• olsjoh

    Fritidsavgift, stor skillnad på behovet, delad vårdnad, osv!

    Hej!

    Förutsättningar:

    Jag och min sons (8 år) mamma är sedan ett par år separerade och bor ensamma i två skilda hushåll. Vi har gemensam vårdnad och sonen är hos oss ganska exakt 50/50. Mamman har hela barnbidraget. Sonen har en garderob hos mig och en garderob hos mamman. Dyrare fritidsaktiviteter delar vi på, likaså hans försäkring. Vi har båda jobb. Mamman jobbar full tid och jag jobbar men har föräldraledigt och jobbar 80%. Jag jobbar 80% för att vi ska kunna ha honom 50/50. Jag har en högre inkomst än mamman.

    Nu har turen kommit till hur fritidsavgiften ska fördelas mellan oss - det är en skitsumma men befarar att det kommer att bli en del tjafs - så nu vill jag höra era funderingar och hur ni har löst fördelningen.

    Jag har i och med min föräldraledighet sett till att jag endast har behov av fritids i 2, kanske 3 timmar per månad - vissa månader jag jag inget behov alls av att sonen ska gå på fritids. Mamman däremot har ett behov som sträcker sig vida utöver detta. Kanske så mycket som 15-20 timmar/vecka.

    Sonen är folkbokförd hos sin mamma och fritidsavgiften beräknas på hennes inkomst. Fritidsavgiften debiteras inte per timme, utan det räcker att han behöver fritids (aldrig så lite) så debiteras vi en fast avgift.
    Det kommer att komma tillfällen då jag kanske kommer att behöva utnyttja fritids en liten del (vid lov, helgdagar osv) så jag vill inte avsäga mig rätten till fritids för sonen helt.

    Som ni ser är det väldigt stora skillnader på våra fritidsbehov.
    Vad ska jag betala, vad ska mamman betala?

  • Svar på tråden Fritidsavgift, stor skillnad på behovet, delad vårdnad, osv!
  • Anonym (n)

    varför har mamman hela barnbidraget om ni har ungefär 50/50? 

    ni kan väl räkna ut procentuellt för de få timmarna du ska betala?

  • Honungsblomman

    Är det en skitsumma för dig, så dela 50/50. Varför starta krig om nått som inte behöver krigas om? My gosh!

  • Kerubmamman

    Betala hälften eftersom du vill ha möjligheten till fritids på dina veckor. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • olsjoh

    Om jag skulle kunna ordna så att JAG inte behöver utnyttja fritids alls (inte på loven heller) - anser ni fortfarande att jag borde betala halva avgiften?

  • Honungsblomman
    olsjoh skrev 2014-08-27 17:45:47 följande:

    Om jag skulle kunna ordna så att JAG inte behöver utnyttja fritids alls (inte på loven heller) - anser ni fortfarande att jag borde betala halva avgiften?


    Nej. Men nu är ju inte läget så?
  • yoshimi

    Har du inte behov av fritids får du säga upp din plats och då kommer mamman få betala för platsen.

    Annars delas summan lika oavsett hur lite eller mycket du har barnet på fritids.

  • Anonym (n)
    olsjoh skrev 2014-08-27 17:45:47 följande:

    Om jag skulle kunna ordna så att JAG inte behöver utnyttja fritids alls (inte på loven heller) - anser ni fortfarande att jag borde betala halva avgiften?


    min särbo har fritids på sina veckor medan hans ex inte behöver använda fritids = han betalar för sina veckor.
  • Anonym
    Honungsblomman skrev 2014-08-27 17:52:28 följande:
    Nej. Men nu är ju inte läget så?
    Jag jobbar på det.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2014-08-27 17:22:33 följande:

    varför har mamman hela barnbidraget om ni har ungefär 50/50? 

    ni kan väl räkna ut procentuellt för de få timmarna du ska betala?


    Mamman anser att hon är den ekonomiskt svaga i det stora hela. Och därför behöll hon barnbidraget.


    Men det är en annan "kamp"

Svar på tråden Fritidsavgift, stor skillnad på behovet, delad vårdnad, osv!