• Äldre 27 Aug 20:32
    2940 visningar
    20 svar
    20
    2940

    HJÄLP!! Orolig att klättrande 15-månaders ska slå ihjäl sig på dagis

    Har en 15-månaders son som är sjövild. Han klättrar upp på precis allting, HELA TIDEN. Han är snabb som tusan. Då han var/är motoriskt tidig så har han ju övat upp bra balans, men det hjälper ju inte alltid, utan ofta ramlar han och slår sig rejält, ofta på huvudet.

    Hittills har jag varit föräldraledig och kunnat ha uppsikt över honom hela tiden, men nu börjar han på dagis och jag är så orolig över hans säkerhet! Gråter Nu under inskolningen så har jag tagit upp detta med personalen, så att de är uppmärksamma, men som de själva säger, de kan ju inte garantera att inget kommer hända honom.
    Hur ska 3 personer med en barngrupp på 12 st kunna förhindra att han rent ut sagt slår ihjäl sig, när jag har fullt upp med detta som bara har honom att hålla uppsikt över??
    Känner mig så orolig, ledsen och maktlös...

    Snälla är det någon av er som har liknande erfarenhet? Hur gick det för era små? Lugnade klättrande ner sig med tiden?

    Tack

  • Svar på tråden HJÄLP!! Orolig att klättrande 15-månaders ska slå ihjäl sig på dagis
  • Äldre 27 Aug 20:35
    #1

    Min har inte lugnat sig direkt. Det händer lika mycket/lite på dagis som hemma och ungen har inte gått allvarligt sönder hittills. Personalen är oftast proffsig och jag får lita till att barn inte går ohjälpligt söder så lätt.
    Dessutom är det många barn som gör som de andra barnen på dagis och därför exempelvis äter bättre eller sover bättre på dagis.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 27 Aug 20:54
    #2

    Okej...ja då får jag hoppas att han tar efter de andra, icke-klättrande barnen. Han kanske märker att det finns mycket kul att syssla med på marknivå också. Men jag tvivlar på det, vi har ju varit mycket på öf innan där han varit mycket bland andra barn men han har inte gett upp sitt maniska klättrande ändå.

  • Äldre 27 Aug 21:04
    #3

    Japp min 17månaders är likadan. Hon är EXTREM och vi kan inte ha stolarna stående hemma. Alla stolar LIGGER ner för att ungen klättrar upp överallt. Personalen trodde jag skojade först när jag påpekade detta på inskolningen. Först när dom fått plocka ner henne från fönster för tredje gången på 15min insåg dom. På gården är en av personalen ALLTID i närheten av henne. Dom har på min begäran flyttat alla vagnar en halvmeter från "väggen" på altanen då hon även klättrar upp i vagnarna och häver sig över kanten och det är ett fall på 2 meter ner i asfalten under. Hon gick också väldigt tidigt(8mån) och har haft god tid på sig att träna på balansen. Dock ramlar hon extremt sällan. Man ser att hon har balans sonen katt dom gånger jag låter henne hållas för att jag är nära. Men klart man är orolig.

  • Äldre 27 Aug 21:05
    #4

    Balans som en katt ska det stå.

  • Äldre 27 Aug 21:09
    #5

    Låt personalen själv se vad du pratar om. Min unge HÄVER sig upp på ställen man inte trodde hon kunde komma upp på. Var också tydlig med din oro och säg att detta är något som gnager dig mycket, klart man inte vill att barnen ska ramla ner och slå sig fördärvade. Vi är dock ganska vana. Hon har klättrat sen hon var 10mån och jag har låtit henne hållas lite(inom rimliga gränser såklart) då jag tror det är bra att hon själv får träna upp sin balans. Och man märker att det är sant. Hon ligger långt före hämtpris Varberg i motorik.

  • Äldre 27 Aug 21:16
    #6

    Viseverca: å vad jag känner igen mig! Precis så är det! Jag har också låtit min son hållas, inom rimliga gränser, dels för att låta honom träna motorik och balans men också för att jag inte tror man ska hämma för mycket, detta är ju hans personlighet, intresse och vilja. Och för att vara ärlig, annars hade jag inte gjort annat än sagt nej och förbjudit hela dagarna.
    Jag har varit väldigt tydlig med detta med personalen...imorgon ska jag lämna hobom själv en stund för första gången så då får dom förhoppningsvis en uppfattning om hur han är. När jag inte är där och styr undan och fångar upp.
    Men jag är ändå så orolig, och jag hoppas hans klättrande och extrema bilder lugnar ner sig lite snart.
    Hämtpris Varberg? ;)

  • Äldre 27 Aug 21:17
    #7

    *extrema vildhet

  • Äldre 27 Aug 21:18
    #8
    viseversa skrev 2014-08-27 21:09:05 följande:

    Låt personalen själv se vad du pratar om. Min unge HÄVER sig upp på ställen man inte trodde hon kunde komma upp på. Var också tydlig med din oro och säg att detta är något som gnager dig mycket, klart man inte vill att barnen ska ramla ner och slå sig fördärvade. Vi är dock ganska vana. Hon har klättrat sen hon var 10mån och jag har låtit henne hållas lite(inom rimliga gränser såklart) då jag tror det är bra att hon själv får träna upp sin balans. Och man märker att det är sant. Hon ligger långt före hämtpris Varberg i motorik.


    "Hon ligger långt före jämnåriga barn i motorik". Jösses mobilen stavar ju som den vill.
  • Äldre 27 Aug 21:19
    #9
    viseversa skrev 2014-08-27 21:09:05 följande:

    Låt personalen själv se vad du pratar om. Min unge HÄVER sig upp på ställen man inte trodde hon kunde komma upp på. Var också tydlig med din oro och säg att detta är något som gnager dig mycket, klart man inte vill att barnen ska ramla ner och slå sig fördärvade. Vi är dock ganska vana. Hon har klättrat sen hon var 10mån och jag har låtit henne hållas lite(inom rimliga gränser såklart) då jag tror det är bra att hon själv får träna upp sin balans. Och man märker att det är sant. Hon ligger långt före hämtpris Varberg i motorik.


    Just hämtpris i Varberg är ju annars känd för sin fantastiska motorik

    Gotta lööööv autocorrect ibland Skrattande
  • Äldre 27 Aug 21:20
    #10
    LitetFrö skrev 2014-08-27 21:16:46 följande:

    Viseverca: å vad jag känner igen mig! Precis så är det! Jag har också låtit min son hållas, inom rimliga gränser, dels för att låta honom träna motorik och balans men också för att jag inte tror man ska hämma för mycket, detta är ju hans personlighet, intresse och vilja. Och för att vara ärlig, annars hade jag inte gjort annat än sagt nej och förbjudit hela dagarna.
    Jag har varit väldigt tydlig med detta med personalen...imorgon ska jag lämna hobom själv en stund för första gången så då får dom förhoppningsvis en uppfattning om hur han är. När jag inte är där och styr undan och fångar upp.
    Men jag är ändå så orolig, och jag hoppas hans klättrande och extrema bilder lugnar ner sig lite snart.
    Hämtpris Varberg? ;)


    Haha ja hämtpris Varberg skulle vara "långt före jämnåriga i motorik" haha inte det minsta likt. Satans mobil.
  • Äldre 27 Aug 21:21
    #11
    Rocket Mania skrev 2014-08-27 21:19:45 följande:
    Just hämtpris i Varberg är ju annars känd för sin fantastiska motorik

    Gotta lööööv autocorrect ibland Skrattande
    Hahaha jag vet skrattar gott här åt mobilens egna lilla liv. Måste börja läsa igenom innan jag skickar tror jag.
  • Äldre 27 Aug 21:31
    #12

    Haha dagens skratt! ð??? autocorrect är en aldrig sinande källa till humor ð???ð??

  • Äldre 27 Aug 21:42
    #13
    LitetFrö skrev 2014-08-27 21:31:43 följande:

    Haha dagens skratt! ð??? autocorrect är en aldrig sinande källa till humor ð???ð??


  • Äldre 28 Aug 07:44
    #14

    Har också en klätterapa till unge..Jag har låtit honom hållas och jag har i stället för att förbjuda stått i närheten för att hjälpa till med en hand då och då så han inte trillar. Idag är han känd för sin klättring i träden på dagis, när jag hämtar sitter han oftast 2-3 meter upp. Jag är inte orolig då min taktik har varit att låta han klättra. Det har inte skett några olyckor på dagis, däremot var det en annan unge på dagis som snubblade över sina fötter, föll och bröt handen...Den pojken klättrar inte.

  • Äldre 28 Aug 09:19
    #15
    padelin skrev 2014-08-28 07:44:51 följande:

    Har också en klätterapa till unge..Jag har låtit honom hållas och jag har i stället för att förbjuda stått i närheten för att hjälpa till med en hand då och då så han inte trillar. Idag är han känd för sin klättring i träden på dagis, när jag hämtar sitter han oftast 2-3 meter upp. Jag är inte orolig då min taktik har varit att låta han klättra. Det har inte skett några olyckor på dagis, däremot var det en annan unge på dagis som snubblade över sina fötter, föll och bröt handen...Den pojken klättrar inte.


    Men både ts och jag har ju sagt att vi också låter barnen hållas. MEN på en förskola finns det inte personal så en alltid kan stå under och fånga upp ts barn om han faller. Hemma är det ju lättare. Mitt barn får också klättra. Hon har som jag sa EXTREMT bra balans fast hon inte ens är 1,5år gammal. MEN jag förstår också att det är svårt för personalen att ha 100% koll på mitt barn när dom har 13 till att hålla reda på. Och det är just då olyckor kan hända. För även den bästa klättraren KAN ramla ner och slå sig fördärvad.
  • Äldre 28 Aug 09:33
    #16

    Min 6-åring var sån. Har alltid varit jättetid med motoriken (utom just att gå det väntade han länge med).

    När han var 14 månader var han upp på en våningssäng som inte ens hade stege och studsmattan tog han sig ju in i utan problem fast den saknade stege. Han kröp fram till en ikea-pall (modell extremt vinglig), drog sig upp och hade den i halshöjd och så drog han sig upp på den, fick då studsmattekanten typ i halshöjd och drog sig vidare. Han är och har alltid varit extremt kort och lätt och trots det korta tagit sig upp precis överallt.

    På dagis började han när han var 17 månader och han var ju överallt, sprang på fönsterbrädor, klättrade upp där man inte trodde det var möjligt o s v. Personalen var lite matta ibland men jag upplevde aldrig att hans säkerthet var hotat. Visst det är inte skönt att ramla ner från en fönsterbräda men oftast slår man iaf inte ihjäl sig.

    Fram till 3 års ålder fick han inte vara själv på övervåningen för att han klättrade på trappräcket men där vid 3.5 hänge något. Då hade han utmanat tyngdlagen nog många ggr för att inse att den vinner - alltid. Så numera är han rätt omdömmesfull. Alltså han klättrar ff, är ff väldigt motorisk och gör utan minsta bekymmer både bakåt och frammåtvolter i stundsmattan och det ser vådligt ut men han har koll. Jag är sällan rädd längre när han far fram.

  • Äldre 28 Aug 21:18
    #17

    Cosinus tack för din erfarenhet. Hoppas min apa lugnar ner sig lite framöver också.
    Ikväll klättrade han uppför skötbordet på nolltid, supernöjd när han stod längst upp.
    Var på lekdejt med några andra mammor och barn idag på lekplatsen. Som vanligt satt de andra mammorna och fikade och pratade medan jag fick ränna runt och plocka ner min pojk från träd, rutschkanor etc.
    Ni med klätterapor känner ni igen er? Jag kan känna att mammor med lugnare barn inte riktigt förstår hur det är...

  • Äldre 28 Aug 21:22
    #18

    Padelin, jo jag har också låtit honom hållas, inom rimliga gränser, och trots att han är grymt bra på att klättra så slår han sig ändå ganska ofta :/ känns som att jag varit hans krockkudde haha och nu kommer jag ju inte finnas jämte honom hela tiden...

  • Äldre 28 Aug 22:03
    #19
    LitetFrö skrev 2014-08-28 21:18:38 följande:

    Cosinus tack för din erfarenhet. Hoppas min apa lugnar ner sig lite framöver också.
    Ikväll klättrade han uppför skötbordet på nolltid, supernöjd när han stod längst upp.
    Var på lekdejt med några andra mammor och barn idag på lekplatsen. Som vanligt satt de andra mammorna och fikade och pratade medan jag fick ränna runt och plocka ner min pojk från träd, rutschkanor etc.
    Ni med klätterapor känner ni igen er? Jag kan känna att mammor med lugnare barn inte riktigt förstår hur det är...


    Jag fikar inte när hon är vaken just för att jag ALDRIG får sitta ner i lugn och ro. Det är inte kul. Hon sitter aldrig i sandlådan och gräver. I alla fall inte längre än några minuter innan hon drar vidare på annat.
  • Äldre 28 Aug 22:12
    #20

    Jag jobbar som fsk-lärare och vi har haft flera ungar som din men jag har speciellt en i åtanke som verkligen var SJÖVILD. Varenda gång som vi hade en ny vuxen i barngruppen så tog vi alltid upp detta barn speciellt. Att en vuxen måste ALLTID HELA TIDEN ha uppsikt över detta barn så att hen inte skadade sig. Varje gång var det samma sak. Man gick ut ur rummet eller gjorde något annat och frågade om den nya hade koll. -jajaja, lät det och när man kom tillbaks 5 sek stod ungen på diskbänken och den nya blev helt - VA, jag tittade bort i i sekund. Sen tittade den personen aldrig bort igen. Ungen var så liten, dryga året och rätt liten till växten så det var lixom aldrig någon som fattade vad hen var kapabel till. 

    Helt ärligt. Det gick superbra. Vi fick möblera om lite medans den här ungen gick på avdelningen för att eliminera skaderisken och när vi var ute jobbade vi så att det alltid var en vuxen med där det barnet var. Lite trixigt ibland men inga konstigheter. Det gick hur bra som helst. Gjorde aldrig någonsin illa sig förutom något skrubbsår här och där, allt lugnade ner sig drastiskt i 2,5-åldern när hen började prata. 

Svar på tråden HJÄLP!! Orolig att klättrande 15-månaders ska slå ihjäl sig på dagis