• Anonym (Mama)
    Äldre 27 Aug 18:47
    2186 visningar
    17 svar
    17
    2186

    Lila band på sonens dopklänning?

    Ska döpa sonen om en månad i samma dopklänning som vi köpte till dottern. Dock hade vi ju satt fast rosa band på den, och hur modern o genus jag än vill o försöker va så känns rosa band för "tjejigt" för en pojk. Hade ju tänkt va traditionsenlig o köpa blått band men så säger sambon (som är långt mer "gammeldags" än mig) plötsligt: "ska vi köpa lila band till honom då?" Då vi tänkt ha lila som lite tema på oss andras kläder (vi ska hemligt gifta oss i samband med dopet). Men jag kände mig lite skeptisk - kanske bara ovan tanken?
    Nån som haft annat band på dopklänningen än just rosa/blå???

  • Svar på tråden Lila band på sonens dopklänning?
  • Äldre 27 Aug 18:55
    #1

    Hade vinröd rosett till äldsta och mörklila till lillan. Till lillan hade vi även lila i färgval till dukning osv, det har blivit hennes färg (äldsta dottern är "tjejigt-rosa ")

    Klart att ni kan ta lila band till sonen, inte försvinner snoppen för det och så får ni en. Helhet med matchande kläder, blommor, dukning och annat pynt. Jag köpte sidenband på panduro och knöt en rosett själv, köpte några meter på en rulle och använde resten som dekoration runt ljus, på kakfaten osv. Lycka till med giftermål och dop.

  • Äldre 27 Aug 19:03
    #2
    Anonym (Mama) skrev 2014-08-27 18:47:09 följande:

    Ska döpa sonen om en månad i samma dopklänning som vi köpte till dottern. Dock hade vi ju satt fast rosa band på den, och hur modern o genus jag än vill o försöker va så känns rosa band för "tjejigt" för en pojk. Hade ju tänkt va traditionsenlig o köpa blått band men så säger sambon (som är långt mer "gammeldags" än mig) plötsligt: "ska vi köpa lila band till honom då?" Då vi tänkt ha lila som lite tema på oss andras kläder (vi ska hemligt gifta oss i samband med dopet). Men jag kände mig lite skeptisk - kanske bara ovan tanken?
    Nån som haft annat band på dopklänningen än just rosa/blå???


    När mitt barnbarn döptes (flicka) hade hon lila band och mycket riktigt visade det sig att det var hemligt bröllop också. Så i ert fall passar ju lila perfekt...
  • Anonym (Sanni­ngen)
    Äldre 27 Aug 19:09
    #3

    Fjantigt att gifta sig på ett dop. 

  • Äldre 27 Aug 19:12
    #4

    Vi hade ljus grönt på bandet på Lill killens dopklänningen nu i våras.. Just för att jag inte redigt tycker om blått

  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 19:14
    #5
    Anonym (Sanningen) skrev 2014-08-27 19:09:32 följande:

    Fjantigt att gifta sig på ett dop. 


    Hahha varför??? Vi har ändå de närmsta samlade, och passar på när vi ändå har kyrka o präst bokat. Dessutom vill ingen av oss direkt "stå i rampljuset" så detta blir ju sonens dag framför vår, absolut
  • Äldre 27 Aug 19:17
    #6
    Anonym (Mama) skrev 2014-08-27 19:14:14 följande:
    Hahha varför??? Vi har ändå de närmsta samlade, och passar på när vi ändå har kyrka o präst bokat. Dessutom vill ingen av oss direkt "stå i rampljuset" så detta blir ju sonens dag framför vår, absolut
    Inte alls fjantigt, både praktiskt och kul och både brudpar och gäster slipper onödigt ståhej. Grattis på förhand!
  • Äldre 27 Aug 19:24
    #7

    Jag, mina söner och halva släkten är döpta i en dopklänning med ljusgröna band. Det är väldigt praktiskt att inte behöva byta band mellan användningarna  


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym
    Äldre 27 Aug 19:26
    #8

    Jag arbetar i en sybehörsaffär och vi säljer mest rosa/blått till dop men även grönt, gult, lila, brunt, vitt, randigt, rutigt, regnbågsfärgat, spets osv. Ta det ni tycker är fint!

  • Anonym (lila)
    Äldre 27 Aug 19:55
    #9

    Jag tycker att det låter bra med lila. Snyggt att följa färgtemat!

    Vi väntar en dotter, och jag tror vi kommer att välja vitt eller ljusgrönt band till hennes dopklänning. Hade blivit samma om vi väntat en pojke. Är inte så förtjust i blått och rosa, så för mig går det bort oavsett genustänk. 

  • Anonym (fint)
    Äldre 27 Aug 20:01
    #10

    Jag tycker att det låter jättefint. Dessutom extra kul när det matchar.

  • LottaF
    Äldre 27 Aug 20:11
    #11

    Har haft lila band till alla fem, både killar och tjejer. Men nu är det broderat på klänningen också och det var lila fjärilar. Men så praktiskt att slippa byta band.

  • Äldre 27 Aug 20:13
    #12

    Lila blir säkert fint.

    Men är inte lila den kyrkliga sorgefärgen? Jag tycker mig minnas att prästen har lila på påsk.


    42.
  • Anonym (lila)
    Äldre 27 Aug 20:37
    #13
    Ramborg skrev 2014-08-27 20:13:10 följande:

    Lila blir säkert fint.

    Men är inte lila den kyrkliga sorgefärgen? Jag tycker mig minnas att prästen har lila på påsk.


    Här står lite om det:
    sv.wikipedia.org/wiki/Liturgisk_f%C3%A4rg#Lila

    Skulle dock inte fästa någon större vikt vid det. 
  • Äldre 27 Aug 21:05
    #14

    Vi hade gröna band till vår dotter (rödaktigt hår). Om lila passar in i färgtemat så kör!

  • Äldre 27 Aug 21:08
    #15

    Klart ni ska ha lila om det passar med bröllopsfärgerna.

    Mina tjejer har haft rött respektive grönt band i sina dopklänningar. Sonen ska döpas snart och vi funderar för fullt på vilken färg han ska få, det enda som är säkert är att det inte blir ljusblått.

  • Anonym (Li)
    Äldre 28 Aug 06:51
    #16

    Men de andra gästerna ska väl inte följa färgtemat? Det är lite overkill. Det är ju "bara" ett dop. 

  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 07:51
    #17
    Anonym (Li) skrev 2014-08-28 06:51:03 följande:

    Men de andra gästerna ska väl inte följa färgtemat? Det är lite overkill. Det är ju "bara" ett dop. 


    Nej...jag sambon o storasyskon bara
Svar på tråden Lila band på sonens dopklänning?