• Medlem­FV
    Äldre 27 Aug 23:08
    950 visningar
    6 svar
    6
    950

    Min första människa som utstrålar total själviskhet vid samtal - Någon med erfarenhet?

    Jag startar inte tråden på jakt efter tips om detta. Om jag får det är det ju givetvis stor bonus, och jag blir tacksam.

    Jag startar denna tråden för lite mer "skoj" skull. Jag finner detta oerhörd intressant hur människan fungerar efter stor svår uppväxt.

    Eller tja, jag antar att denna personen har haft det svårt. Det är lite obalanserat. Personen är en man, men har gigantiska kvinnohormoner. Han har till och med själv sagt det. Personen säger sig vara helt ensam, ingen acceptans någonstans. För att sedan prata som om han har massa vänner runt omkring sig, hela tiden. Och ingen som verkar märka det heller.

    Jag kan erkänna att jag börjar störa mig på personen, men det verkar jag vara ensam om.

    Personen börjar alltid en komuicantion om vad den har varit med om. Och pratar om sig själv. Även om man pratar om någonting annat, exempelvis om restauranger.

    Kan personen helt byta tråden och börjar prata om sig själv. Liksom har ingenting med ämnet att göra överhuvudtaget, utan öppnar bara munnen och säger rakt ut: "Nej, men det är ju samma sak när jag var en gång på Facebook förut, och då var det någon random människa som la till mig"

    Det är inte alls "Det är ju samma sak". INTE ENS NÄRHETEN!

    O andra sidan, detta är bara början av läsåret. Och vi har bara känt varandra i bara några dagar. Vi i kursen har lärt känna varandra. Umgås med varandra. Men jag verkar vara den enda som tagit snabb beslut om att han är inget att ha, självisk vid samtal, pratar endast om sig själv. Och byter TRÅD helt totalt.

    För mig del så tycker jag att personen är förmodligen så pass korkad och vet inte vad den skall säga när vi pratar om någonting. Och då kanske personen blir helt tom i skallen, och därefter går det utöver att prata oms sig själv, i brist på kunskap, intelligens och åsikt. Ta kar och idéer. Och den enda den kommer att komma på att säga är att prata om hans kompisar, det han har varit med om.

    Det är i alla fall min tanke. Eller så har det både och? Extrem själviskhet OCH ointelligent.

    Har ni också stött på en sådan här person, eller i alla fall liknade. Jag är tjugoett och detta är min första, och jag finner det helt otroligt att personen har kontakter. Å andra sidan, återigen. Säger han att ingen accepterat han såhär bra förut och att han är ensam. Samtidigt har han hux flux vänner överallt som han har haft stora äventyrar med, festat och massa kul.

    Någonting annat som är små kul, är detta.

    Han har festat, riktig festprisse, gillar att feta och dricka.

    När det kommer till att gruppen visar sig vara nykterister. Jag sade att jag inte drack, därefter erkände någon annan, och efter den personen så erkände en annan att hen inte heller dricker knappt.

    Helt plötsligt säger den, själviska-personen: "Nej, men det var mycket mer förut. Nu dricker jag faktiskt inte så mycket. Nu kan jag bara dra till en bar eller något och bara vara social mot vem som helt och bah, hej"

    Här har vi det igen nästan samma sak som hans ensamhet, till att ha massa vänner.

    Alltså, i början av samtalet var han ju festens kung, dricker hur mycket som helst. Kan ha hur kul som helst och dansa hela natten lång. Dricka, dricka och åter dricka.

    Till helt plötsligt också vara en halv nykterist.

    Jag då mig aldrig stött på mig en sådan här person förut. Själviskhet det har vi alla människor. Mer eller mindre.

    Men detta är då en riktig en. Extrem själviskhet, i alla fall vid samtal. Jaguarer jag aldrig hört personen prata om något annat än sig själv.

    Aldrig öppnat munnen för att diskutera om våra kurs, skolan, staden vi bor i, datorer, de senaste studierna. Eller liknade liksom.

    Det har alltid varit något som han har varit med om! Bara saker som berör honom. Vad han har varit med om, vad han har gjort.

    Och det är alltid den här - Byta tråden totalt, grejen som jag tror stör mig mest på.

    Ibland är det också som om personen inte ens lyssnar på en.

    Någon med erfarenhet? Stött på en sådan här människa?

    Jag kan ju tänka mig att denna människa har varit med om svår uppväxt, om personen är såhär självisk. Eller så är han helt enkelt ett enda stort rödhårig, med inga som helst ursäkter överhuvudtaget! Bara endast omognad. . . .

  • Svar på tråden Min första människa som utstrålar total själviskhet vid samtal - Någon med erfarenhet?
  • Äldre 27 Aug 23:34
    #1

    Det är ganska vanligt förekommande, nästan mer upp i åldrarna.

    Är det en ung människa som gör så beror det ofta på en låg självkänsla, kanske en udda uppväxt, en stämpel som man försöker att sudda bort men inte vet hur.

    Personen försöker att gå in i olika roller för att så att säga " passa in "

  • Äldre 27 Aug 23:45
    #2

    Jag har en väninna som är sådan. Vi har känt varandra ganska länge och jag måste erkänna att hon blivit mycket bättre med åren, annars hade vi nog inte varit vänner fortfarande. Men det var jätteirriterande att hon skulle ha bekräftelse hela tiden och berätta (långa) historier om att hon varit med om något liknande som inte heller hade med ämnet att göra. Och hon kunde avbryta mitt i en mening när man höll på att berätta något, för att berätta något om hennes själv.

    Jag har även träffat/dejtat många killar som bara babblar på om sig själva och inte lyssnar eller ställer frågor. Tjatigt, tråkigt och inte direkt givande.

  • Medlem­FV
    Äldre 27 Aug 23:48
    #3

    Någonting som jag vill vara tydlig med är att alla. I är vuxna. Över arton. Ung vuxen.

  • Medlem­FV
    Äldre 27 Aug 23:49
    #4
    Anna74a skrev 2014-08-27 23:34:57 följande:

    Det är ganska vanligt förekommande, nästan mer upp i åldrarna.

    Är det en ung människa som gör så beror det ofta på en låg självkänsla, kanske en udda uppväxt, en stämpel som man försöker att sudda bort men inte vet hur.

    Personen försöker att gå in i olika roller för att så att säga " passa in "


    Fascinerande!
  • Medlem­FV
    Äldre 27 Aug 23:53
    #5
    SnurriggirrunS skrev 2014-08-27 23:45:02 följande:

    Jag har en väninna som är sådan. Vi har känt varandra ganska länge och jag måste erkänna att hon blivit mycket bättre med åren, annars hade vi nog inte varit vänner fortfarande. Men det var jätteirriterande att hon skulle ha bekräftelse hela tiden och berätta (långa) historier om att hon varit med om något liknande som inte heller hade med ämnet att göra. Och hon kunde avbryta mitt i en mening när man höll på att berätta något, för att berätta något om hennes själv.

    Jag har även träffat/dejtat många killar som bara babblar på om sig själva och inte lyssnar eller ställer frågor. Tjatigt, tråkigt och inte direkt givande.


    Det där med att prata i mun har denna personen också en tendens att göra. Oerhörd irriterad!

    Någonting som är små lustigt är ju att personen säger någonting. När jag väl ger honom en respons, och inte ens när jag kommer till hälften av svaret, kan han avbryta och prata om helt någonting annat, och återigen. Någonting som han varit med om.

    Men det är inte bara när jag skall ge respons till personen. Utan också när jag har något att säga.

    Som sagt, detta är bara början av läsåret. Om han fortsätter såhär, så kommer förmodligen hela gruppen lämna, ignorera personen. Jag har redan märkt hur människan är. Och jag verkar vara den enda som tycker att han är irriterande.
  • Äldre 28 Aug 02:57
    #6
    MedlemFV skrev 2014-08-27 23:53:39 följande:
    Och jag verkar vara den enda som tycker att han är irriterande.
    Tja, det kanske säger nåt om dig också? Din iallafall skriftliga kommunikationsformåga verkar ju inte ligga riktigt på topp heller.

    Du vill kalla honom "ett enda stort rödhårig", vad menar du med det?
Svar på tråden Min första människa som utstrålar total själviskhet vid samtal - Någon med erfarenhet?