• boomstar

    Ammor

    Finns det ammor idag?

    Alltså kvinnor som professionellt ammar andras barn. Förr var det ju vanligt vad jag förstår, men förekommer det nu? Och var får man tag på ammor isåfall?

  • Svar på tråden Ammor
  • fluu

    Tror inte det. Dock doneras ju bröstmjölk till sjukhus, men det är nog det närmsta man kommer ammor i dagens Sverige.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (tp)

    Det finns ju inget behov av det i dagens moderna samhälle, eftersom det nu finns ett fullgott alternativ till amning och bröstmjölk. 

  • Anonym

    min svägerska fick bröstmjölk av mig när hennes pojk, som var tre månader yngre än min flicka (han var två månader), fick förstoppning av ersättningen. hon kunde inte amma själv och det var väldigt smidigt oavsett vad andra tycker eller inte

  • Anonym

    den donerade mjölken är ju till för prematurbarn så det funkar ju inte på samma sätt men jag ammade ju inte hennes barn utan han fick mjölken i flaska på samma sätt som ersättningen

  • Hejo Svejo
    Anonym skrev 2014-08-29 17:31:55 följande:

    min svägerska fick bröstmjölk av mig när hennes pojk, som var tre månader yngre än min flicka (han var två månader), fick förstoppning av ersättningen. hon kunde inte amma själv och det var väldigt smidigt oavsett vad andra tycker eller inte


    Varför skulle någon tycka något negativt om det? Gör folk det? Alla tummar upp säger jag, vilken fin och toppenbra insats av dig!
  • Anonym
    Hejo Svejo skrev 2014-08-29 17:34:47 följande:
    Varför skulle någon tycka något negativt om det? Gör folk det? Alla tummar upp säger jag, vilken fin och toppenbra insats av dig!
    tack!  ja tanken var ju bara att hjälpa till och jag berättade tillsammans med svägerskan och vi förväntade oss positiva reaktioner av släkt o vänner (det är ju svårt att ge katrinplommon till en tvåmånaders... ) men de flesta tyckte att det var ohygiensiskt på något sätt som ingen av oss förstod och jag och hon blev nog sårade och chockade av den reaktionen.

    de tyckte att hon skulle ge magdroppar eller till och med någon form av lavemang tills hon kunde ge honom gröt o sånt....... nu i efterhand har jag förstått att flera av dem inte hade barn o inte förstod att man inte kan ge en hel portion gröt till en 4 mån bebis bara för att det finns gröt från fyra månader t.ex.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-02 11:33:33 följande:
    tack!  ja tanken var ju bara att hjälpa till och jag berättade tillsammans med svägerskan och vi förväntade oss positiva reaktioner av släkt o vänner (det är ju svårt att ge katrinplommon till en tvåmånaders... ) men de flesta tyckte att det var ohygiensiskt på något sätt som ingen av oss förstod och jag och hon blev nog sårade och chockade av den reaktionen.

    de tyckte att hon skulle ge magdroppar eller till och med någon form av lavemang tills hon kunde ge honom gröt o sånt....... nu i efterhand har jag förstått att flera av dem inte hade barn o inte förstod att man inte kan ge en hel portion gröt till en 4 mån bebis bara för att det finns gröt från fyra månader t.ex.
    Vi har så besynnerlig syn på kroppen och kroppsliga funktioner nu för tiden. Ju onaturligare desto bättre
  • Harmagedon

    Jag har faktiskt sett något som får mig att tro att det faktiskt finns ammor fortfarande. Det satt en liten indisk kvinna ( i traditionella kläder) och ammade ett "skandinaviskt" barn i 1 års åldern på Arlanda en tidig morgon. Barnet och hans äldre syskon kunde verkligen inte vara biologiska släktingar till kvinnan. Och jag fick känslan av att hon passade barn och bagage när deras föräldrar checkade in. Barnen var så stora och blonda och hon var så liten och mörk. Hennes kläder så "indiska" och barnen så "nordiska". Men visst det kan ha varit mina fördomar som spelade mig ett spratt.

  • sextiotalist

    Nej, det finns inte kvar, eftersom det finns alternativ i dag. Men om man inom vänkretsen eller inom släkten låter någon annan amma är en sak.
    Men kvinnor som hade som arbete att amma andra kvinnors barn, nej

  • Anonym (förvånad)
    Anonym skrev 2014-09-02 11:33:33 följande:
    tack!  ja tanken var ju bara att hjälpa till och jag berättade tillsammans med svägerskan och vi förväntade oss positiva reaktioner av släkt o vänner (det är ju svårt att ge katrinplommon till en tvåmånaders... ) men de flesta tyckte att det var ohygiensiskt på något sätt som ingen av oss förstod och jag och hon blev nog sårade och chockade av den reaktionen.

    de tyckte att hon skulle ge magdroppar eller till och med någon form av lavemang tills hon kunde ge honom gröt o sånt....... nu i efterhand har jag förstått att flera av dem inte hade barn o inte förstod att man inte kan ge en hel portion gröt till en 4 mån bebis bara för att det finns gröt från fyra månader t.ex.

    Folk är verkligen konstiga! Varför skulle någon föredra artificiell bröstmjölksersättning framför svägerskans mjölk!? Om du inte åt några farliga mediciner eller har hiv eller nåt, var det ju bara nyttigt för ungen! Fler olika typer av antikroppar, bättre imunförsvar för bebisen, bättre start på livet! 
    I länder med lite mer avslappnad attityd och förr i tiden skulle det ansetts konstigt att inte amma sin kompis eller släktings bebis om det behövdes.
  • Chrysabelle
    Anonym (förvånad) skrev 2014-09-03 16:25:26 följande:

    Folk är verkligen konstiga! Varför skulle någon föredra artificiell bröstmjölksersättning framför svägerskans mjölk!? Om du inte åt några farliga mediciner eller har hiv eller nåt, var det ju bara nyttigt för ungen! Fler olika typer av antikroppar, bättre imunförsvar för bebisen, bättre start på livet! 
    I länder med lite mer avslappnad attityd och förr i tiden skulle det ansetts konstigt att inte amma sin kompis eller släktings bebis om det behövdes.
    Det handlar troligen inte om att de är mer avslappnade, utan att det inte finns eller fanns något alternativ. Det finns det idag, i Sverige.
  • den förbluffade

    #chrysabelle

    Och vilket alternativ skulle vara bättre? Bröstmjölksersättning!? Lär vi oss aldrig att det artificiella inte är bättre en det naturliga!?

    Om det överhuvudtaget kan störa och provocera någon här att en kvinna ammar svägerskans bebis om det behövs.. om man återigen hör kommentarer om att det på något sätt skulle vara osmakligt att amma sitt barn på offentlig plats, då är jag ledsen, då har vi verkligen en allt annant än avslappnad attityd här.

    Inte bara o-avslappnad. Utan sjuk.

  • Anonym
    den förbluffade skrev 2014-09-14 11:36:50 följande:

    #chrysabelle

    Och vilket alternativ skulle vara bättre? Bröstmjölksersättning!? Lär vi oss aldrig att det artificiella inte är bättre en det naturliga!?

    Om det överhuvudtaget kan störa och provocera någon här att en kvinna ammar svägerskans bebis om det behövs.. om man återigen hör kommentarer om att det på något sätt skulle vara osmakligt att amma sitt barn på offentlig plats, då är jag ledsen, då har vi verkligen en allt annant än avslappnad attityd här.

    Inte bara o-avslappnad. Utan sjuk.


    Ersättning är bra, oavsett vad du tycker. Bara för att något är naturligt, betyder inte det att det nödvändigtvis är bra. Det finns mindre gifter i ersättning än bröstmjölk också.

    Som sagt, man var inte mer avslappnad förr, man hade bara inget annat val om barnet skulle överleva. Det var många barn som dog av svällt just för det inte fanns något alternativ.
  • Anonym (anonym)
    Anonym skrev 2014-09-14 15:22:18 följande:
    Ersättning är bra, oavsett vad du tycker. Bara för att något är naturligt, betyder inte det att det nödvändigtvis är bra. Det finns mindre gifter i ersättning än bröstmjölk också.

    Som sagt, man var inte mer avslappnad förr, man hade bara inget annat val om barnet skulle överleva. Det var många barn som dog av svällt just för det inte fanns något alternativ.
    Jag är totalt oenig med dig. 
Svar på tråden Ammor