• Anonym (Ts)
    Äldre 27 Aug 19:11
    2459 visningar
    37 svar
    37
    2459

    Ni som är arbetslösa...

    Varför är ni det? Jag har en bekant som aldrig har jobbat, för att det enligt denna person "inte finns några jobb". Personen har gått hemma och blivit försörjd av sin partner i 15 år.

    Jag har inte en enda lucka i mitt cv och jag har ingen högskoleutbildning. Jag har jobbat mig upp och de gånger jag har haft ett vikariat, har jag sökt ca 10 jobb om dagen. Även de jobb som inte är utannonserade. Av 10 jobb om dagen har jag i snitt fått gå på 2-3 intervjuer.

    Jag vill bara säga att det visst finns jobb, men man får också vara beredd att ta de jobb som finns. Söker man 10 jobb om dagen får man något förr eller senare.

    Är för närvarande fast anställd i ett stort IT-företag. Lön på 32000 kr och i stort sett alla mina kollegor har högskoleutb. men jag har klättrat och lyckats. Jag säger sällan nej, är målmedveten och försöker alltid prestera mer än vad som förväntas. Är kvinna och 33 år.

    Mina föräldrar har varit väldigt hårda och jag har aldrig fått något gratis, det har nog bidragit till min framgång.

    Ni som säger att det inte finns några jobb, berätta hur ni tänker.

  • Svar på tråden Ni som är arbetslösa...
  • Anonym (n)
    Äldre 27 Aug 19:12
    #1

    din bekant kanske inte vill jobba helt enkelt. 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 19:14
    #2
    Anonym (n) skrev 2014-08-27 19:12:39 följande:

    din bekant kanske inte vill jobba helt enkelt. 


    Nej det verkar så. Ren lathet. Men det är partnerns huvudvärk..
  • Anonym
    Äldre 27 Aug 19:15
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-27 19:11:36 följande:

    Varför är ni det? Jag har en bekant som aldrig har jobbat, för att det enligt denna person "inte finns några jobb". Personen har gått hemma och blivit försörjd av sin partner i 15 år.

    Jag har inte en enda lucka i mitt cv och jag har ingen högskoleutbildning. Jag har jobbat mig upp och de gånger jag har haft ett vikariat, har jag sökt ca 10 jobb om dagen. Även de jobb som inte är utannonserade. Av 10 jobb om dagen har jag i snitt fått gå på 2-3 intervjuer.

    Jag vill bara säga att det visst finns jobb, men man får också vara beredd att ta de jobb som finns. Söker man 10 jobb om dagen får man något förr eller senare.

    Är för närvarande fast anställd i ett stort IT-företag. Lön på 32000 kr och i stort sett alla mina kollegor har högskoleutb. men jag har klättrat och lyckats. Jag säger sällan nej, är målmedveten och försöker alltid prestera mer än vad som förväntas. Är kvinna och 33 år.

    Mina föräldrar har varit väldigt hårda och jag har aldrig fått något gratis, det har nog bidragit till min framgång.

    Ni som säger att det inte finns några jobb, berätta hur ni tänker.


    Byt umgänge och umgås bara med lyckade människor som du själv.
  • Anonym (n)
    Äldre 27 Aug 19:16
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-27 19:14:50 följande:
    Nej det verkar så. Ren lathet. Men det är partnerns huvudvärk..
    kanske har partnern inget problem med det. Varför ska du bry dig?
  • tobbe0­1
    Äldre 27 Aug 19:18
    #5
    Anonym (n) skrev 2014-08-27 19:16:14 följande:
    kanske har partnern inget problem med det. Varför ska du bry dig?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 19:22
    #6
    Anonym skrev 2014-08-27 19:15:31 följande:

    Byt umgänge och umgås bara med lyckade människor som du själv.


    Jag är inte perfekt, jag har dåliga sidor som alla människor. Men jag är inte lat och skor mig inte på andra.
  • Anonym (q)
    Äldre 27 Aug 19:30
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-27 19:22:58 följande:
    Jag är inte perfekt, jag har dåliga sidor som alla människor. Men jag är inte lat och skor mig inte på andra.
    Ursäkta men jag tror inte på att du är framgångsrik och tjänar 32000/mån! Du vill bara provocera och vet precis vilka knappar du ska trycka på. En person som verkligen är framgångsrik och högavlönad har inte tid att sitta hemma och tjura över att någon bekant är lat och lever på sin sambo utan man har vidare vyer än så. Skärp dig. (anmäl mig nu så blir inlägget raderat)
  • Anonym (,,,,)
    Äldre 27 Aug 19:52
    #8

    Så då har du fått skina lite och berätta hur fenomenal du är och värdelös din vän är, mår du bättre nu

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 19:58
    #9
    Anonym (q) skrev 2014-08-27 19:30:20 följande:

    Ursäkta men jag tror inte på att du är framgångsrik och tjänar 32000/mån! Du vill bara provocera och vet precis vilka knappar du ska trycka på. En person som verkligen är framgångsrik och högavlönad har inte tid att sitta hemma och tjura över att någon bekant är lat och lever på sin sambo utan man har vidare vyer än så. Skärp dig. (anmäl mig nu så blir inlägget raderat)


    Anledningen till att jag skrev är att min bekant ikväll beklagade sig över att partnern kommer bli arbetslös och "vem ska försörja oss nu". Personen i fråga är fullt frisk och arbetsför.
  • sextio­talist
    Äldre 27 Aug 20:03
    #10

    Oj, det är inte alltid lätt att få arbete, speciellt när man har stått utanför arbetsmarknaden så länge som din vän har gjort.

    Jag har varit arbetslös och detta så länge att jag räknades som långtidsarbetslös och det var inte lätt att få arbete. Jag sökte och sökte, hamnade på många intervjuer (dvs det var inget fel på min CV) kom ofta till andra omgången men föll på mållinjen väldigt många gånger. Så även om du har sluppit detta, så är det inte alla som har ditt flyt, trots att de verkligen lägger manken till.
    Nu fick jag ett arbete så småningom.

    Men som jag skrev, den här personen har stått utanför arbetsmarknaden väldigt länge och har troligen väldigt svårt att ta sig in igen.

Svar på tråden Ni som är arbetslösa...