• SoonToBe

    Litet barn??

    Enligt sista mens och BMs uträkningar så är jag i vecka 16 (15+4) och eftersom min mens sen årets början vart oregelbunden trodde jag att jag kunde vart längre gången speciellt då magen blev stor rätt snabbt!

    Var idag på akutmottagningen då jag haft rejält ont i magen i 3 dygn och den är helt öm samt att jag hade symtom på urinvägsinfektion. Efter alla proverna vart tagna fick jag göra en gynundersökning och ultraljud och när tanten mätt barnet uppskattar hon att jag BARA ÄR I VECKA 13??? För mig känns de helt otroligt, kan knappt hunnit plussa isf det datumet jag gjorde om detta stämmer.
    Är det normalt att ett barn kan vara mindre och se ut som det är flera veckor tidigare i grav och hur vet dem isf om det bara är litet för sin ålder eller om jag inte gått lika länge som jag trott?
    Även om allt såg bra ut så undrar man ju även om det är nått negativt att barnet verkar litet???

    Nån med erfarenheter? Har tid för RUL om 3 veckor

  • Svar på tråden Litet barn??
  • LillaVanilla

    Oj, vilken situation. Jag trodde det var så att om det växte för långsamt är något fel. Men om allt ser bra ut och den lille bara är liten så borde det väl vara bra. Jag vet inte alls, spekulerar bara. Håller såklart tummarna för er.

  • Agapi

    Min dotter var liten hela tiden (bor i grekland och här gör man många fler ul. Så jag gjorde vul/ul ungefär varannan vecka till en gång i månaden från och med v6). ca 20% "för liten" vid sista mätningarna i v.36.
    Föddes i v.38 2440g 44cm och helt frisk.
    Är nu snart 1,5 och normalstor kärnfrisk tjej.

  • SoonToBe

    Ingen förklaring på värd hon växte långsamt och inte lika mkt?

    Va det en oro under hela grav att nått kunde visa sig fel på UL eller kan dem se en förklaring redan vid vecka 18 och sen bara anta att om inget syns då så ska allt va bra men att bebis bara är liten?

    Sjukt oroad


    Agapi skrev 2014-08-27 22:53:57 följande:

    Min dotter var liten hela tiden (bor i grekland och här gör man många fler ul. Så jag gjorde vul/ul ungefär varannan vecka till en gång i månaden från och med v6). ca 20% "för liten" vid sista mätningarna i v.36.

    Föddes i v.38 2440g 44cm och helt frisk.

    Är nu snart 1,5 och normalstor kärnfrisk tjej.


  • Agapi
    SoonToBe skrev 2014-08-27 22:57:53 följande:

    Ingen förklaring på värd hon växte långsamt och inte lika mkt?

    Va det en oro under hela grav att nått kunde visa sig fel på UL eller kan dem se en förklaring redan vid vecka 18 och sen bara anta att om inget syns då så ska allt va bra men att bebis bara är liten?

    Sjukt oroad


    Nej vet inte alls varför de var så. Men jag var heller ingen stor bebis (3010g 48cm) så antagligen är de genetiskt.

    Läkaren var lite orolig, jag kände mig lugn nästan hela tiden för de kändes på något sätt som om allt var bra. Men om allt ser bra ut på RUL (alla organ, moderkaka, flöde i navelsträngen och sådär) och du växer som du ska så tycker jag du skall försöka slappna av. Ev be om(eller gå privat. De gjorde jag när jag var i Sverige) ett tillväxt UL ett tag efter RUL.

    De finns ju inte så mycket att göra mer än att övervaka. Åt mig sa dom att de viktiga är inte hur stor bebisen är utan att den växer, och följer sin egen kurva. Dvs när de är dags för oro är såklart om den inte växer alls eller om de plötsligt avstannar eller att den hela tiden följt vanliga utvecklingen och sen plötsligt är mycket mindre. Att den bara är liten är oftast inget farligt i sig. 
  • SoonToBe

    Hoppas verkligen att allt är bra. Hon upptäckte även ett eventuellt myom (muskelknuta i magen) som skall utredas närmare på UL sen och kanske extra om det visar sig sitta fel och växa. De kan isf påverka förlossningen. De va enkel info att ta in och ännu värre blir ju sånt av alla hormoner =/ Men föder på vilket sött som helst bara min bebis är frisk

    Skönt att allt gick bra för dig :)


    Agapi skrev 2014-08-27 23:10:30 följande:

    Nej vet inte alls varför de var så. Men jag var heller ingen stor bebis (3010g 48cm) så antagligen är de genetiskt.

    Läkaren var lite orolig, jag kände mig lugn nästan hela tiden för de kändes på något sätt som om allt var bra. Men om allt ser bra ut på RUL (alla organ, moderkaka, flöde i navelsträngen och sådär) och du växer som du ska så tycker jag du skall försöka slappna av. Ev be om(eller gå privat. De gjorde jag när jag var i Sverige) ett tillväxt UL ett tag efter RUL.

    De finns ju inte så mycket att göra mer än att övervaka. Åt mig sa dom att de viktiga är inte hur stor bebisen är utan att den växer, och följer sin egen kurva. Dvs när de är dags för oro är såklart om den inte växer alls eller om de plötsligt avstannar eller att den hela tiden följt vanliga utvecklingen och sen plötsligt är mycket mindre. Att den bara är liten är oftast inget farligt i sig. 


  • Asjak

    Min tjej föddes i v 39+1 och vägde 2550 g och var 50 cm lång, vi fick gå hos spec mödravården from v 25 då dom misstänkte att hon var liten.

    Dom beräknade henne -30% i tillväxt

    Hon hade påverkat flöde till navelsträngen.

    Och i v 39+0 så hade jag inget fostervatten kvar och mitt blodtryck var på 155/105 så dom valde att ta ut henne med akut kejsarsnitt.

    Hon hade lite lågt blodsocker,gulsot och svårt att hålla värmen så hon fick sova på en speciell värme dyna och vi fick ligga inne en vecka på sjukhuset.

    Idag är hon 9 veckor och har inga men av detta och tar ikapp sig bra då hon nu väger 5415 g så hennes kurva går rakt upp :)

  • SoonToBe

    Va skönt att höra att det är fler å att allt går bra. Hur upplevde du ett snitt? Dem upptäckte att jag har en eventuell muskelknuta i magen som kan växa och göra att jag kanske ej kan föda vaginalt denna gången. Lite nervös för en operation =/

    Vi får vänta och se om 3 veckor om jag kanske inte gått så långt som vi trott, haft så oregelbunden mens. Är bebis liten men jag ändå är i den vecka vi trott så får vi hoppas att allt går vägen ändå. Tycker det är konstigt bara så jag är stor, hur kan man va de om bebis är lite liten liksom?


    Asjak skrev 2014-08-28 03:40:58 följande:

    Min tjej föddes i v 39+1 och vägde 2550 g och var 50 cm lång, vi fick gå hos spec mödravården from v 25 då dom misstänkte att hon var liten.

    Dom beräknade henne -30% i tillväxt

    Hon hade påverkat flöde till navelsträngen.

    Och i v 39+0 så hade jag inget fostervatten kvar och mitt blodtryck var på 155/105 så dom valde att ta ut henne med akut kejsarsnitt.

    Hon hade lite lågt blodsocker,gulsot och svårt att hålla värmen så hon fick sova på en speciell värme dyna och vi fick ligga inne en vecka på sjukhuset.

    Idag är hon 9 veckor och har inga men av detta och tar ikapp sig bra då hon nu väger 5415 g så hennes kurva går rakt upp :)


  • Johanna1988

    Min bebis vägde bara 1510gram i v 36+1.. Fullt frisk!

  • Agapi

    Kan berätta att jag snittades också och de var verkligen den bästa upplevelsen någonsin! Har inget negativt att säga om de alls.

    Magensstorlek har väldigt lite att göra med hur stor bebisen är. Livmoderns lutning, hur mycket vatten man har osv spelar ju in jättemycket. Så en STOR mage kan innehålla en liten bebis och tvärtom.

  • SoonToBe

    Va skönt att höra :)


    Johanna1988 skrev 2014-08-28 21:48:53 följande:

    Min bebis vägde bara 1510gram i v 36+1.. Fullt frisk!


  • SoonToBe

    Du har så rätt så :) känns lite lugnare nu med dina ord. Tack!!


    Agapi skrev 2014-08-28 22:43:44 följande:

    Kan berätta att jag snittades också och de var verkligen den bästa upplevelsen någonsin! Har inget negativt att säga om de alls.

    Magensstorlek har väldigt lite att göra med hur stor bebisen är. Livmoderns lutning, hur mycket vatten man har osv spelar ju in jättemycket. Så en STOR mage kan innehålla en liten bebis och tvärtom.


  • Asjak

    Mitt snitt var en jättebra upplevelse, dom är så professionella och lugnande inne på operationen.

    Men tänk på att så fort dom börjar skära så dröjer det inte länge fören bebis är ute, att sy ihop tar däremot en stund, tog ca 40 min på mig.

    Res dig inte upp själv sedan när du ska göra det första gg, jag gjorde fel och trodde hela magen sprack för det gjorde så ont

Svar på tråden Litet barn??