• Anonym (trött)

    Arbetsgivaren nekar föräldraledigt

    Är tillsvidareanställd sedan några år tillbaka och nu gravid och sjukskriven på heltid. Har varit föräldraledig 1.5 år med vårt barn.
    Vill börja prova jobba 50% för att inte sitta hemma mer än "nödvändigt", men grejen är den att min arbetsgivare vill att jag börjar kl 05.00 vilket hen har rätt till att bestämma såklart. Gör mig inget men det är så att vår förskola öppnar först 6.30 så jag kan tidigast börja kl 7 på morgonen. Min sambo jobbar på annan ort så han lämnar hemmet kl 5 på morgonen och har ingen möjlighet att lämna på fsk.
    Hen säger att hen inte kan ordna det på annat sätt och att jag måste lösa problemet. Så jag sa att då tänkte ta föräldradagar de dagar jag jobbar förmiddag (6 dagar) och jobba kvällar som vanligt eftersom det är omöjligt att lösa för oss. Hen menar att jag ska bestrida hos komunen för att få dom att öppna kl 04.30! Och att jag måste lösa det för kommande månad för min arbetsgivare tänker inte bevilja föräldradagar eftersom jag inte är ute minst 2 mån i förväg. Då är det ju bättre att ta min 100% sjukskrivning utan att tjafsa såklart men det känns konstigt resonerat? Har hen rätt att ställa såna krav när man har småbarn och fsk inte är öppet? Har hen rätt att neka föräldraledigt i såna här situationer? Var bråk förra grav oxå med denna arb.givare så facket blev indraget osv. Känns inte kul då man vill bara duktig och visa att man vill arbeta men arb.givare gör det omöjligt. Handlar ju bara om 6 dagar att börja 2 tim senare för att sedan arbeta 5 tim/dag. Tror att hen försöker göra så jag måste bli uppsagd.

    Någon som varit med om liknande?
    Detta blev långt inlägg. .. sorry!

  • Svar på tråden Arbetsgivaren nekar föräldraledigt
  • Anonym (*)

    Precis som de som plockar ut f-penning vid olämpliga tider brukar hänvisa till att det är arbetsgivarens problem, så tycker väl din arbetsgivare att det är ditt problem att lösa din barnomsorg.

  • Anonym (HR)

    Du måste göra skillnad på föräldraledighet och sjukskrivning.
    Under föräldraledighet är det lagen om föräldraledighet som gäller och där sägs att det är arbetstagaren (DU) som bestämmer hur du ska arbeta och att arbetsgivaren ska godkänna det om det inte innebär påtaglig störning för verksamheten.

    När det gäller arbete under sjukskrivning är det läkarens diagnos och läkarens bedömning av hur du bör arbeta för att kunna komma tillbaka, som ger förutsättningarna. Därefter kommer arbetsgivarens behov.
    Ska man arbeta 50% exempelvis så kan det i vissa fall vara bäst att personen arbetar fem halva dagar per vecka medan det i andra fall kan vara bättre att arbeta två hela dagar och en halv.

    Och visst har kommunen krav på sig att tillgodose barnomsorg under tid då du förvärvsarbetar och tar dig till och från ditt arbete men jag tror inte att det är rimligt att förutsätta att de kommer öppna förskolan 04:30 för att ett barn har det behovet. Om det skulle gå igenom så lär det ändå ta ett tag innan det verkställs. Jag tycker ju spontant att om det ansvaret ligger på kommunen så "just do it" men jag har sällan sett folk få igenom dylika krav.

    Så utifrån hur du är schemalagd och vad din diagnos medger för typ av upplägg är det ändå arbetsgivarens synpunkt som brukar väga tyngst.

  • Anonym (acc)

    Men... börjar du arbeta kl 5 idag? Hur gör ni i så fall med barnomsorgen idag?
    Eller var din arbetsgivares tanke att du skulle börja kl 5 i och med 50% sjukskrivning, att du skulle få nya tider då?

  • Anonym (....)

    Din sambo får väl ta ut föräldraledighet så att du kan jobba de tider som din arbetsgivare behöver dig..

  • Anonym (krig mot chefen)

    Jag har liknande problem. Men på mitt jobb finns en tjänst med bättre arbetstider så jag skulle kunna hämta och lämna på dagis. Men chefen är ett svin och vägrar förstå att jag inte kan lämna på dagis 02.30. Så nu ska fackombud ha ett möte till veckan om mig och löser de det inte då så får facket komma och lösa det. Jag pratade med facket igår och de sa att arbetsgivaren ska se till att man kan både vara förälder och ha ett jobb, i alla fall om det finns en tjänst som passar bättre. Men finns det ingen tjänst så finns det inte, fick jag till svar.

Svar på tråden Arbetsgivaren nekar föräldraledigt