• Maroschka

    Huvudet hade inte växt. Orolig!

    Idag var det sonens 3 månaderskontroll.
    Längd och vikt har tickat på väldigt bra men när dom mätte huvudet så hade det inte växt som dom ville. Hon mätade om flera gånger. Det är en månad sedan senaste kollen och det har inte stått helt stilla men det följde inte kurvan. Vi fick ny tid om en vecka vilket kommer bli längsta veckan i mitt liv

    Någon som haft ett lite stopp i växten för att sedan ha växt på som vanligt? Det är ju bara denna första gång det inte stämmer men sköterskan jagade liksom upp mig genom att göra en stor grej av det, om hur viktigt det var att kolla snart igen, att det INTE ÄR BRA ALLS när det inte växt osv

    Lugna mig...


    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Huvudet hade inte växt. Orolig!
  • Honungsblomman

    Hade du haft en barnläkare där så hade denne kollat så att fontanellen fortfarande var öppen och sedan avfärdat "problemet". För faktum är att det inte är något problem så länge fontanellen finns där.

  • Honungsblomman
    Honungsblomman skrev 2014-08-27 20:50:26 följande:

    Hade du haft en barnläkare där så hade denne kollat så att fontanellen fortfarande var öppen och sedan avfärdat "problemet". För faktum är att det inte är något problem så länge fontanellen finns där.


    Jag ska tillägga att även om fontanellen vuxit igen, så finns där sömmar i skallbenet (mellan alla plattorna), vilka gör det möjligt för huvudet att fortsätta att växa trots avsaknaden av öppen fontanell.
  • Honungsblomman
    Maroschka skrev 2014-08-27 20:52:22 följande:

    Det kommer vara barnläkare där vid nästa besök.


    Nu kommer halva FL att hoppa på mig, men har du tur så är det en manlig läkare ni får träffa. Dessa brukar inte vara lika jävla hispiga som alla dessa jeffla BVC-tanter.
  • Lejonhierta

    Min äldsta sons huvud växte inte första månaden. Han hade som nyfödd 36 cm i omkrets. På bvc tog de det hela med ro och sa att de nog mätte galet på förlossningen. Efter det så har det växt som förväntat. KAN ju vara så att det blev lite felmätt förra gången eller fel antecknat. Behöver ju inte vara något allvarligt ens om det står stilla lite och du har ju fått tid snart igen.

  • Maroschka

    Jag uppfattade det som att det som oroade dom var att det växt på fram till nu och så plötsligt nästan stannar av?

    Just nu känns det ju som en evighet till nästa torsdag och måtte det ha växt...

  • Maroschka
    Honungsblomman skrev 2014-08-27 20:50:26 följande:

    Hade du haft en barnläkare där så hade denne kollat så att fontanellen fortfarande var öppen och sedan avfärdat "problemet". För faktum är att det inte är något problem så länge fontanellen finns där.


    Någon fler?
  • The Fugly

    Jag tycker det verkar som att alla mäter huvudet lika olika och nattbandet ligger aldrig rakt. Tippar helt enkelt på att det tidigare måttet är en felmätning.

  • Lejonhierta
    The Fugly skrev 2014-08-27 22:45:31 följande:

    Jag tycker det verkar som att alla mäter huvudet lika olika och nattbandet ligger aldrig rakt. Tippar helt enkelt på att det tidigare måttet är en felmätning.


    ja det var lite det jag menade också...
  • Maroschka

    Ja när jag tittar i mina andra barns hälsokort så har dom vid samma tidpunkt i livet inte heller växt mer än någon millimeter i huvudomfång men då var det aldrig någon som reagerade.

    Igår lät det ju på henne som att det var katastrof, vi skulle komma tillbaka på en vecka och dessutom passa på då barnläkaren var där så Jon också fick titta ?!?!

    Han hade ju skjutit iväg rätt bra i vikt och längd, över ett kilo sedan 2 månaderskollen. Är det därför dom blir mer oroliga? För art vikten ökat så mycket men inte huvudet? Det hade kanske inte varit en lika stor grej om han bara hade gått upp säg 300gram i vikt?

  • Dasha

    En gång min dotters huvud har tom "blivit" mindre Skrattande, alltså olika barnmorskor mätte olika.

  • Maroschka
    Dasha skrev 2014-08-28 10:42:40 följande:

    En gång min dotters huvud har tom "blivit" mindre Skrattande, alltså olika barnmorskor mätte olika.




    Vi har en och samma sköterska varje gång
  • vimsa

    Ts tror inte du behöver vara orolig. Min tjej är född i v 26 och har ett litet huvud. Det växer sakta men hon är i dag två år och fullt frisk. Pga hennes start i livet är vi uppkollade x flera ochingen har reagerat på att huvudet växer sakta. Har nu 44.5 i huvudomfång och är ca 83 cmlång. Tycker dsk borde haft mer kunnskap än att skrämmas. Varma höst kramar.

  • Maroschka
    vimsa skrev 2014-08-28 11:12:24 följande:

    Ts tror inte du behöver vara orolig. Min tjej är född i v 26 och har ett litet huvud. Det växer sakta men hon är i dag två år och fullt frisk. Pga hennes start i livet är vi uppkollade x flera ochingen har reagerat på att huvudet växer sakta. Har nu 44.5 i huvudomfång och är ca 83 cmlång. Tycker dsk borde haft mer kunnskap än att skrämmas. Varma höst kramar.


    Tack snälla
  • Flickan och kråkan

    Du har nog bara en bvc-sköterska som vill vara på den säkra sidan. Kan ju vara så att din lilla har en liten fontanell också och att hon därför vill ha det kollat av en läkare. Jag har fått gå på extrakontroller med min yngsta. Hans huvud har växt som det ska men hans fontanell växte ihop snabbt. Bättre att kolla en gång för mycket

  • Honungsblomman
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-28 15:12:08 följande:

    Och jag har fått träffa kolugn KVINNLIG läkare .


    Kolugna läkare are very rare, and they are mostly men.
Svar på tråden Huvudet hade inte växt. Orolig!