• Alex71

    Hopplöst!!!

    Jag är en 43-årig kvinna med 2 små barn och gift. Har haft ett välavlönat och högutbildat yrke (tyvärr "smalt" i annan typ av verksamhet), heltid under 20 års tid. Konkursen av bolaget kom överraskande för 2 år sedan...sen dess har jag sökt några hundra jobb. Har inte ens blivit kallad på en enda intervju?!
    Har sökt högskola, men inte kommit in på mina betyg - trots att dessa var hyfsade. Försöker nu att komlettera på fristående komvuxkurser, men även det verkar som jag får avslag från kommunen att läsa in dessa då jag anses ha fullgoda betyg sedan tidigare.
    Jag har sökt hjälp med att försöka starta eget, men affärsidéerna känns inte riktigt hållbara. Min dröm är att starta en egen web-shop men har inte lyckats hittat produkter som är värt att satsa på.
    Läget börjar kännas hopplöst. Vill ju så gärna ha ett arbete eller en meningsfull sysselsättning. Går just nu utan ersättning från A-kassan. Har lyckats få en behovs-/timanställning som barnskötare på förskola, men inget jag kan försörja mig på!
    Behöver några uppmuntrande ord!

  • Svar på tråden Hopplöst!!!
  • Fjärilslarv

    Jag har läst två år på komvux trots avslutade gymnasiestudier, sökte då helt andra kurser än dem jag redan läst.
    har du kollat högskola via distans? då kan du ju söka även till andra städer.

  • Alex71

    Ja, det är distanskurser på högskola som jag har sökt (med tanke på barnen)
    Har dock inte vågat mig på att göra högskoleprovet. Det är 24 år sedan jag gick ut gymnasiet - matten är svår!!! Känns som om mycket av intagningen är avhängt på denna.

  • Fjärilslarv
    Alex71 skrev 2014-08-26 15:13:37 följande:

    Ja, det är distanskurser på högskola som jag har sökt (med tanke på barnen)
    Har dock inte vågat mig på att göra högskoleprovet. Det är 24 år sedan jag gick ut gymnasiet - matten är svår!!! Känns som om mycket av intagningen är avhängt på denna.


    frågan är om inte dina betyg anses vara för gamla då?
    jag kom in utan att ha gjort högskoleprovet.
  • Alex71

    Tja, jag får försöka kämpa vidare. Har nu pratat med kommunen och skickat in ytterligare en ansökan för vidare studier. Hoppas att det funkar denna gång!
    Känns lite konstigt när politikerna vill att vi ska jobba tills vi är 70+, göra ett karriärbyte mitt i livet - om det nuvarande jobbet inte är gångbart i längden. Jag tycker mig själv vara ett skolboksexempel på att detta inte funkar i praktiken!

  • studentska

    Testa att göra högskoleprovet du har inget att förlora på det. Det består ju inte bara av matte utan även ordkunskap, engelska m.m. där upplever jag att man har fördel om man är lite äldre och varit ute i arbetslivet ett tag. Gör högskoleprovet ett par gånger man brukar i princip alltid höja sig efter första gången för du vet lite hur du ska lägga upp det under dagen. Go for it och se det som ytterligare en möjlighet att komma in. Du kan också kolla på YH-utbildningar, kortare utbildningar, oftast 2 år, med mycket praktik. Då får du in en fot i en ny bransch och de flesta utbildningar gör en samlad bedömning av betyg, intervju och antagningstest varför det finns goda chanser att komma in. En del räknar in arbetslivserfarenhet som ett plus med.

  • visa0

    Varför gör du inte bara prövning på de betyg du vill höja? Kostar 500kr/tillfälle och man får plugga på egenhand. En kompis till mig gjorde det och hon sa att det inte var så svårt som hon trodde...

  • enånittitre

    Prova att jobba som frilansare mot f-skattsedel, bli din egna bemanningsfirma.
    Många firmor kan behöva en hjälpande hand en kortare tid men orkar inte med besväret att söka någon att anställa.

    1. Skaffa f-skattsedel
    2. Sätt dig och ring runt på måfå, inte på annonser
    3. Ta bra betalt, annars ses du inte som seriös.

    Jag var själv i en likvärdig sits för 10 år sedan och lyckades få in en fot på det sättet.

Svar på tråden Hopplöst!!!