• Anonym (Sol)
    Äldre 27 Aug 23:10
    2581 visningar
    11 svar
    11
    2581

    Avgångsvederlag och SGI

    Jag blev uppsagd från mitt arbete i april i år där jag arbetat 9 månader. Vi kom överens om avgångsvederlag på 5 månader. Nu börjar det närma sig att jag ska anmäla mig till arbetsförmedlingen. Förmodar att jag även då kontaktar er på Försäkringskassan när jag blir inskriven på amv så min SGI behålls?

    Bästa hälsningar
    Sol

  • Svar på tråden Avgångsvederlag och SGI
  • Äldre 28 Aug 09:13
    #1

    Hej!
    Den sjukpenninggrundande inkomsten skyddas i tre månader efter att anställningen upphört om anställningen var på minst 6 månader. Därefter måste man vara inskriven som aktivt arbetssökande hos Arbetsförmedlingen eller ha ersättning från oss (föräldrapenning eller sjukpenning) eller CSN för att skydda sin SGI. Om man var sjuk under slutet av anställningen räknas de tre månaderna från sista arbetade dagen.

    Jag bifogar en länk till vägledning med mer information från sidan 225 och framåt:
    https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c627031e-afb5-460a-89b2-855f7a5432c0/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

    Det är när man ansöker om ersättning från oss som vi utreder om tidigare SGI skyddats.

    Hälsningar
    Karin, handläggare

  • Anonym (Sol) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 12:12
    #2

    Så vitt jag förstår så skulle jag då anmält mig till amv i juli månad då tre månader gått? Hur blir det nu då när det gått fyra månader?
    Kan jag göra så att för att skydda mitt SGI får jag plocka ut föräldradagar från det datumet i juli fram tills jag nu skriver in mig på amv?
    Jag har varit till läkare i juli och är inte bra ännu. Ska jag ordna ett sjukintyg därifrån?
    Hur kan jag annars göra ?

    Bästa hälsningar

  • Anonym
    Äldre 28 Aug 12:19
    #3

    Ja, det får inte finnas något glapp i SGI skyddet så om du inte har ställt dig som arbetssökande men varit hemma med ditt barn så kan du i efterhand ansöka om föräldrapenningdagar minst 5 dagar per vecka till dess du skriver in dig som aktivt arbetssökande igen.


     


    Hälsningar


     


    Robin, handläggare



  • Anonym (Sol) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 12:27
    #4

    Tack för snabbt svar!
    Okey. Vet inte säkert nu men kan hända att sambon har ansökt om två  dagar just i juli månad. Går det att ändra efteråt? Funkar det att ta ut 7 dagar per vecka?
    Det här med läkarintyg går även det?

  • Anonym (Sol) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 13:04
    #5

    Funkar det att då ta ut lägstanivådagarna?

  • Äldre 28 Aug 13:36
    #6

    Hej!

    För att skydda sin SGI måste man ta ut minst 5 föräldrarpenningdagar per vecka. Man kan ta ut 7 dagar om man vill, men det är endast 5 dagar som krävs. 
    Detta gäller från barnets 1 årsdag, under barnets första levnadsår är SGI.n skyddad.

    Man kan ta s.k. dubbeldagar om barnet inte har fyllt 1 år. Om den föräldern som redan tagit ut föräldrarpenningdagar tog hand om barnet de dagarna, är det rätt. Då ska den föräldern ha föräldrarpenning för de dagarna.

    Krav på läkarintyg är från och med dag 8 i sjukperioden. Man kan höra med läkaren om de kan skriva ett läkarintyg retroaktivt.

    Om du har övriga frågor och vill veta vad som gäller för just dig, går det bra att ringa till kundcenter. Tel 0771-524 524 vi har öppet mån-fre 08.00-21.00 lör 08.00-15.00 sön 15,00-21.00.

    Hälsningar
    Jonna, handläggare
    .

  • Anonym (Sol) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 13:45
    #7
    Försäkringskassan skrev 2014-08-28 13:36:37 följande:

    Hej!

    För att skydda sin SGI måste man ta ut minst 5 föräldrarpenningdagar per vecka. Man kan ta ut 7 dagar om man vill, men det är endast 5 dagar som krävs. 
    Detta gäller från barnets 1 årsdag, under barnets första levnadsår är SGI.n skyddad.

    Man kan ta s.k. dubbeldagar om barnet inte har fyllt 1 år. Om den föräldern som redan tagit ut föräldrarpenningdagar tog hand om barnet de dagarna, är det rätt. Då ska den föräldern ha föräldrarpenning för de dagarna.

    Krav på läkarintyg är från och med dag 8 i sjukperioden. Man kan höra med läkaren om de kan skriva ett läkarintyg retroaktivt.

    Om du har övriga frågor och vill veta vad som gäller för just dig, går det bra att ringa till kundcenter. Tel 0771-524 524 vi har öppet mån-fre 08.00-21.00 lör 08.00-15.00 sön 15,00-21.00.

    Hälsningar
    Jonna, handläggare
    .


    Tack för svar!
    Är det då 5 hela daga fp per vecka jag måste ta ut tills den dagen jag skrev in mig på arbetsförmedlingen? 
    Sista veckan innan jag skrev in mig på amv var dottern på dagis 2 dagar och 5 timmar per dag. Hur gör jag då? Jag kan inte ta fp de dagarna och jag måste ha 5 dagar i veckan? Hur löser jag det?
  • Äldre 1 Sep 14:29
    #8

    Hej!

    Du kan fortfarande ta ut hel lägstanivådag de dagarna.
    Du kan ta ut hel föräldrapenning på grund- eller lägstanivå om du arbetar upp till sju åttondelar av normal arbetstid.

    Hälsningar
    Per, handläggare

  • Äldre 1 Sep 14:30
    #9

    Här på familjeliv.se kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen.

    Har du frågor som gäller ett enskilt ärende är du välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524.

    Vi har öppet måndag-fredag 8-21, lördag 8-15 och söndag 15-21. 

    Hälsningar

    Felix, handläggare

  • Anonym (Sol) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 23:55
    #10
    Försäkringskassan skrev 2014-09-01 14:29:38 följande:

    Hej!

    Du kan fortfarande ta ut hel lägstanivådag de dagarna.
    Du kan ta ut hel föräldrapenning på grund- eller lägstanivå om du arbetar upp till sju åttondelar av normal arbetstid.

    Hälsningar
    Per, handläggare


    Hej!
    Jag har inget jobb utan blev uppsagd och har avgångsvederlag.
    Som jag blivit informerad och förstår ska jag ta ut 5 föräldradagar per vecka 
    tills jag nu skrivit in mig på arbetsförmedlingen för att behålla min SGI. Annars kommer den att nollas.
    Min fråga är att sista veckan innan jag skrev in mig på amv var dottern på dagis 2 dagar och 5 timmar per dag. Hur gör jag då? Jag kan inte ta fp de dagarna och jag måste ha 5 dagar i veckan? Hur löser jag det?
    Hälsningar
  • Äldre 2 Sep 08:15
    #11

    Hej!


     


    Du har ställt din fråga till oss som svarar på frågor om sjukförsäkringen.


    Eftersom din fråga gäller sjukpenninggrundande inkomst i samband med föräldrapenning hänvisar jag dig till ?fråga om föräldraförsäkringen? här på www.familjeliv.se


    Du kan också ställa din fråga på www.facebook.com/foralder


     


    Hälsningar


    Dora, handläggare

Svar på tråden Avgångsvederlag och SGI