• Äldre 28 Aug 10:51
    1580 visningar
    17 svar
    17
    1580

    Hur hittar ni lekplatser för barnen?

    Vi är två studenter som försöker ta reda på hur föräldrar hittar lekplatser som de kan gå till med sina barn, hur ofta man besöker lekplatser och om det finns några krav eller kriterier som lekplatsen bör uppfylla (kan vara allt ifrån utformning till placering på lekplatsen). Vi är glada för alla svar!


    Mvh

    Woodedwire

  • Svar på tråden Hur hittar ni lekplatser för barnen?
  • Äldre 28 Aug 10:55
    #1

    Vi hittade lekplatser via bekanta som tipsade och att man rör sig i sin stad. Vi besöker lekplats varje dag efter dagis. På helgen går vi till andra lekplatser för att variera oss.

    Viktigt är att lekplatsen har saker för ett stort åldersspann. Något att göra både för småttingar och större barn så man kan gå dit hela familjen utan att någon börjar gnälla Flört. Gärna med rejäla staket så bollar inte rullar iväg ut i gator och ettåringarna inte rymmer hela tiden.

  • Äldre 28 Aug 10:58
    #2

    Vi har hittat lekplatser genom vänner, genom att man råkar passera eller genom tidningen när det invigts en ny lekplats. Har även besökt förskolegårdar på helgerna. 
    Nu går vi inte till lekplats så ofta längre, kanske någon gång i månaden, barnen är 5 och 7. När de var yngre gick vi nog till lekplats varje helg, under föräldraledighet flera gånger i veckan. 

  • Äldre 28 Aug 11:10
    #3

    Ofta gick vi ut i skogen. Där kan barnen leka hur länge som helst!

    Lekplatsen gick vi väldiga sällan när barnen var mindre. Skogen var vi ofta, varje helg om det är fin väder.

    Så om ni kan så gå ut i skogen. Det räcker med att ni ta med en filt o lite fika. Sen kan ni sitta där medan barnen leker...

  • Äldre 28 Aug 11:13
    #4

    Jag rör mig ju i närområdet mycket och upptäcker på så vis lekplatser. Jag minns lekplatser från när jag var liten och går dit med mitt barn. Eller så går vi bara ut och leker, allt kan ju vara en lekplats för en liten.
    Enda kravet jag har är att lekplatsen inte ska vara totalt livsfarlig.
    Mest leker vi ändå på lekplatsen utanför huset.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 28 Aug 11:15
    #5
    woodedwire skrev 2014-08-28 10:51:14 följande:

    Vi är två studenter som försöker ta reda på hur föräldrar hittar lekplatser som de kan gå till med sina barn, hur ofta man besöker lekplatser och om det finns några krav eller kriterier som lekplatsen bör uppfylla (kan vara allt ifrån utformning till placering på lekplatsen). Vi är glada för alla svar!


    Mvh

    Woodedwire


    De hittar dem oftast själva för nu är de i skolåldern.

    Göteborgs stad har en lekplatsapp, o den kan man söka på kommunala lekplatser, utifrån redskap, plats, osv. Så man hittar alltid närmaste om man är någon annanstans i staden. Jättebra!
  • Äldre 28 Aug 11:15
    #6

    Jag brukar kolla på kommunens lekplatsguide. När barnen var mindre var typ alla lekplatser roliga, men nu ska det helst finnas skatebana och basketplan. 9-årigen tycker inte det är jättekul med gungor och rutschkanor längre.

    www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Bostad_o_byggande/Parker_lekplatser/lekplatsguide_WEBB.pdf


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 28 Aug 11:16
    #7

    på helger så kan man ju besöka förskolans gård och leka där. Här i göteborg finns en servicekarta där kommunala lekplatser är sökbara på nätet. så kan vara värt att googla lite på din ort/kontakta kommunen parkförvaltning tex.

    annars är det väl genom bekantas rekommendationer/på promenader eller när man bara har rört sig runt i stan som man råkat få syn på nåt ställe som verkar skoj.

  • Äldre 28 Aug 13:02
    #8

    Jag bor fortfarande kvar på orten där jag växte upp och tack vare det känner jag redan till många ställen som jag tyckte var roliga som barn. Och tack vare att jag har vänner som bosatt sig på olika platser inom kommunen har man lärt känna olika delar, sett förskolor och deras gårdar och bostadsområden med fina parker.

    Sen fick vi barn och då vaknade ju intresset för att uppsöka de här platserna så småningom. Vartefter barnet blev äldre givetvis. Jag gick ofta långa morgonpromenader med mitt barn när han var liten och efter ett tag när han inte var sugen på att sitta i vagnen så länge blev det naturligt att göra några stopp på vägen, vid olika lekplatser.

    När han var liten tyckte jag att det var viktigt att det fanns en grind att stänga eller i alla fall en tydlig avgränsning, så att små barn inte kommer ivägen för gungor eller liknande. Jag tycker också det är viktigt att det finns saker för olika åldrar och förmågor. Såklart att man inte har "redskap" för små barn på en skolgård. Men bygger man en lekpark någon annanstans eller inom ett bostadsområde exempelvis, så tycker jag att det ska finnas utmaningar för både små och stora barn. Det finns ju små klätterställningar med en fallhöjd på kanske 0,5-1m likväl som det finns höga ställningar för de äldre, större och längre barnen.

    Gungor är bra men inget måste, min son har inte varit jätteförtjust i att gunga. Ett par bänkar för vila eller fika är också trevligt.

    Sen håller jag med om skogen som lekplats, det är oslagbart! Eller en plats som kanske inte var tänkt som lekplats, som en park med ett litet stenlagt vattenfall eller en konstpark med statyer och sånt som går att klättra på eller gömma sig bakom, det är också roligt att besöka med barn.

  • Äldre 1 Sep 14:34
    #9

    Vill börja med att tacka för alla svar! Det är till stor hjälp för oss!


    fyrabarnsmor4 skrev 2014-08-28 11:10:41 följande:

    Ofta gick vi ut i skogen. Där kan barnen leka hur länge som helst!


    Gladskit skrev 2014-08-28 13:02:01 följande:

    Sen håller jag med om skogen som lekplats, det är oslagbart! Eller en plats som kanske inte var tänkt som lekplats, som en park med ett litet stenlagt vattenfall eller en konstpark med statyer och sånt som går att klättra på eller gömma sig bakom, det är också roligt att besöka med barn.


    Hur kommer det sig att ni går till skogen istället för en lekplats ibland? Vad är det som lockar med skogen?

  • Äldre 1 Sep 14:35
    #10
    amalie79 skrev 2014-08-28 11:15:38 följande:
    Göteborgs stad har en lekplatsapp, o den kan man söka på kommunala lekplatser, utifrån redskap, plats, osv. Så man hittar alltid närmaste om man är någon annanstans i staden. Jättebra!
    Vi tittade lite på appen, den ser ut att vara väldigt användbar! Hur hittade ni appen?
  • Äldre 1 Sep 14:38
    #11

    Man rör sig ju i sitt närområde och hittar då de lekplatser som är där. Och sen kollar man efter tips på kommunernas hemsidor. Och leker på förskolegårdar på helgerna i brist på bra lekplatser.

    Och en bra lekplats har betydligt mer än gungor och rutschkana och funkar för både tvååring och sexåring.

  • Äldre 1 Sep 14:38
    #12
    Sisisisi skrev 2014-08-28 11:15:42 följande:

    Jag brukar kolla på kommunens lekplatsguide. När barnen var mindre var typ alla lekplatser roliga, men nu ska det helst finnas skatebana och basketplan. 9-årigen tycker inte det är jättekul med gungor och rutschkanor längre.


    Finns det några för- och/eller nackdelar med guiden?
  • Äldre 1 Sep 14:38
    #13

    Man rör sig ju i sitt närområde och hittar då de lekplatser som är där. Och sen kollar man efter tips på kommunernas hemsidor. Och leker på förskolegårdar på helgerna i brist på bra lekplatser.

    Och en bra lekplats har betydligt mer än gungor och rutschkana och funkar för både tvååring och sexåring.

  • Honung­sblomm­an
    Äldre 1 Sep 14:41
    #14

    Krav: Inhängnad!

    Övriga positiva saker är att där bör finnas saker för alla åldrar - helst indelat i sektioner.

    Humlegården i Sthlm är ett ypperligt bra exempel på en PERFEKT lekpark. Den är indelad i tre-fyra sektioner; Bebisar (0-2 år), Småbarn (2-5 år), Större barn (5-9 år), Stora barn (9 år och uppåt). Fast alla åldrar får givetvis vistas i alla delar av parken. Åldrarna jag skrev är ungefär så som jag uppfattar de, genom att se till vad som finns i de olika sektionerna.

    I Humlan finns även en parklek (dvs ett hus med toalett och fika till självkostnadspris, samt hobbyrum för barn som vill vara inne och leka, spela eller pyssla).

  • Äldre 1 Sep 14:45
    #15
    woodedwire skrev 2014-09-01 14:34:21 följande:

    Vill börja med att tacka för alla svar! Det är till stor hjälp för oss!


    Gladskit skrev 2014-08-28 13:02:01 följande:

    Sen håller jag med om skogen som lekplats, det är oslagbart! Eller en plats som kanske inte var tänkt som lekplats, som en park med ett litet stenlagt vattenfall eller en konstpark med statyer och sånt som går att klättra på eller gömma sig bakom, det är också roligt att besöka med barn.


    Hur kommer det sig att ni går till skogen istället för en lekplats ibland? Vad är det som lockar med skogen?


    Ibland är det för att jag som vuxen hellre vill ta en skogspromenad än att gå till en lekplats. Men ofta för att barnet också vill det, han tycker om att gå i skogen. Det är mysigt, man kan plocka på sig saker att leka med medan man är i skogen (som en lång pinne tex) eller sånt som man kan ta med sig hem och pyssla vidare med (kottar, löv). Har man tur ser man kanske några djur!
  • Äldre 1 Sep 14:54
    #16

    Efter som jag bor där jag är uppvuxen så finns det väldigt få ställen som jag inte känner till och det gäller du förstås lekplatserna också, det är sånt man alltid har vetat om känns det som

    Hm jag tycker att det är lite svårt att svara på dina andra frågor, jag var med mina barn när de var mindre varje dag i lekplatsen, nu är de äldre och är där själv varje dag.
    Lite då och då vill vi gå till lite större lekplatser och då gör vi det, kanske en gång i månaden.
    Vi är ute och går ca en gång i veckan och då brukar vi stanna vid andra lekplatser och leka lite.

  • Äldre 16 Sep 15:43
    #17

    Hej,

    Vi använder alltid Samhällsnyttan när vi ska till lekplats. En tjänst på nätet och i appen där  föräldrar kan betygsätta och kommentera lekplatser, så får man en bra känsla. Den täcker i stort sett hela Sverige också, vilket är bra.

    Vi vill inte att det ska vara för avancerade balansredskap. Särskilt då våra barn inte är så stora. Vi tycker om de lekplatserna som har mycket färg! Sen tycker vi att sandlådor börjar vara lite tråkiga, det finns jättekul nya redskap på nya lekplatser. Ett extra plus är om lekplatsen har träningsredskap för vuxna så man kan mixa nytta med nöje!

Svar på tråden Hur hittar ni lekplatser för barnen?