• Anonym (Cyklisten!)

    Hjälp! Bortdomnad i underlivet! Cyklister, se hit!

    Cyklar mountainbike i skogen och har sen 1 månad tillbaka blivit helt bortdomnad i underlivet. Känner inget (mer än som sockerdricka) på, runt klitoris och på de yttre blygdläpparna. 

    Vad gör jag? Känns ju helst skumt. Varför släpper det inte? Börjar misströsta då jag inte längre kan bli tillfredsställd ens.

    Några andra cyklister som kan komma med råd?

    Jag har vadderade cykelbyxor. 

  • Svar på tråden Hjälp! Bortdomnad i underlivet! Cyklister, se hit!
  • Anonym (Cyklisten!)

    Ingen mer som cyklar som kan ge tips?

    Några speciella byxor man bör ha?
    Ställa sadeln i ett visst läge?

  • Heranell

    Vete sjutton om jag har några bra tips för dig. Har ungefär samma problem, men mer att underlivet blir irriterat av cykling. Jag har köpt en sadel med typ ett dike längs med i mitten, det ska vara tryckavlastande. Använder ett gelöverdrag på sadeln också kan tilläggas. Ändå får jag problem.

  • Tinto

    Har du ditt sittben så att du har rätt sadel. Det gjorde jättestor skillnad för mig. Sedan kan man försöka variera sittställning medan man åker, jag cyklar inte mtb utan landsväg och då försöker jag tänka på att ändra hur jag sitter efter ett tag.
    Det låter dock konstigt att det inte släpper, på mig släpper det efter några timmar.

  • Anonym (Cyklisten!)
    Tinto skrev 2014-08-30 16:08:32 följande:

    "Har du mätt ditt sittben så att du har rätt sadel?" Ska det stå. =)


    Intressant. Hur mäter man det och hur vet man att man inte har rätt sadel? Har aldrig hört talas om det. 

    Jag försöker också ändra sittläge, men ibland går det inte på nått vis, jag sitter inte skönt och det blir bara jobbigt.
  • Anonym (Cyklisten!)

    Har vart sjuk och inte cyklat på ett tag, ändå har det inte släppt... Måste man uppsöka läkare? Känns så fånigt. Vad säger man?

  • Anonym
    Anonym (Cyklisten!) skrev 2014-09-01 22:40:54 följande:

    Har vart sjuk och inte cyklat på ett tag, ändå har det inte släppt... Måste man uppsöka läkare? Känns så fånigt. Vad säger man?


    Om man är bortdomnad i underlivet kan det vara diskbråck väl värt att kolla upp tycker jag.
  • Anonym (Cyklisten!)
    Anonym skrev 2014-09-01 22:44:15 följande:
    Om man är bortdomnad i underlivet kan det vara diskbråck väl värt att kolla upp tycker jag.
    Är bara domnad på en fläck, runt klitoris. 
    Har en vän som domnade i underlivet i samband med akut diskbråck och det påverkade hela hennes underliv. Och har man diskbråck förmodar jag att det hänger ihop med smärta också?

    Det uppkom i samband med cyklingen, första turen. hade inte blöj-byxan då.
  • Tinto
    Anonym (Cyklisten!) skrev 2014-09-01 22:39:24 följande:
    Intressant. Hur mäter man det och hur vet man att man inte har rätt sadel? Har aldrig hört talas om det. 

    Jag försöker också ändra sittläge, men ibland går det inte på nått vis, jag sitter inte skönt och det blir bara jobbigt.
    Kan inte svarar på om du ska uppsöka läkare, Verkar konstigt att det hänger kvar. Då skulle jag själv kolla upp det!

    Ang cykeln:
    Gå till en cykelaffär, exempelvis cykloteket (inga reklam, bara den jag vet gör detta) och så sitter man på en kudde som gör avtryck så ser man var sittbenen är. De mäter millimetern mellan sittbenen så att sadeln passar det man ska sitta på. Inte mjukdelarna, utan sittbenen. Du kan även göra en "bike fit" dvs kolla att du sitter rätt utifrån ramen, höjd på styre och sadel.
    Gjorde en enorm skillnad för mig men som sagt cyklar jag landsväg inte mtb. Jag valde inte sadeln de rekommenderade utan en mjukare som gjorde stor skillnad.

    Kan också rekommendera om du har facebook, gruppen "Cyklande tjejer!" Där får du svar om allt med cykel, kvinnliga problem med cykel, osv.
  • Anonym (Cyklisten!)
    Tinto skrev 2014-09-01 23:08:11 följande:
    Kan inte svarar på om du ska uppsöka läkare, Verkar konstigt att det hänger kvar. Då skulle jag själv kolla upp det!

    Ang cykeln:
    Gå till en cykelaffär, exempelvis cykloteket (inga reklam, bara den jag vet gör detta) och så sitter man på en kudde som gör avtryck så ser man var sittbenen är. De mäter millimetern mellan sittbenen så att sadeln passar det man ska sitta på. Inte mjukdelarna, utan sittbenen. Du kan även göra en "bike fit" dvs kolla att du sitter rätt utifrån ramen, höjd på styre och sadel.
    Gjorde en enorm skillnad för mig men som sagt cyklar jag landsväg inte mtb. Jag valde inte sadeln de rekommenderade utan en mjukare som gjorde stor skillnad.

    Kan också rekommendera om du har facebook, gruppen "Cyklande tjejer!" Där får du svar om allt med cykel, kvinnliga problem med cykel, osv.
    Tack för tipsen!
Svar på tråden Hjälp! Bortdomnad i underlivet! Cyklister, se hit!