• Anonym (rädd)

    Han kan inte sluta (långt)

    Träffade en kille för ca 3 år sen som jag klickade direkt med. Allting var bra, han var bra och jag trodde verkligen att det här var vändningen för mig då jag precis avslutat ett väldigt trasigt och långt förhållande. Första två veckorna var underbara, men efter det förändrades han. Så fort han inte fick som han ville så blev han förbannad, han slog i väggar, förstörde dörrar och var väldigt aggressiv mot allt och alla. På mindre än en månad åkte han in för ett antal stölder och misshandel, och jag dumpade honom direkt då jag inte ville ha det så. Han slutade inte höra av sig, kom ut efter en månad och försökte allt för att få mig tillbaka. Oavsett vad jag gjorde, vad jag än sa och hur jag än betedde mig så slutade han inte höra av sig. Jag träffade honom några gånger och försökte verkligen prata med honom, men inte ens det löste nånting, utan det blev snarare bara värre. Blev både fysiskt och psykiskt misshandlad av honom och jag lyckades bryta kontakten helt efter åtta månader av total förnedring, utpressning, hot och otaliga slag som gjorde mig helt förstörd, både psykiskt och fysiskt.


     


    Nu från och till har han hört av sig på olika sätt till mig, och jag har alltid undvikit att svara eller bekräfta hans existens öht. Jag har sagt åt honom att sluta höra av sig, jag har anmält honom utan resultat och jag har blockat och tagit bort alla sociala medier men han hittar mig i alla fall. Jag har bytt nr otaliga ggr men ingenting, verkligen INGENTING hjälper!! Det har som sagt snart gått tre år sen vi var ett par, men han kan verkligen inte släppa mig. Jag vill verkligen ha bort den här mannen från mitt liv, och jag ångrar att jag nånsin träffade honom.


     


    För tillfället sitter han inne på rättspsykiatriska avdelningen i Sundsvall för liknande saker som han åkte in för tidigare. Jag vet nu i efterhand att han har flera olika diagnoser, bl.a en grov empatistörning och grova aggressioner. Han är klassad som en fara för samhället kort och gott, och jag förstår inte hur jag kunde va så dum och svälja allting han sa utan minsta problem. För det här är ju en person som fått mig att må så dåligt, och som mer eller mindre fått mig att sluta lita på folk, misstänka allt och alla för allting och även flytta ifrån min hemstad i hopp om att få slippa honom!


    Och nu bara för nån dag sen hörde han av sig igen och påstod att han ska på permission en hel helg (fattar fan inte hur dom tänker som låter han gå på perm). Han sa även att han ville träffa mig, jag brydde mig inte om att svara eller på nåt vis bekräfta det då han som sagt är i Sundsvall och de e ändå ca 40-50 mil härifrån, men han har kommit med liknande ?förslag? tidigare, han har sökt upp mig tidigare och han har kontakter som mer än gärna skulle göra honom en tjänst att bila ner en helg och knacka på utanför min dörr. Jag är nu livrädd, har ju både barn och sambo nu och vill absolut inte att han ska dyka upp här utanför. Vet inte vad jag ska göra längre, känner mig maktlös och vill bara bli av med den här mardrömmen en gång för alla!

    så vafan ska jag göra?! polis och myndighet har jag redan pratat med men då de inte finns bevis på att brott har begåtts finns det som inte så mkt mer att göra, utan dom bad mig ta de lugnt iom att han sitter där han sitter och skulle de bli nåt problem skulle jag ringa då.. MEN DE E JU FÖRST DÅ!! Jag klarar inte av att vänta, jag vill bara att han försvinner..  

  • Svar på tråden Han kan inte sluta (långt)
  • Birgitta02

    Det enda jag kan tänka är att OM han knackar på, så öppnar du inte utan ringer polisen direkt. Säg att du känner dig hotad och att han tidigare misshandlat dig. Ring också stället där han sitter inne och fråga om du har rätt att veta när han har permission så du vet och är beredd. Det är inte säkert att du har rätt att få veta, men att fråga kostar ju inget.

  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-26 15:09:52 följande:

    så vafan ska jag göra?! polis och myndighet har jag redan pratat med men då de inte finns bevis på att brott har begåtts finns det som inte så mkt mer att göra, utan dom bad mig ta de lugnt iom att han sitter där han sitter och skulle de bli nåt problem skulle jag ringa då.. MEN DE E JU FÖRST DÅ!! Jag klarar inte av att vänta, jag vill bara att han försvinner..  


    Herrejösses! Det finns väl bevis sedan tidigare då han fysiskt och psykiskt misshandlat dig, eller?! Tycker inte att du ska släppa det här utan ligg på polisen om skydd. Något borde de eller annan myndighet ju kunna göra om Sverige inte helt rättshavererat. När beräknas han komma ut på permission? 
  • Tow2Mater

    Har du fått igenom besöksförbud? Då får ju polisen iallafall en större anledning att ta det på allvar.

  • Anonym (kännerigen)

    Vad du ska göra är att absolut inte öppna dörren. Prata inte med honom i tele. Och håller han på att messa, så skriver du hela tiden " sluta kontakta mig!" . När du fått tillräckligt många mess, trots du bett han att inte konrakta dig, så går du till polisen och visa upp hela sms konversationen. Så de får läsa. På så vis läser polisen att du uttryckt dig per sms att du inte vill han kontaktar dig. Då först kan du få igenom ett kontaktförbud.

    Det funkade för mig. Men han som var efter mig var 10 ggr värre.

  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2014-08-26 15:31:09 följande:
    Herrejösses! Det finns väl bevis sedan tidigare då han fysiskt och psykiskt misshandlat dig, eller?! Tycker inte att du ska släppa det här utan ligg på polisen om skydd. Något borde de eller annan myndighet ju kunna göra om Sverige inte helt rättshavererat. När beräknas han komma ut på permission? 
    Jag anmälde aldrig nån av dessa saker då de e svårt att bevisa att han misshandlat mig psykiskt, och de har som aldrig funnits nåt direkt spår (som blåmärken sår osv). Gjorde en anmälan i början men de lades ner då det inte fanns tillräckligt med bevis. Han kommer ut nu i helgen, alltså mellan 29:e och 31:a 

             Tow2Mater skrev 2014-08-26 16:02:28 följande:

    Har du fått igenom besöksförbud? Då får ju polisen iallafall en större anledning att ta det på allvar.


    Nej, eftersom han sitter där han sitter och de egentligen inte finns nån vettig anledning att släppa ut honom i det fria helt så har det aldrig kommit på tal med besöksförbud.. och nu de senaste året har jag inte orkat hålla på med det här, e för trött för att ens orka tänka på de nu oxå eg, så har bara skjutit det åt sidan och fokuserat på familjen ist. känns dock som ett stort misstag nu i efterhand.
  • Anonym (Stå på dig)
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-26 16:37:29 följande:
    Jag anmälde aldrig nån av dessa saker då de e svårt att bevisa att han misshandlat mig psykiskt, och de har som aldrig funnits nåt direkt spår (som blåmärken sår osv). Gjorde en anmälan i början men de lades ner då det inte fanns tillräckligt med bevis. Han kommer ut nu i helgen, alltså mellan 29:e och 31:a 
    Tycker absolut att du ska få igenom ett besöksförbud. Vet dock inte hur svårt detta kan vara men ge dig inte på den punkten. Ring polisen så fort (om) du märker att han är i närheten. Så här får det bara inte gå till.. hur bor ni? Tänker att det kanske är enklare att skydda sig i flerbostadshus och vad du än gör, öppna inte åt honom. 
  • Anonym (rädd)
    Birgitta02 skrev 2014-08-26 15:26:14 följande:

    Det enda jag kan tänka är att OM han knackar på, så öppnar du inte utan ringer polisen direkt. Säg att du känner dig hotad och att han tidigare misshandlat dig. Ring också stället där han sitter inne och fråga om du har rätt att veta när han har permission så du vet och är beredd. Det är inte säkert att du har rätt att få veta, men att fråga kostar ju inget.


    Anonym (Stå på dig) skrev 2014-08-26 16:54:05 följande:
    Tycker absolut att du ska få igenom ett besöksförbud. Vet dock inte hur svårt detta kan vara men ge dig inte på den punkten. Ring polisen så fort (om) du märker att han är i närheten. Så här får det bara inte gå till.. hur bor ni? Tänker att det kanske är enklare att skydda sig i flerbostadshus och vad du än gör, öppna inte åt honom. 
    vi bor i lägenhet och dörrarna är automatlåsta, men om han på nåt vis lyckas ta sig in i trapphuset och knackar på så ser jag inte vem det är (har inget titthål) så blir svårt att veta vem de e. Försöker som intala mig att han INTE kommer kunna dyka upp och att han bara vill skrämma mig, men varje gång han sagt såna här saker tidigare har han knackat på utanför och velat träffas (just därför jag bytte stad från första början, då han har all sin släkt i den stan jag bodde i tidigare och jag ville inte att han skulle veta vart jag bor). 

    har även frågat om perm och om jag kan få reda på det innan, men dom sa att pga sekretessen och att inget kontaktförbud finns så gör dom inte sånt (trots att dom gärna ville så kunde dom inte). så jag får helt enkelt spara bevis som nån här sa och få igenom nån form av förbud så jag iaf kan känna mig lite trygg igen. Allting är som väldigt rörigt och jobbigt just nu..

  • Anonym (titthål)

    Usch jag förstår att det är riktigt jobbigt och otäckt!

    Det är ingen lösning på ditt problem men kan du inte ringa en låssmed och be dem komma och installera ett titthål i ytterdörren? Så vet du vem du öppnar för. Eller kanske ett sånt där digitalt titthål, kanske det finns möjlighet att filma dessutom vem som ringer på och om han hotar dig när du inte öppnar? Kan vara bra ur bevissynpunkt tänker jag, för att få ett framtida besöksförbud? En låssmed eller något säkerhetsföretag kan säkert ge dig förslag och vet också vad som är tillåtet.

  • sextiotalist

    Vilken hemsk sits, du har ingen möjlighet att resa bort den helgen, till vänner eller släktingar eller så, så är du inte hemma i varje fall.
    Eftersom det bara rör sig om en helg, så kan det vara en lösning. Att för tillfället fly fältet.

  • Anonym (rädd)
    Anonym (titthål) skrev 2014-08-27 16:10:18 följande:

    Usch jag förstår att det är riktigt jobbigt och otäckt!

    Det är ingen lösning på ditt problem men kan du inte ringa en låssmed och be dem komma och installera ett titthål i ytterdörren? Så vet du vem du öppnar för. Eller kanske ett sånt där digitalt titthål, kanske det finns möjlighet att filma dessutom vem som ringer på och om han hotar dig när du inte öppnar? Kan vara bra ur bevissynpunkt tänker jag, för att få ett framtida besöksförbud? En låssmed eller något säkerhetsföretag kan säkert ge dig förslag och vet också vad som är tillåtet.


    Redan när jag och familjen flyttade in ville jag prata med hyresvärden om att sätta dit titthål, men då det är en privatägd fastighet och vår hyresvärd är snål på allt (folk betalar 1200:- för garage tex), så kom det inte på tal att ändra nånting, vi skulle antingen ta de som de är eller flytta. Har redan vidtagit de säkerhetsåtgärder jag kan utan att hyresvärden ska kunna klaga.
    vad menar du med digitalt titthål? och hur mycket kostar sånt?
    sextiotalist skrev 2014-08-27 16:42:47 följande:

    Vilken hemsk sits, du har ingen möjlighet att resa bort den helgen, till vänner eller släktingar eller så, så är du inte hemma i varje fall.
    Eftersom det bara rör sig om en helg, så kan det vara en lösning. Att för tillfället fly fältet.


    All släkt (och vänner för den delen) ligger 100 mil härifrån, och bara resan skulle ligga mellan 3500-4000 i bensin. Pengar som vi inte har råd att lägga ut den här månaden, och definitivt inte för en helg bara.
  • Påven Johanna
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-28 08:05:38 följande:
    Redan när jag och familjen flyttade in ville jag prata med hyresvärden om att sätta dit titthål, men då det är en privatägd fastighet och vår hyresvärd är snål på allt (folk betalar 1200:- för garage tex), så kom det inte på tal att ändra nånting, vi skulle antingen ta de som de är eller flytta. Har redan vidtagit de säkerhetsåtgärder jag kan utan att hyresvärden ska kunna klaga.
    vad menar du med digitalt titthål? och hur mycket kostar sånt?
    sextiotalist skrev 2014-08-27 16:42:47 följande:

    Vilken hemsk sits, du har ingen möjlighet att resa bort den helgen, till vänner eller släktingar eller så, så är du inte hemma i varje fall.
    Eftersom det bara rör sig om en helg, så kan det vara en lösning. Att för tillfället fly fältet.


    All släkt (och vänner för den delen) ligger 100 mil härifrån, och bara resan skulle ligga mellan 3500-4000 i bensin. Pengar som vi inte har råd att lägga ut den här månaden, och definitivt inte för en helg bara.
    Så allt är egentligen ganska omöjligt? Du har inget titthål och har (förmodligen) inte råd att låta sätta in något, du kan inte resa bort, inte anmäla - ingenting funkar. Men vad sägs om en gratislösning som den här då: du ser till att inte vara ensam hemma den helgen och om det knackar på dörren så låter du bli att öppna trots att du inte vet vem det är som knackar på. 
  • Anonym (titthål)
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-28 08:05:38 följande:
    Redan när jag och familjen flyttade in ville jag prata med hyresvärden om att sätta dit titthål, men då det är en privatägd fastighet och vår hyresvärd är snål på allt (folk betalar 1200:- för garage tex), så kom det inte på tal att ändra nånting, vi skulle antingen ta de som de är eller flytta. Har redan vidtagit de säkerhetsåtgärder jag kan utan att hyresvärden ska kunna klaga.
    vad menar du med digitalt titthål? och hur mycket kostar sånt?
    sextiotalist skrev 2014-08-27 16:42:47 följande:

    Vilken hemsk sits, du har ingen möjlighet att resa bort den helgen, till vänner eller släktingar eller så, så är du inte hemma i varje fall.
    Eftersom det bara rör sig om en helg, så kan det vara en lösning. Att för tillfället fly fältet.


    All släkt (och vänner för den delen) ligger 100 mil härifrån, och bara resan skulle ligga mellan 3500-4000 i bensin. Pengar som vi inte har råd att lägga ut den här månaden, och definitivt inte för en helg bara.
    Jag har bara sett det hemma hos en kompis men när jag googlar ser jag att det kallas "dörröga" hos en del leverantörer. Finns med eller utan minneskort. Med minneskort kan du ta bilder och bevisa att han var där, kan ju vara bra för att samla bevis för att söka besöksförbud. Själva dörrögat verkar kosta kring 500-1500 kr men då tillkommer säkert kostnader för montage. För det är nog inget som hyresvärden betalar. Men kolla med någon större låssmed, de vet säkert mer!

    Jag tycker att hyresvärden är rätt så okänslig om han nekar dig att själv bekosta och sätta in ett titthål, om du förklarar situationen för honom.
  • Anonym (idk)

    Kan ni bo på hotell/vandrarhem just tills helgen är över? Som nödlösning för trygghet. Annars verkar digitala titthålet kanske nåt ni kan unna er sedan. Han lär väl inte få permis nåt mer inom en månad.

Svar på tråden Han kan inte sluta (långt)