• Äldre 27 Aug 10:39
    2756 visningar
    17 svar
    17
    2756

    Kampen mot bananflugorna!

    Har nu testat näst intill alla tips om att ha ihjäl dom äckliga varelserna, men det funkar inte alls. Dom är gourméer och alla verkar dessutom simkunniga!!!!

    Dom sitter i stora släktmöten på kanten på badrumsspegeln intill lampan när den lyser och stirrar och vägrar flyga ner i dom glas vi ställt fram överallt för att dom ska drunkna.
    Istället sätter dom sej i en stor klunga på kanten av glaset  - och stirrar ner.
    På sin höjd kan det ligga EN fluga i på morgonen, fast det är nog mer en olycka av att nån av hans kompisar knuffat ner honom i glaset, än att han flög ner för att dricka!
    För smarta, det är dom! Dom har ju till och med skickats ut till rymden. 

    Har haft vinäger-glas framme. Blandade enligt nätets alla tips. Fungerar inte!

    Att ha ner en "droppe diskmedel" för att få bort ytspänningen vet jag inte vad ni använder då för medel, för YES lägger sej i alla fall inte på ytan utan faller som en stor fast droppe ner på botten och löses inte upp alls.
    Vanlig handtvål visade sej dock ta bort ytspänningen men då är dom istället inte intresserade pga lukten, verkar det som.

    Har sett dem simma i soyasås / vinägerblandning / honung/ vinblanding / mjölk /  (!) till kanten, sitter där och torkar och sen släpar sej upp till glasets kant, torkar och - flyger iväg.

    La även över plastfolie på en burk och petade många små nål-hål i plasten, för att förhindra att dom kunde ta sej ut. Helt tillslutet.
    In, men inte ut.
    Men, när jag med egna ögon såg hur dom flög in i burken, letade sej in genom nålhålen, flög runt, brydde sej inte det allra minsta om vätskeblandningen i botten (ca 1/4 av burken) - sedan letade sej tillbaka upp på plastfolie-taket och kröp ut ur hålen på samma sätt dom krupit in, så var även den metoden bara att glömma.

    Hade en gång lagt i ett halvruttet bananskal i burken (med plastlocket) vilket drog till sig mängder, men eftersom det efter några dagar verkade flyga ut fler än vad som flög in, och dom hittade ut genom hålen även fast jag strukit hela insidan av plasten och burken med matolja så dom skulle fastna, men ändå klarade sej igenom det (!), så var det inte heller en bra idé.

    Har också testat som rekommenderat;  Hett kokande vatten och klorin i alla vattenlås, inte låta något ätbart alls stå framme, tömmer soppåsen 2 gånger om dagen, kliniskt rent och tillsluten mat. 

    Bäst effekt har ändå varit att använda en vanlig vattensprayflaska med stor duschspray-yta och ta dem i luften. Dom kommer flygandes - en dusch mot dem och dom störtar till marken. Seger!!!???
    Och här får man vara snabb och torka upp dem och spola ner. Bara mosa dem med blött papper verkar dom också överleva och sen kryper dom upp tillbaka från soppåsen, torkar sej och....

    Nästa tips att pröva är såna där gula girlanger för flugor som används som fälla, eftersom dom älskar färgen gult tydligen.

    Hur bekämpar ni dem och vad har verkligen lyckats?????

  • Svar på tråden Kampen mot bananflugorna!
  • Äldre 27 Aug 10:41
    #1

    Jag har inga alls hemma och har aldrig haft. Jag har kliniskt rent och gillar att städa, så dom hinner inte få fäste hos mig.

    All frukt o grönt har jag dessutom i kylen.

  • Äldre 27 Aug 10:47
    #2

    Jag ställer fram snapsglas med varmt vatten i, honung och YES diskmedel.
    Jag blandar runt med skaften av en tesked och ställer ut glas på 3 olika ställen i köket, där disken torkar, kryddhyllan ovanför spisen och vid bänkytan där vi gör våra smörgåsar och annan mat.
    Jag lyckas fånga många bananflugor på detta sättet men jag har inte lyckats utrota dom helt.
    Lyckades ta bort dom som fanns i badrummet runt våra tandborstar med hjälp av ett sådant snapsglas ståendes över 2 dygn. Flugorna var inte så många där inne och dom dog innan dom blev fler tack och lov.
    Jag slänger också sopor men inte så många som 2 ggr/dag, skulle nog behöva det för jag blir aldrig riktigt av med dessa flugor men dom har ju minskat i population helt klart.

  • Stårsc­han
    Äldre 27 Aug 10:52
    #3

    Litet glas som jag fyller med en halv deciliter vinäger, en skvätt flytande honung, och ett lätt tryck Yes. Och en liten skvätt vatten också för att tunna ut lite. Sedan rör jag om med sked innan jag serverar flugorna.

    Kokande vatten och propplösare i vasken nån gång då och då.

    Och frukten förvaras i kylskåpet den här tiden på året.

    Lyckas helt gör man ju inte innan säsongen är över, men de flesta går åt. Man blir åtminstone av med flugmolnen som brukar lätta från köksblandaren.

  • Äldre 27 Aug 10:58
    #4

    Jag köper ingen frukt under sommarhalvåret (citroner är nästan värst) och försöker att inte låta disk med vatten i stå framme. De gillar att föröka sig i fukt, så låter du en tallrik med lite vatten stå framme över natten så har du ett nytt gäng flugor. Orkar du inte diska, så vänd på alla tallrikar så att det inte samlas vatten någonstans. Vattna inte blommor så att det blir vatten kvar i krukan, där förökar de sig också. Se till att det inte finns vatten på badrumsgolvet eller små droppar här och där.

    Följer du ovan så slipper du dem. Själv har jag inte gjort det på några veckor och har ett nytt kompisgäng som flyger omkring.

  • Äldre 27 Aug 11:11
    #5

    Jätteroligt skrivet! Tack! Skrattande

    Det som hjälpte oss:

    vinägerblandning med honung och en droppe YES. För dem som flyger: använd en elektrisk flygsmällare (ser ut som en tennisracket). Snabbt och de dör direkt.

  • Fjäril­slarv
    Äldre 27 Aug 12:06
    #6

    testa att innan ni gå och lägger er för kvällen hälla kokande vatten i vasken (dödar äggen) och sedan såpa (gör att inga nya ägg kan fästa). Det har funderat för mig. 
    Det krävs ju dock att man inte spolar mer vatten i vasken sen förrens på morgonen. Såg tipset här på FL =).

  • Anonym
    Äldre 27 Aug 12:21
    #7
    Tines skrev 2014-08-27 10:41:53 följande:

    Jag har inga alls hemma och har aldrig haft. Jag har kliniskt rent och gillar att städa, så dom hinner inte få fäste hos mig.

    All frukt o grönt har jag dessutom i kylen.


    Så kliniskt rent har bara ett sterilt forskningslaboratorium för att inte en fluga ska leta sej in. Vädrar du aldrig eller använder ytterdörren?
  • Äldre 27 Aug 15:28
    #8

    Flugor kan hitta mat i soppåsen, bland pantflaskor och återvinningsförpackningar, i fruktfatet och bland smutsdisken. Se till att plocka undan allt som flugorna verkar tycka är gott innan du går och lägger dig för natten. Och häll salt (hett vatten och såpa fungerar säkert också utmärkt) i alla avlopp. Att flugorna sätter sig på kanten av flugfällorna kan bero på att det sitter så mycket godsaker där att de inte behöver hoppa ner i glaset för att hitta något att äta. Jag brukar blanda till lösningen i ett glas och sedan försiktigt hälla ner den i ett annat, så att ingenting sätter sig på kanten.

  • Äldre 27 Aug 15:34
    #9

    Jag har fått bort mina med kokande vatten i vasken. Det gäller att vara ettrig, två gånger om dagen ska de små liven få en liten dusch. Jag brukar också ha en skvätt (haha, en halv flaska per gång typ) diskmedel i vasken innan jag häller på det heta vattnet.

    De där fällorna har aldrig fungerat på mina bananflugor. Som du beskriver så trippar de omkring lite nonchalant på kanten. Möjligen kan en eller två ha trillat i utan att komma upp igen. Beräknande små as det där...

  • Äldre 27 Aug 15:37
    #10

    Mitt bästa vapen mot bananflugor är dammsugaren!


    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Äldre 27 Aug 17:32
    #11
    Aniiee skrev 2014-08-27 15:37:20 följande:

    Mitt bästa vapen mot bananflugor är dammsugaren!


    Smart men, dom flyger och kryper ju ut igen om man inte slänger påsen direkt!?
    I alla fall gjorde dom det hos oss. Ett helt gäng kom promenerande ut från munnstycket!


  • Anonym
    Äldre 27 Aug 18:55
    #12
    Lisa112 skrev 2014-08-27 17:32:48 följande:
    Smart men, dom flyger och kryper ju ut igen om man inte slänger påsen direkt!?
    I alla fall gjorde dom det hos oss. Ett helt gäng kom promenerande ut från munnstycket!
    Jag dör! SkrattandeSkrattandeSkrattande
  • Äldre 27 Aug 19:03
    #13
    Lisa112 skrev 2014-08-27 17:32:48 följande:
    Smart men, dom flyger och kryper ju ut igen om man inte slänger påsen direkt!?
    I alla fall gjorde dom det hos oss. Ett helt gäng kom promenerande ut från munnstycket!
    Jag har en väldigt kraftfull dammsugare, så de dör bara den tittar på dem Solig
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Äldre 28 Aug 18:50
    #14
    Krig!  Demon

    Har konstaterat vad dom gillar och inte gillar genom att ställa ut glas med olika innehåll under ett dygn nu.

    Dom bryr sej inte om, och således drunknar alltså inte i ättika.
    Inte heller i stark blandsaft (Coops...Död), rött matlagningsvin (med eller utan honung), färsk citronsaft, honungsvatten eller sockervatten.
    Några gillade vinäger men resultatet var klent.

    Det som fungerar hyfsat är dock öl i ett glas (med 1 droppe diskmedel) och sedan ta på ett plastlock med många små pyttehål i.

    Sedan måste man passa på dem för dom kryper INTE ner och smakar på innehållet (och drunknar) utan när dom inser att dom är fast så försöker dom förtvivlat ta sej ut genom att hitta hålet dom kom in igenom.
    Och lyckas oftast!!!!!!
    Då får man slå ner dom och / skaka om ölblandningen så dom hamnar i sörjan.

    Har rå-gnuggat med klorin, och hällt i kokande vatten, i vartenda rör, varenda rörmynning, sil, avlopp - och under diskbänken stinker det som ett kemikalielaboratorium nu.
    Det lämnas inte en som en smula framme att frossa på!

    Nu måste dom väl ändå vara utrotade, döda, förintade, bortspolade!!!!???

    Men nejdå. När man kliver in i badrummet 3 timmar senare så sitter det 12 stycken och stirrar på en!
    HELT ointresserade av alla goa cocktailblandningar som är utställda överallt.
    Tycker jag inte att dom nästan....småler? Ser lite hånfulla ut också? Jo faktiskt!
  • Äldre 28 Aug 22:40
    #15

    Tack för en underbar trådstart och den fortsatta diskussionen. Jag skattade så tårarna sprutade. Igenkänningsfaktorn är hög!

    När vi får bananflugor brukar vi se till att allt ätbart är undanstoppat. Sen sprutar vi insektsmedel på värsta svärmen så att de dör kvickt. Det följs upp med några liter kokande vatten i vasken för att döda äggen. Det funkar hyfsat. Men så stör jag mig inte så mycket på bananflugorna, så länge det inte är ett stort moln av dem. De dör ju undan rätt snabbt så fort det blir kallare.

  • Äldre 30 Aug 17:05
    #16

    Måste berätta hur det gick och vad som hände... 

    Det har bara blivit fler och fler flugor, helt ologiskt och utan anledning.

    Varenda rör, varenda sil, skåp, - allt har gåtts igenom med klorin och kokhett vatten. Äckliga ölglas med små hål i plastlocket står överallt och några har drullat i men flertalet inte, dom har bara snarare ökat.
    Vart kommer dom ifrååååån??? Demon

    Men när tonårsdottern idag kom klagande ut från sitt rum ;
    "Det sitter hur många som helst uppradade och stirrar på mig uppe på min dataskärm, blir galen på att ha dem där...." så började ändå ett och ett gå ihop och misstänksamheten ökade rätt hett mot ett visst rum...
    Men det hade ju redan gåtts igenom, papperskorgen är tom!?

    Men där var det. Som en hägring. Som en lättnad, trots allt.

    Bakom diverse sprayflaskor, parfymer och annat krafs...låg ett brunäckligt halvtorkat bananskal lite snyggt placerat på ett litet fat inklusive ett tjog med hyresgäster.
    Behöver jag säga mer?  "Ojda, vá den där har jag helt glömt, hur hamnade den där, det måste jag ha glömt att ta till köket, inte tänkte jag på.....". 

    Strunt samma. Bananflugornas BB är funnen. Källan är lokaliserad och utrotad och huset har aldrig varit så skinande rent, inkl. i avloppsrören.... som nu. Skål

  • Anonym (lilla­jag)
    Äldre 30 Aug 17:11
    #17

    Ja ställde fram ett glas med lite öl i och några droppar diskmedel. Funkade på våra bananflugor iaf.

Svar på tråden Kampen mot bananflugorna!