• Anonym (Hur funkar det)

    Vad händer om jag blir gravid efter 1 år och 9 månader?

    Jag undrar hur det blir med min föräldrapenning om jag blir gravid igen.
    Jag vet att det finns en gräns på 1 år och 9 månader.
    Jag har tagit ut 5 dagars föräldraledighet under hela tiden.
    För att få samma föräldrapenning för andra barnet, krävs det då att jag blir gravid igen inom 1 år och 9 månader?
    Vad händer med min föräldrapenning om jag blir gravid efter 1 år och 9 månader?

  • Svar på tråden Vad händer om jag blir gravid efter 1 år och 9 månader?
  • Anonym (FP)

    Då kommer den beräknas på den inkomst du har då.
    Så här:

    1) Du får barn inom 1 år 9 mån
    Du har arbetat 100% och får FP beräknat på heltid
    Du börjar jobba igen och väljer att arbeta 75%
    När syskonet föds får du ändå FP baserat på heltid

    2) Du får barn efter 2 år
    Du har arbetat 100% och får FP beräknat på heltid
    Du börjar jobba igen och väljer att arbeta 75%
    När syskonet föds får du FP baserat på de 75% du jobbat

  • Anonym (*)

    Du får f-penning baserad på hur mkt du tjänat innan du föder barnet.

    Jobbar du lika mycket som du gjorde innan du fick första barnet så blir det samma.

  • Anonym (Hur funkar det)

    Ok.

    Så om jag blir gravid efter gränsen på 1 år och 9 månader och arbetar 100 % får jag samma föräldrapenning som jag hade för barn 1?

  • Anonym (FP)
    Anonym (Hur funkar det) skrev 2014-08-27 14:04:19 följande:

    Ok.

    Så om jag blir gravid efter gränsen på 1 år och 9 månader och arbetar 100 % får jag samma föräldrapenning som jag hade för barn 1?



    Japp, eller alltså man gör en ny utredning av den FP som du ska ha. Men jobbar du heltid så får du ju FP baserat på det du jobbar (eller det du skulle gått miste om ifall du hade jobbat).
    Har du fått löneförhöjning efter barn #1 får du ju högre SGI för barn #2.
  • Anonym (Hur funkar det)

    Ok.

    Vad menas med gränsen 1 år och 9 månader då?

    Vad är det som händer just då?

    Tack så jättemycket för att ni hjälper mig att förstå detta.

  • Mika86

    Det är en regel de har, max 2,5 år få syskonet va när bebisen föds för att man ska ha rätt till samma fp

  • Anonym (Hur funkar det)
    Mika86 skrev 2014-08-27 20:17:53 följande:

    Det är en regel de har, max 2,5 år få syskonet va när bebisen föds för att man ska ha rätt till samma fp


    Ok. Nu blev jag ännu mer snurrig.

    Jag fattade det som att man inte får sänkt fp enligt de första svaren jag fick här.
  • Mika86

    Bli du gravid när barnet är 1 år o 9 månader (2,5 år mellan födelsedagarna) så få du samma eller högre fp som du hade med storasyskonet.
    Bli du däremot gravid när barnet är 2 år, dvs mer än 2,5 år mellan födelsedagarna, så få du lägre fp om du inte jobbat o tjänat lika mycket

  • Anonym (Hur funkar det)

    Så i min situation kan jag alltså räkna med att jag får samma föräldrapenning för barn 2?

    Jag har tagit ut 5 dagar hela tiden med barn 1 och kommer jobba 100 % när jag återgår till jobbet.

    Blir jag därmed inte tvungen att bli gravid inom 1 år och 9 månader för att få ut samma föräldrapenning för barn 2?

  • pigglet
    Anonym (Hur funkar det) skrev 2014-08-27 21:02:06 följande:

    Så i min situation kan jag alltså räkna med att jag får samma föräldrapenning för barn 2?

    Jag har tagit ut 5 dagar hela tiden med barn 1 och kommer jobba 100 % när jag återgår till jobbet.

    Blir jag därmed inte tvungen att bli gravid inom 1 år och 9 månader för att få ut samma föräldrapenning för barn 2?


    Grundligare genomgång:
    Det är viktigt att skilja på SGI och FP, de har olika regler.

    Under barnets första år är din SGI skyddad. Efter det kan man fortsätta skydda den genom att ta ut minst 5 hela fp-dagar/vecka. Eller ha jobb, fp, sjukpenning, vara inskriven på arbetsförmedlingen, studera. Det går utmärkt att kombinera dessa.Och så länge du gör det så händer liksom ingenting, din SGI ligger kvar på precis samma nivå som innan du fick första barnet.

    Din FP baseras på din SGI. Men skulle du välja att efter 1-årsdagen INTE skydda din SGI så finns det ändå ett par generösa regler. En är att du ändå får behålla samma FP tills barnet fyller 2 år, sedan räknas den om till din faktiska lön. En annan generös regel är att om du blir gravid igen inom 1:9 år så får du behålla samma FP även för det barnet.
    Men det är alltså egentligen bara intressant om du INTE skyddar din SGI (eller jobbar med samma lön som innan du fick barn).
  • Anonym (Hur funkar det)
    pigglet skrev 2014-08-27 21:23:42 följande:
    Grundligare genomgång:
    Det är viktigt att skilja på SGI och FP, de har olika regler.

    Under barnets första år är din SGI skyddad. Efter det kan man fortsätta skydda den genom att ta ut minst 5 hela fp-dagar/vecka. Eller ha jobb, fp, sjukpenning, vara inskriven på arbetsförmedlingen, studera. Det går utmärkt att kombinera dessa.Och så länge du gör det så händer liksom ingenting, din SGI ligger kvar på precis samma nivå som innan du fick första barnet.

    Din FP baseras på din SGI. Men skulle du välja att efter 1-årsdagen INTE skydda din SGI så finns det ändå ett par generösa regler. En är att du ändå får behålla samma FP tills barnet fyller 2 år, sedan räknas den om till din faktiska lön. En annan generös regel är att om du blir gravid igen inom 1:9 år så får du behålla samma FP även för det barnet.
    Men det är alltså egentligen bara intressant om du INTE skyddar din SGI (eller jobbar med samma lön som innan du fick barn).
    Nu börjar det klarna lite. :)

    Då behöver jag alltså inte oroa mig och stressa för att bli gravid inom 1 år och 9 månader eftersom att jag har tagit ut 5 dagars föräldrapenning under hela min mammaledighet.

    När jag sen börjar jobba kommer jag ju jobba 100 %.

    Började få panik över att bli gravid igen inom denna tidsram.
  • pigglet

    Bara ta det lugnet - ingen panik. Flört

    Allt du behövt göra är att ta 5 dagar/vecka efter 1-årsdagen, fortsätta så tills du börjar jobba heltid igen. Då kan du bli gravid precis när du vill.

    Själv är det 12,5 år sedan jag jobbade heltid sist. Yngsta barnet är 7 år. Jag har hela tiden skyddat min SGI, skulle jag bli gravid idag så skulle jag fortfarande få FP på heltidslönen, eftersom jag skyddat min SGI.

  • Anonym (Hur funkar det)
    pigglet skrev 2014-08-27 21:38:18 följande:

    Bara ta det lugnet - ingen panik. Flört

    Allt du behövt göra är att ta 5 dagar/vecka efter 1-årsdagen, fortsätta så tills du börjar jobba heltid igen. Då kan du bli gravid precis när du vill.

    Själv är det 12,5 år sedan jag jobbade heltid sist. Yngsta barnet är 7 år. Jag har hela tiden skyddat min SGI, skulle jag bli gravid idag så skulle jag fortfarande få FP på heltidslönen, eftersom jag skyddat min SGI.


    Detta är ju toppen!

    Där försvann tyngden från mina axlar.

    Hade varit jobbig att ha den pressen på sig.
  • Anonym
    Anonym (Hur funkar det) skrev 2014-08-27 21:46:15 följande:
    Detta är ju toppen!

    Där försvann tyngden från mina axlar.

    Hade varit jobbig att ha den pressen på sig.
    Glad
  • Anonym (FP)

    I och med att du har för avsikt att jobba heltid så spelar den här regeln absolut noll roll för dig!!

    Den är till för att skydda SGI'n för dem som jobbar deltid mellan barnen. Som fortfarande får FP på heltid fastän de kanske bara jobbat 75-80% före dess att barn två föds. Så för din del är det här lite en icke-fråga.

  • Anonym (Hur funkar det)
    Anonym (FP) skrev 2014-08-28 08:22:51 följande:

    I och med att du har för avsikt att jobba heltid så spelar den här regeln absolut noll roll för dig!!

    Den är till för att skydda SGI'n för dem som jobbar deltid mellan barnen. Som fortfarande får FP på heltid fastän de kanske bara jobbat 75-80% före dess att barn två föds. Så för din del är det här lite en icke-fråga.


    Underbart!
  • Klampi
    om du som är mamma blir gravid igen innan barnet blir ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag. Det gäller även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.
  • Anonym (Anho)
    om du som är mamma blir gravid igen innan barnet blir ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag. Det gäller även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.
Svar på tråden Vad händer om jag blir gravid efter 1 år och 9 månader?