• Anonym (-)

    Har ni hört så IDIOTISKT!?

    "Blivande mammor i Norge bantar under graviditeten.

    För de vill gärna ha små barn. 


    - I vissa miljöer är det status att föda barn under tre kilo, säger allmänläkaren Kari Løvendahl Mogstad till Aftenposten."

    "Den hysteriska kroppsfixeringen har nått livmodern.


    Vissa norska blivande norska mammor vikthetsar sina barn innan de ens fötts.


    ?Ser bättre ut?

    De vill föda barn som väger mindre än tre kilo som passar in med den bilden de vill visa upp av sig själva.


    - Det finns några som menar att det ser bättre ut med en liten nätt baby på skinnfällen eller i tyllskjol, snarare än en godmodig och robust klump. Det här är helt enkelt hål i huvudet, säger allmänläkaren Kari Løvendahl Mogstad till Aftenposten. 


    Svenska barnmorskan Gunilla Larsson, som har forskat kring graviditet och ätstörningar, säger att hon inte träffat någon svensk blivande mor som vikthetsar sitt barn redan i magen. Hon oroar sig över den norska medierapporteringen.


    - Det här är bortom all vetenskap och rimlighet. Det är en mycket oroande trend. Det är farligt både för barnet och för kvinnan. När du är är gravid så behöver barnet näring och du behöver näring, säger hon till Aftonbladet.


    Rent fysiologiskt är det normalt att en kvinna går upp 10-15 kilo under graviditeten, den ökade viktuppgången beror dels på barnet i sig självt, men även ökat blodflöde samt moderkakans vikt.


    Kan få hjärnskador

    En anledning till att de blivande mammorna äter kalorisnålt och tränar hårt under graviditeten tros även vara att de vill komma i form när barnet väl är fött.


    Men bantning under graviditeten leder till att barnet blir undernärt och - underutvecklat. 


    - Ny forskning visar att det faktiskt är så att barnet kan ta skada om den gravida kvinnan inte får i sig tillräckligt med näring. Ensidig eller uteslutande kalorisnål kost kan leda till att att bland annat hjärncellerna inte utvecklas som de ska och det kan leda till att barnet får hjärnskador, säger Gunilla Larsson.


    Barnen kan lida ökad risk för att få ADHD, koncentrations- och inlärningssvårigheter. På längre sikt kan de som vuxna löpa ökad risk för bland annat hjärt- kärlsjukdomar och diabetes, skriver Aftenposten.


    Inte lättare att föda

    En blivande mamma som bantat kan även leda till att barnets tillväxt hämmas efter födseln. Mammorna saknar det fettlager som behövs i samband med den energikrävande ammningen. Fettet behövs för att barnet ska få tillräckligt med näring.


    Att ett mindre barn skulle vara enklare att föda än ett normalviktigt är en felaktig uppfattning:


    - Under förlossningen kanske ett litet barn inte klarar förlossningen fullt ut. Barnet blir trött och man måste ta till akuta åtgärder i samband med förlossningen. Och att barnet efteråt är väldigt trött, säger Gunilla Larsson."


    LÄNK: www.aftonbladet.se/nyheter/article19425197.ab
  • Svar på tråden Har ni hört så IDIOTISKT!?
  • Anonym (födelse vikt)

    Det är inte bra att ha för låg födelse vikt eller för hög.. om jag inte minns helt fel inte under 2.5kg eller över 4.7 kg tror jag det var

  • Anonym (-)

    Själv blev jag superstolt över att föda en stor grabb med god aptit! En stor grabb som aldrig i hela sitt liv gått under födelsevikten. Den ni. ;)

  • Anonym (-)

    Att Norgebor är lite bakom, visste vi ju redan. Men att de var så här urbota korkade... Ack, ack, ack.

  • SatanLendMeADollar

    Haha lol!
    Jag älskar hur samhället ser ut idag! ÄLSKAR!

  • Fjärilslarv
    Anonym (födelse vikt) skrev 2014-08-26 19:00:58 följande:

    Det är inte bra att ha för låg födelse vikt eller för hög.. om jag inte minns helt fel inte under 2.5kg eller över 4.7 kg tror jag det var


    jag vägde 2,3 och var 42cm lång och det gick ju bra ändå =).
  • Anonym (baloo)

    Jasso hon säger det.. Den där Gunilla..
    Upplysningsvis förekommer det i Sverige också..

    ADHD och bla bla.. hmm då är det rätt så många i tredje världen som föds med detta då.. Med tanke på alla svältkatastrofer och hårt arbete för kvinnor..

    jaja Aftonbladet.. Antagligen har väl den där Gunilla inte sagt så.. Men det säljer väl bättre om journalisten säger så...

  • Anonym (födelse vikt)
    Fjärilslarv skrev 2014-08-26 19:22:56 följande:

    jag vägde 2,3 och var 42cm lång och det gick ju bra ändå =).


    Ja absolut det är nog ingen fara på taket men riskerna ökar för olika komplikationer och sjukdomar för barn. över 4.7kg och under 2.5 kg .. men som sagt bara risker inget hugget i sten dvs sedan är jag inte 100% på om det var just dessa normer. men det går säkert att googla
  • Anonym (FH)

    Läste det! Argumentet mot fri abort borde aldrig mer diskuteras, kanske tvångsabort borde införas på brudar som är så puckade i huvudet så dem resonerar sådär.

  • Anonym (-)
    Anonym (FH) skrev 2014-08-26 19:58:21 följande:

    Läste det! Argumentet mot fri abort borde aldrig mer diskuteras, kanske tvångsabort borde införas på brudar som är så puckade i huvudet så dem resonerar sådär.


    Nja, men tvångsmatning.
Svar på tråden Har ni hört så IDIOTISKT!?