• Anonym (fattiglappen)

    Har jag rätt till bidrag från CSN?

    Jag har studerat tidigare och har en obetald skuld i form av studielån till CSN.

    Nu har jag tagit upp studierna igen, samtidigt som jag arbetar heltid pluggar jag heltid på distans för att äntligen få ihop gymnasiekompetensen.Jag har tagit förgivet att jag jag inte har rätt till bidrag eftersom jag dels har en obetald skuld och även för att jag ändå får in 275000kr per år i lön.

    Fick höra av en bekant att bidragsdelen har alla rätt till, är det så? Kan jag söka om bidrag? Lån behöver jag ju inte.

  • Svar på tråden Har jag rätt till bidrag från CSN?
  • Anonym (fattiglappen)

    Ingen som vet på ett ungefär?

  • Inte jag
    Anonym (fattiglappen) skrev 2014-08-27 18:51:11 följande:

    Ingen som vet på ett ungefär?


    eftersom du tjänar så mycket så sänks både bidragsdelen och lånedelen. Man får tjäna ca 160 000 om året. Över 90 000  på hösten och över 70 000 på våren. Men har du haft nedsättning på dina skuld eller har den gått till inkasso/kronofogden?
  • Anonym (nja)

    Jag tror att bidraget är det som det dras ner på om man har en inkomst. Varför ska staten ge pengar till någon som kan försörja sig själv? Låndelen kan jag tänka att de är mer ok med, det ska ju betalas tillbaka- med ränta. Men det finns säkert info på CSN.se

  • Inte jag
    Anonym (nja) skrev 2014-08-27 18:54:26 följande:

    Jag tror att bidraget är det som det dras ner på om man har en inkomst. Varför ska staten ge pengar till någon som kan försörja sig själv? Låndelen kan jag tänka att de är mer ok med, det ska ju betalas tillbaka- med ränta. Men det finns säkert info på CSN.se


    Vad händer med mina studiemedel om jag får för hög inkomst?

    Om din inkomst under ett kalenderhalvår är högre än fribeloppet, får du mindre studiemedel.


    Studiemedlen minskar med högst 61 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet. Både bidraget och lånet minskar proportionellt.

    Så står det på deras hemsida


  • Anonym (fel)

    Tyvärr, men din vän har fel. Det går ganska lätt att klura ut det på CSN:s hemsida

Svar på tråden Har jag rätt till bidrag från CSN?