
    Det får du fråga er VC om, det är olika på alla ställen.
  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 1 Sep 08:16
    #6

    Varför är det så viktigt för er att få ett neurotypiskt barn?

  • Äldre 2 Sep 20:21
    #7

    Vi har två barn varav en dotter m många Npf diagnoser och en normalfungerande lillebror. Vi har fått kromosomtestet beviljat av barnmedicin. Detta pga vi söker förklaring till varför dottern har så många Npf diagnoser. Lillebror fanns redan när vi fick första diagnosen. Vi hade däremot inte vågat chansa på ett syskon till utan att veta svaret. Dottern har avvikelse på tre olika kromosomer. Inte viktigt att barnen är friska, men det tar oerhört mkt energi att vara en bra förälder till båda barnen så ett till barn hade vi aldrig orkat. Men lillebror gör att vi fungerar som en någorlunda "normal" familj och storasyster hade aldrig lärt sig så mkt om han inte funnits.

  • Äldre 6 Sep 18:00
    #8
    Anonym (Varför?) skrev 2014-09-01 08:16:33 följande:

    Varför är det så viktigt för er att få ett neurotypiskt barn?


    Av din fråga gissar jag att du inte har barn med Npf för att ha ett barn med Npf tar på krafterna ordentligt, sånt som barn lär sig per automatik kan inte barn med Npf lära sig utan man måste kära dom ALLT från grunden själv. Jag älskar mitt barn högst i hel världen men en till med samma problematik skulle få mig att bli en sämre mamma och få mg att gå under.
    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Äldre 6 Sep 18:01
    #9
    Jenita659 skrev 2014-09-02 20:21:38 följande:

    Vi har två barn varav en dotter m många Npf diagnoser och en normalfungerande lillebror. Vi har fått kromosomtestet beviljat av barnmedicin. Detta pga vi söker förklaring till varför dottern har så många Npf diagnoser. Lillebror fanns redan när vi fick första diagnosen. Vi hade däremot inte vågat chansa på ett syskon till utan att veta svaret. Dottern har avvikelse på tre olika kromosomer. Inte viktigt att barnen är friska, men det tar oerhört mkt energi att vara en bra förälder till båda barnen så ett till barn hade vi aldrig orkat. Men lillebror gör att vi fungerar som en någorlunda "normal" familj och storasyster hade aldrig lärt sig så mkt om han inte funnits.


    Fick ni veta om kromosom avvikelserna var ärftliga då?
    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
Svar på tråden Längan efter ett syskon till dottern är stor