• Anonym (!!!)

    Hon lämnade sin bebis på bordet!!

    Idag såg jag en mamma som lämnade sin bebis på ett bord! Trodde ärligt talat inte att fenomenet existerade... Bordet var inte jättehögt men vad spelar det för roll liksom? Kanske 70 cm? Hon bytte blöja och stod först framför bebisen och tog av blöjan. Sedan vände hon sig om och rotade i väskan, hon stod fortfarande kvar vid bordet men bortvänd från bebisen. Men sen gick hon för tusan lugnt iväg till andra änden av rummet och hämtade något!!! Och bebisen är inte pytteliten så den skulle mycket väl kunna få för sig att rulla helt plötsligt. Jag blir mörkrädd.

    Jag blev så chockad att jag inte sa något... Borde jag ha gjort det? Vi känner inte varandra så väl. Kontakta soc? Känns lite koleriskt. Men det känns rätt extremt att lämna bebisen så där. Eller gör folk så? Hon verkar vettig i övrigt.

  • Svar på tråden Hon lämnade sin bebis på bordet!!
  • Anonym (!!!)
    Tow2Mater skrev 2014-08-27 17:56:27 följande:

    Var bebisen fet också? Hört de rullar lättare ju fetare de är.


    Mm, jättekul verkligen.

    Alltså bebisen låg typ en decimeter från kanten, det är iaf en risk jag personligen inte skulle ta.
  • Anghammarad
    Anonym (!!!) skrev 2014-08-27 18:01:30 följande:
    Alltså bebisen låg typ en decimeter från kanten, det är iaf en risk jag personligen inte skulle ta.
    Men hon gjorde det uppenbarligen. Något mer du ville ha sagt?
  • Anonym (!!!)
    Anghammarad skrev 2014-08-27 18:04:26 följande:

    Men hon gjorde det uppenbarligen. Något mer du ville ha sagt?


    Läs ts, jag undrar om jag borde ha agerat och så undrar jag om folk brukar lämna sina bebisar helt oskyddade på ytor där de riskerar att falla.
  • Anonym (!!!)
    Litet My skrev 2014-08-27 18:24:12 följande:

    Å vad gjorde du? Mer än att skriva en tråd här.


    Som det står i ts så blev jag så chockad att jag inte hann säga något. Jag hade fullt upp med min egen bebis och hade dessutom bråttom iväg. Det är inte jag som har gjort fel här. Jag undrar ju om jag borde agera på detta, ska jag prata med henne eller någon annan, eller ska jag inte "lägga mig i"?
  • Anonym (Säga till)

    Det är väl hur som helst bättre att säga till än att skriva om det här eller ringa till soc.

    Nu kanske hon fortsätter att lägga bebisen lite här och var........

  • Anonym (6barns fader)

    Lugna ner er. Mamman till barnet vet nog vad hon kan göra och inte göra..

  • Anonym (!!!)
    Anonym (Säga till) skrev 2014-08-27 18:37:30 följande:

    Det är väl hur som helst bättre att säga till än att skriva om det här eller ringa till soc.

    Nu kanske hon fortsätter att lägga bebisen lite här och var........


    Nej men inte soc kanske, det var bara något jag drog till med. Men finns det någon annan instans man kan prata med om sånt här? Jag själv skulle kanske inte ta en tillsägelse av en random bekant på allvar om det gällde något i mitt sätt att hantera mitt barn som jag tycker är helt i sin ordning. Så vad gör man?
  • Anonym (6barns fader)
    Anonym (!!!) skrev 2014-08-27 18:56:28 följande:

    Nej men inte soc kanske, det var bara något jag drog till med. Men finns det någon annan instans man kan prata med om sånt här? Jag själv skulle kanske inte ta en tillsägelse av en random bekant på allvar om det gällde något i mitt sätt att hantera mitt barn som jag tycker är helt i sin ordning. Så vad gör man?


    Man gör inget. om du var helt 100 på att barnet löpte en stor risk för att skada sig borde du sagt till direkt. Du gjorde inte det så jag antar att det inte var någon fara
  • Litet My

    Chockad till handlingsförlamning av en sådan sak? Låter rätt skumt.

  • Anonym (japp)
    Anonym (6barns fader) skrev 2014-08-27 19:04:55 följande:

    Man gör inget. om du var helt 100 på att barnet löpte en stor risk för att skada sig borde du sagt till direkt. Du gjorde inte det så jag antar att det inte var någon fara


  • Anonym (japp)

    Förslagsvis kan du nästa gång du träffar henne berätta hur chockad du blev senast när du såg henne lämna sin bebis ensam på bordet. Du kan också klämma in nånstans i konversationen att fallolyckor är den vanligaste olyckstypen för bebisar (fall från skötbord den allra vanligaste orsaken till att bebisar skadar sig om jag inte minns helt fel).

  • pluvdo

    Du skulle ju kunna ljuga och säga att du just läst/hört om något fall där en bebis föll (höhöhö) ner från ett bord och skadade sig och att du då kom att tänka på att ta upp det med henne. Sedan finns det ju risk för att hon blir defensiv och utåt sett inte tar åt sig, men jag tror ändå att det skulle leda till att hon är mer försiktig.

  • Anonym (baltazar)

    låter som en fortsättning på en annan tråd på forumet som handlade om ett mamma som lämnat barnet på bordet och barnet fick allvarliga skallskador..

Svar på tråden Hon lämnade sin bebis på bordet!!