• vegetarian

    två kvinnor, två familjer - liv, sex och trogenhet

    Gränsöverskridande, bortom normen, men ärligt - en sann historia.
    Jag lever reellt med två kvinnor och har gjort det med en hel del dynamik (för att inte kalla det dynamit) i flera år. Den ena kvinnan har varit min hustru i drygt 25 är. Den andra kom oförväntad i mitt liv för fyra år sedan. För att förebygga alla slags spekulation ? varje par för sig har ett intimt förhållande och alla vuxna samt mina barn vet om lägets helhet. Grovt skissat har vi enats om ett schema med daglig växel, där det är jag som byter boplatsen för att rent praktiskt vara man och pappa respektive bonuspappa på två ställen. Sammanlagt är det fem barn mellan 8 och 20 med i gänget där samtliga bor i sin respektive mammas bostad. I varje familj finns det ett gravt funktionshindrat barn i tonårsåldern varifrån var och ett skulle kunna ha stor nytta av två samtidigt närvarande vuxna. Jag samt hustrun har nästan-heltidsjobb, medan min fru pga både det väldigt krävande barnet och en tidigare familjetradition jobbar bara få timmar per månad. Det finns skäl för att allt blev som det blev vilket alla tre inblandade vuxna har kunnat inse mer eller mindre.

    Jag själv älskar båda kvinnorna, fast på olika sätt. Båda kvinnorna älskar mig. Som resultat av djupa funderingar och en lång dragkamp samt väldigt intensiva diskussioner fick jag fatta ett beslut, men inget klassiskt, nämligen att inte överge någon av kvinnorna. Så bad jag båda om att stanna hos mig respektive alternativt att välja en annan levnadsform med en annan partner. Det känns självklart att varje av kvinnorna äger friheten att ha relationer vid sidan om ifall de skulle känna för det, bara att ingenting sker i hemlighet. Barnens bästa, tillit, frivilligheten, ärlighet och en utvidgad typ av trohet lade jag som grund till det egna valet.


    Fastän det finns oftast ohanterliga krav som ställs när det gäller mitt dagliga pendlande vid sidan om alla barnsysslor och arbetet, lider enligt min uppfattning kvinnorna allra mest och på olika sätt. Huvudskälet är enligt all min insikt svartsjukan, i vårt fall en otrevlig blandning av oönskad konkurrens, utanförskap och tillfällig övergivenhet vilket till exempel orsakar mycket obehag hos min fru att det överhuvudtaget sker samlag med min hustru trots att detta aktuellt sker mycket mindre ofta än med frun. Hos hustrun består lidandet mest av en utanförskapskänsla vid ibland orättvis fördelning på semesterdagarna eller paraktiviteter, ett praktiskt problem som vi försöker att åtgärda.


    Efter tre års erfarenhet vill jag trots allt bestyr gärna uppmuntra andra till att försöka med även opopulära vägar så länge samtliga inblandade får både uppmärksamhet och friheten att välja själv. Enligt mitt resonemang kunde långt ifrån alla, men några familjetragedier undvikas på så sätt.


    Vem av Er har råkat ut för ett sådant läge där ett icke-monogamt levnadssätt blev lösningen eller åtminstone ett försök. Vem av Er kan med eller även utan personlig erfarenhet ge goda råd till kvinnorna med syftet att inte bara stå ut med svartsjukan, utan att kunna känna trygghet och fred i hjärtat i en sådan långvarig levnadsform?

    Många hälsningar
    vegetarian

  • Svar på tråden två kvinnor, två familjer - liv, sex och trogenhet
  • Sloth

    Fruktansvärd jobbigt text att läsa ts. Försökte mig på att läsa den 2 ggr för jag var intresserad av vad du ville få fram men alltså... kan du skriva så man förstår vore det en bra början.

  • Anonym (b)

    hustru, fru, hustru, fru. jag blir helt förvirrad! förstår inte när du pratar om vilken kvinna

    men så mycket uppfattade jag att en (båda?) kvinnorna upplever svartsjuka när du är med den andra? Tycker du att det är ett rimligt sätt att leva?

  • vegetarian
    Anonym (b) skrev 2014-08-28 14:41:25 följande:

    hustru, fru, hustru, fru. jag blir helt förvirrad! förstår inte när du pratar om vilken kvinna

    men så mycket uppfattade jag att en (båda?) kvinnorna upplever svartsjuka när du är med den andra? Tycker du att det är ett rimligt sätt att leva?


    Tack för svaret. Själv är jag mindre förvirrad vilket kan ses som fördel här. Ja, jag tycker att det är rimligt att kämpa för människor. Som sagt har samtliga inblandade var sin egen frihet att tacka nej till detta sätt att leva. Inte de och heller inte jag har gjort det. Svartsjuka upplevs mest av den tillkomna (min fru). Vore tacksam för hjälpsamma svar.
  • Chester Copperpot

    Så länge det fungerar för er så är det ju bara bra? Alla fungerar olika, och vill ha sina liv på olika sätt. Men det är ju jättebra för er om ni har har hittat en (om väldigt komplicerad) lösning som funkar bra för er alla.

  • Anonym (b)
    vegetarian skrev 2014-08-28 15:02:04 följande:
    Tack för svaret. Själv är jag mindre förvirrad vilket kan ses som fördel här. Ja, jag tycker att det är rimligt att kämpa för människor. Som sagt har samtliga inblandade var sin egen frihet att tacka nej till detta sätt att leva. Inte de och heller inte jag har gjort det. Svartsjuka upplevs mest av den tillkomna (min fru). Vore tacksam för hjälpsamma svar.
    vad säger hon då? Hon kanske inte klarar att dela dig med den andra i längden?
  • vegetarian
    Anonym (b) skrev 2014-08-28 15:17:17 följande:
    vad säger hon då? Hon kanske inte klarar att dela dig med den andra i längden?
    För det första vill jag be om ursäkt att texten blev så pass svårsmält. Så tackar jag att du ägnade dig åt den ändå!
    Ja, det kan du ha rätt i. Det kan kännas tungt om man inte klarar av att se ens partners partner (kallas väl metamour) som en positiv tillgång för stabilitet och familjens skull. En slags medglädje alltså. Men hon får ju fritt välja ett annat liv eller en till relation trots att eller snarare eftersom att vi älskar varandra så mycket. Allt detta vet hon, dock har hon lovat att kämpa för oss på ett tolererande sätt trots hennes smärta med mitt val. Det beundrar och tackar jag henne för! Kanske finns det vettiga råd (utifrån) som kan åstadkomma ett lättare liv för henne. Hon behöver ju inte vara rädd för ostabilitet eller otrohet. Jag finnst ju liksom en (monogam) make. Jag kan även förstå hennes känslor i djupet samt att jag känner medlidande, men vet inga bättre argument för att hjälpa henne känslomässigt. Vi alla pratar med varandra mycket vilket i sig hjälper en del. Min "problematiska" filosofi innebär snarare att inkludera en ny partner på ett troget sätt istället för att "dumpa" (ett kusligt uttryck) en tidigare. För övrigt finns det inga ambitioner från min sida att utvidga relationen.
  • Tjofaderittan hambo

    Den ena kan inte vara din fru medan den andra är din hustru. Båda orden betyder någon du är gift med och månggifte blir bara tillåtet i Sverige om Fi vinner.

    Så vad gaggar du om? Vill du förespråka att fler kvinnor ska ha så dålig självkänsla att de desperat stannar hos en man som skiter i hur de mår? Eller vad?

  • vegetarian
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-08-28 16:02:03 följande:

    Den ena kan inte vara din fru medan den andra är din hustru. Båda orden betyder någon du är gift med och månggifte blir bara tillåtet i Sverige om Fi vinner.

    Så vad gaggar du om? Vill du förespråka att fler kvinnor ska ha så dålig självkänsla att de desperat stannar hos en man som skiter i hur de mår? Eller vad?


    Det finns inte mycket att svara till sånt. Enbart en allmän sak. Innan jag "vågade" skriva om ett eget känsligt problem (som samtidigt är andras förstås) här, läste jag mycket. Och jag tyckte att jag hittade en hel del väldigt ödmjuka TS som direkt överöstes med grova och enkla svar innan någon annan ens hade en chnas med reflekterande argument. Jag valde detta forum pga fantastiskt intelligenta diskussioner jag hittade ändå. Men tack för att du yttrade dig i alla fall.
    För din förklaring: jag använde två uttryck för att kunna hålla isär kvinnorna (för din skull alltså! Ta gärna A och B istället) och för att samtidigt tilldela ungefär samma höga (symboliska) status till båda. Jag tänkte inte bryta mot lagar.
    Kanske är det någon av alla er många andra här i forumet som kan hålla med om att en viss disciplin borde hållas i diskussionsrundor, speciellt när man vet so lite om den som vågar sprida sina känsliga tankar under okända. En slags "brain-storming"-disciplin kanske?
  • Tjofaderittan hambo
    vegetarian skrev 2014-08-28 16:29:40 följande:
    Det finns inte mycket att svara till sånt. Enbart en allmän sak. Innan jag "vågade" skriva om ett eget känsligt problem (som samtidigt är andras förstås) här, läste jag mycket. Och jag tyckte att jag hittade en hel del väldigt ödmjuka TS som direkt överöstes med grova och enkla svar innan någon annan ens hade en chnas med reflekterande argument. Jag valde detta forum pga fantastiskt intelligenta diskussioner jag hittade ändå. Men tack för att du yttrade dig i alla fall.
    För din förklaring: jag använde två uttryck för att kunna hålla isär kvinnorna (för din skull alltså! Ta gärna A och B istället) och för att samtidigt tilldela ungefär samma höga (symboliska) status till båda. Jag tänkte inte bryta mot lagar.
    Kanske är det någon av alla er många andra här i forumet som kan hålla med om att en viss disciplin borde hållas i diskussionsrundor, speciellt när man vet so lite om den som vågar sprida sina känsliga tankar under okända. En slags "brain-storming"-disciplin kanske?
    Jag ville bara att du skulle förtydliga dig. För DIG har kvinnorna samma status, i lagens ögon har de det inte.
    Att då använda två ord för samma sak blir irriterande, din fru och den andra kvinnan, Greta och Lena, A och B hade varit enklare. Man måste vara övertydlig när det är på nätet.

    Jag ser på intet sätt ner på ert sätt att leva, åt var och en deras salighet. MEN för mig låter det som att kvinnorna går med på detta för att slippa bli lämnade då det finns svartsjuka och känslor av övergivenhet med i spelet. För mig är det ofattbart att man väljer att utsätta personer man påstår sig älska för en sån sak.
  • vegetarian
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-08-28 20:15:38 följande:
    Jag ville bara att du skulle förtydliga dig. För DIG har kvinnorna samma status, i lagens ögon har de det inte.
    Att då använda två ord för samma sak blir irriterande, din fru och den andra kvinnan, Greta och Lena, A och B hade varit enklare. Man måste vara övertydlig när det är på nätet.

    Jag ser på intet sätt ner på ert sätt att leva, åt var och en deras salighet. MEN för mig låter det som att kvinnorna går med på detta för att slippa bli lämnade då det finns svartsjuka och känslor av övergivenhet med i spelet. För mig är det ofattbart att man väljer att utsätta personer man påstår sig älska för en sån sak.
    Tack än en gång för dina värdefulla hänvisningar och tankar kring ämnet. Dina aspekter du nämnar är lätta att förstå, enligt min uppfattning tänker de flesta av oss så eller liknande. Innan vi tre hamnade i det här läget, hade jag själv en rätt så monogam attityd, fastän kanske lite mera tolerant och inte så pass strikt som dina ord i ditt första inlägg antyder. Det här är inget som bara en av oss fattar beslut om på ett pattriakarliskt sätt. Inte minst p g a att det finns två svårt funktionshindrade barn med i spelet, får familjeaspekten an helt annan vikt. Det finns inte bara en eller två som behöver hantera komplicerade känslor, det gäller oss alla tre. Därför visar vi även empati för varandra. Vi alla har kommit långt ifrån den initiala "röran", där det gällde att bedöma vad som är i enlighet med seder och tradition. Vi får inte glömma att svartsjuka är en evolutionärt och kulturell förvärvat signalkänsla som både vilseleder oss och även förekommer bland många traditionella parförhållanden (ibland plågsamt häftigt) såsom bland till synes väl fungerande flersamma relationer.

    Jag valde forumet för att kunna få en mera avvägande diskussion utöver de resonemang som jag lätt kunde få bland kollegorna till exempel. Så jag valde precis detta forum bland väldigt många på engelska, tyska och svenska. Min fråga var konkret och gick ut på att kunna ge hjälp åt mest den ena kvinnan. Jag beklagar om just din filosofi berördes. Det var inte meningen. Tack för svaret i alla fall!

    Läs gärna även här: lup.lub.lu.se/record/2539328/file/2539330.pdf 
Svar på tråden två kvinnor, två familjer - liv, sex och trogenhet