• citybird

    Storstädning?

    Hej, efter en häktisk sommar med pendlande i ett träsk av psykisk ohälsa är jag back on track. Problemet nu är att min lägenhet ser FÖRJÄVLIG ut. 

    Det är saker ÖVERALLT och har tillkommit silverfiskar i garderoben (hur vettetusan). Sista veckan lånade min syster lägenheten (under 18) och det stod disk som möglat överallt. ALLA mina tallrikar, bestick och dylikt är använda. 

    Har brutal ångest och vet inte vart jag ska börja. Har en spärr i hjärnan att jag måste ha en mall att följa. Så någon som kan berätta HUR ni storstädar?
    Vad ni börjar med och så vidare?

  • Svar på tråden Storstädning?
  • Emmut

    Steg 1: Sätt på riktigt bra musik

    Steg 2: Börja med det rummet som är jobbigast (för man har mest energi i början) ex kök eller badrum

    Ta ett rum i taget och låt det ta den tid det tar, allt behöver inte göras på en dag.

    Steg 3: Jobba vidare med det näst jobbigaste rummet osv

  • xilos

    Håller med om på med bra musik som första

    2 städa av bord och hyllor rum för rum och plocka ut innehåll från skåp och dammtorka. Glöm inte plocka ut från skafferi och garderob och torka ur.

    3 diska och töm diskbänk, skura spis och ugn om det behövs.

    4 plocka bort från golv, dammsug och skura. Torka av lister och element.

    5 badrum, skura toan, handfat, duschen/badkaret, spegel och skåp om de finns

    6 ställ saker på sin plats och om du vill så sortera bokhyllor och lådor. Annars så är du klar :) brukar ta mig en dag att göra alltihop

  • xilos

    Glömde säga skura ur kylen och frosta av frysen fast frysen brukar jag bara ta på vintern så man kan lägga alla frysvaror i snön

  • Aniiee

    Vänta, du menar att din syrra har lämnat disk och saker överallt?

    Varför ska då du storstäda? Ni får väl hjälpas åt, eller om det är att för jobbigt, ta hjälp av en städfirma och låt henne betala om hon är ensam skyldig eller dela om ni är skyldiga båda två.

    Annars, om du skriver ut vad du har för rum så kan du få en superdetaljerad städlista av mig. Jag har asperger och behöver superdetaljerade listor för städningen själv, annars blir det inte gjort.


    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Anonym
    Aniiee skrev 2014-08-27 18:59:21 följande:

    Vänta, du menar att din syrra har lämnat disk och saker överallt?

    Varför ska då du storstäda? Ni får väl hjälpas åt, eller om det är att för jobbigt, ta hjälp av en städfirma och låt henne betala om hon är ensam skyldig eller dela om ni är skyldiga båda två.

    Annars, om du skriver ut vad du har för rum så kan du få en superdetaljerad städlista av mig. Jag har asperger och behöver superdetaljerade listor för städningen själv, annars blir det inte gjort.


    Problemet är att hon bor så himlans långt borta och städfirmor tar ju inte hand och plockar undan andras SAKER utan mer liksom städar väggar o golv och tak o sådant.
Svar på tråden Storstädning?