• Anonym (Gravi­d)
    Äldre 27 Aug 16:11
    8430 visningar
    21 svar
    21
    8430

    Privat kejsarsnitt?

    Jag är gravid och är lite orolig för förlossningen. Jag bor i Göteborg och jag har förstått att det är väldigt svårt att få kejsarsnitt här. Nu har jag läst om det nya privata BB Sophia i Stockholm men förstår inte hur det fungerar. På deras hemsida framstår det som att endast stockholmare får komma dit och att de ingår i vårdavtalet för kommunen vilket gör att det i stort sett är gratis.

    Om man nu är göteborgare, kan man då ändå boka ett kejsarsnitt på BB Sophia och betala för det?

    Någon som vet om det finns andra privata alternativ för kejsarsnitt i Sverige eller utomlands. Har googlat men hittar inget.

  • Svar på tråden Privat kejsarsnitt?
  • Äldre 27 Aug 16:35
    #1

    Så du menar att på sophia så får man kejsarsnitt bara för att man vill?

  • Anonym (Jobba­r där)
    Äldre 27 Aug 18:13
    #2

    Att BB Sophia är privat innebär bara att det ägs av en privat aktör och drivs så. Däremot har de landstingsavtal (inte kommun), vilket innebär att alla betalar landstingstaxa. Vistas man i Sthlms län och måste föda, då kan man åka dit eller till någon annan sjukhusförlossning, det är ju akutsjukvård. 

    Däremot kan man inte någonstans betala för ett snitt, det fungerar inte så. Vill du ha ett planerat snitt på BB sophia, måste ditt landsting skicka en remiss dit. En planerat snitt är ju inte akutsjukvård. Hänger du med? 

  • Anonym (Gravi­d) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 21:23
    #3

    Tack, det var det jag ville veta.

  • Anonym (Jobba­r där)
    Äldre 27 Aug 21:26
    #4

    Då vet du. Hur skulle det se ut om man kunde köpa sin vård? Det blir ju rikemansvård, liksom. OT.

  • Anonym (Gravi­d) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 11:06
    #5

    Någon annan som vet hur möjligheterna ser ut utomlands? Om det finns privata alternativ i något annat land, där valmöjligheter finns. Gärna i ett närliggande land. I USA går det säkerligen, men dit är det lite väl långt att åka.

  • Anonym (Jobba­r där)
    Äldre 29 Aug 11:50
    #6
    Anonym (Gravid) skrev 2014-08-29 11:06:20 följande:

    Någon annan som vet hur möjligheterna ser ut utomlands? Om det finns privata alternativ i något annat land, där valmöjligheter finns. Gärna i ett närliggande land. I USA går det säkerligen, men dit är det lite väl långt att åka.


    Tror du inte att du kan få det hemma? 
  • sextio­talist
    Äldre 29 Aug 11:56
    #7
    Anonym (Jobbar där) skrev 2014-08-27 21:26:37 följande:

    Då vet du. Hur skulle det se ut om man kunde köpa sin vård? Det blir ju rikemansvård, liksom. OT.


    Men det gör man idag. Mitt jobb har en försäkring, så jag har möjlighet att få vård som man inte erbjuder inom landstingen (i varje fall betyldigt snabbare)
    Alla plastikoperationer, är det inte vård man köper?
    Redan 1987 så köpte jag vård privat, gjorde en konisering privat (ej för landstingstaxa) i Göteborg.

    Om man däremot kan betala privat för ett KS i Sverige är jag osäker på, men utomlands kan man garanterat göra det.
  • JA77
    Äldre 29 Aug 12:01
    #8
    sextiotalist skrev 2014-08-29 11:56:38 följande:
    Men det gör man idag. Mitt jobb har en försäkring, så jag har möjlighet att få vård som man inte erbjuder inom landstingen (i varje fall betyldigt snabbare)
    Alla plastikoperationer, är det inte vård man köper?
    Redan 1987 så köpte jag vård privat, gjorde en konisering privat (ej för landstingstaxa) i Göteborg.

    Om man däremot kan betala privat för ett KS i Sverige är jag osäker på, men utomlands kan man garanterat göra det.
    Jag pratar om snitt. Och nej, det går inte (är BM). 
  • sextio­talist
    Äldre 29 Aug 12:11
    #9
    JA77 skrev 2014-08-29 12:01:13 följande:
    Jag pratar om snitt. Och nej, det går inte (är BM). 
    Hur är det med detta utanför Sveriges gränser?
  • Anonym (Jobba­r där)
    Äldre 29 Aug 14:07
    #10
    sextiotalist skrev 2014-08-29 12:11:20 följande:
    Hur är det med detta utanför Sveriges gränser?
    Där kan man nog köpa sin vård. Och nej, jag är inte BM, råkade trycka sänd!
Svar på tråden Privat kejsarsnitt?