• arneas

    Utgifter vid företagande

    Sitter och funderar lite över att starta eget. Allt är i ett väääldigt tidigt stadie men försöker ändå räta ut lite funderingar.
    Några saker är kanske dumma men bättre att veta än att undra.
    Har tänkt mig en enklare affärsverksamhet med butik samt webbbutik.


    Frågan är vad man har för självklara utgifter.
    Lokalhyra
    El
    Försäkring
    Moms (25%?)
    Webbhotell för nätbiten

    Något självklart jag missat?

    Betalar man någon skatt för de man säljer eller är det bara moms man betalar?
    (vi bor ju i Sverige så då kan det vara skatt på moms osv tänkte jag)

    Och momsen. Räknar man ut den enbart på det man säljer eller är det på vinsten av det man sålt (säljer jag nåt för 100kr har jag kanske köpt in den för 40kr)? Kan man räkna av övriga utgifter eller är det enbart på försäljningen?

    Något annat att tänka på när det gäller ekonomin?

    Det ska vara ett enmansföretag, inga anställda. Men kan man betala ut någon ersättning vid enskillda tillfällen, om man tex tagit hjälp för något.
    Säg tex att man tar hjälp av en pensionerad förälder för en dag. Måste man anställa personen då med allt vad det betyder (arbetsgivaravgifter osv) eller kan man betala ut ersättning på annat sätt?

    Tack för alla svar, tips och idéer!

  • Svar på tråden Utgifter vid företagande
  • Birgitta02

    Om du betalar någon lön måste du också betala in skatt samt arbetsgivaravgift och sociala avgifter. De två senare är 10,21% av bruttolönen för en pensionär.

    Du måste göra momsredovisning. Finns bra böcker att köpa och läsa på. Både in- och utgående moms skall redovisas. Det är inga svårigheter eftersom allt skall bokföras.

    Bokföring måste göras. Kan du inte det så bör du ha en revisor som hjälper dig. Det kostar en slant det med. Varenda verifikat skall bokföras. Bokslut skall göras varje år.

    Det låter som om du inte har någon som helst kunskap om ekonomi i ett företagande. Det är ju grundbulten i ett företag.

  • 130303
    arneas skrev 2014-08-28 12:10:52 följande:

    Sitter och funderar lite över att starta eget. Allt är i ett väääldigt tidigt stadie men försöker ändå räta ut lite funderingar.
    Några saker är kanske dumma men bättre att veta än att undra.
    Har tänkt mig en enklare affärsverksamhet med butik samt webbbutik.


    Frågan är vad man har för självklara utgifter.
    Lokalhyra
    El
    Försäkring
    Moms (25%?)
    Webbhotell för nätbiten

    Något självklart jag missat?

    Betalar man någon skatt för de man säljer eller är det bara moms man betalar?
    (vi bor ju i Sverige så då kan det vara skatt på moms osv tänkte jag)

    Och momsen. Räknar man ut den enbart på det man säljer eller är det på vinsten av det man sålt (säljer jag nåt för 100kr har jag kanske köpt in den för 40kr)? Kan man räkna av övriga utgifter eller är det enbart på försäljningen?

    Något annat att tänka på när det gäller ekonomin?

    Det ska vara ett enmansföretag, inga anställda. Men kan man betala ut någon ersättning vid enskillda tillfällen, om man tex tagit hjälp för något.
    Säg tex att man tar hjälp av en pensionerad förälder för en dag. Måste man anställa personen då med allt vad det betyder (arbetsgivaravgifter osv) eller kan man betala ut ersättning på annat sätt?

    Tack för alla svar, tips och idéer!


    Hej!

    Den mest självklara och viktigaste kostnaden är inte med. Nämligen varulagret. Det är det som betyder mest om man driver en butik. Beroende på vad det är för butik, så har man olika omsättningshastighet. En klädbutik tillexempel bör ligga på en lageromsättningshastighet på 400%, eftersom som det är 4 säsonger på ett år. Du bör alltså räkna med hur många gånger du måste fylla upp ditt lager, garanterat den största kostnaden du kommer ha.

    Momsen: Du ska betala in moms för allt du säljer, säljer du för 100 kr är det 20 kr moms. Men du drar sedan av den ingående momsen (den samlade momsen på det du har köpt in. Så du betalar inte in moms på vinsten, utan räknar fram in och utgående moms för perioden.

    Skatt: du betalar skatt på årets vinst, alltså intäkterna minus kostnader (inkluderar även lön och annat).

    Om du tar hjälp av någon finns det två sätt att välja (lagliga) det ena är att den som hjälper till är konsult till ditt företag. Detta kan ske antingen genom att personen har ett eget företag eller skickar faktura genom exempelvis frilansfinans. (Man måste betala arbetsgivaravgift, försäkring osv)

    Det andra sättet är ett tillfälligt anställningsbevis (visstidsanställning, som ex kan vara en dag) men då är du arbetsgivare och måste betala arbetsgivaravgift osv
  • sportpappa

    Kostnader som du missat:
    -Bankkostnader och kostnader för redovisning. 
    -Eftersom du ska driva en butik så måste du ha ett godkänt kassaregister som kostar en del.
    -Avgifter för kortbetalningar.
    -Avgifter för kontanthantering.
    -Telefon och internet.
    -Marknadsföring. Kan kosta allt från 0 kr till hur mycket som helst.

    I början kan iZettle vara en enkel och billig lösning för att sköta kortbetalningar och de har även ett kassaregister man kan koppla på.

    Det absolut viktigaste när det gäller ekonomin är att ha ordning och reda. Se till att varenda transaktion har ett verifikat. Spara dem i kronologisk ordning. Bokför regelbundet. Helst varje vecka. Ha ett separat bankkonto för företaget.
    Om du inte kan redovisning så se till att anlita någon som kan sköta det åt dig, men du måste lära dig grunderna.

  • arneas
    Birgitta02 skrev 2014-08-28 12:19:33 följande:

    Om du betalar någon lön måste du också betala in skatt samt arbetsgivaravgift och sociala avgifter. De två senare är 10,21% av bruttolönen för en pensionär.

    Du måste göra momsredovisning. Finns bra böcker att köpa och läsa på. Både in- och utgående moms skall redovisas. Det är inga svårigheter eftersom allt skall bokföras.

    Bokföring måste göras. Kan du inte det så bör du ha en revisor som hjälper dig. Det kostar en slant det med. Varenda verifikat skall bokföras. Bokslut skall göras varje år.

    Det låter som om du inte har någon som helst kunskap om ekonomi i ett företagande. Det är ju grundbulten i ett företag.


    Ingen föds väl med kunskaper om allt eller? Jag frågar ju just för att jag vill lära mig!

    Och skulle jag aldrig kunna lära mig grunderna i hur det fungerar så går väl det att betala för av tex en revisor.

    Tack för att du tror på mig ;)

  • arneas
    130303 skrev 2014-08-28 12:28:59 följande:
    Hej!

    Den mest självklara och viktigaste kostnaden är inte med. Nämligen varulagret. Det är det som betyder mest om man driver en butik. Beroende på vad det är för butik, så har man olika omsättningshastighet. En klädbutik tillexempel bör ligga på en lageromsättningshastighet på 400%, eftersom som det är 4 säsonger på ett år. Du bör alltså räkna med hur många gånger du måste fylla upp ditt lager, garanterat den största kostnaden du kommer ha.

    Momsen: Du ska betala in moms för allt du säljer, säljer du för 100 kr är det 20 kr moms. Men du drar sedan av den ingående momsen (den samlade momsen på det du har köpt in. Så du betalar inte in moms på vinsten, utan räknar fram in och utgående moms för perioden.

    Skatt: du betalar skatt på årets vinst, alltså intäkterna minus kostnader (inkluderar även lön och annat).

    Om du tar hjälp av någon finns det två sätt att välja (lagliga) det ena är att den som hjälper till är konsult till ditt företag. Detta kan ske antingen genom att personen har ett eget företag eller skickar faktura genom exempelvis frilansfinans. (Man måste betala arbetsgivaravgift, försäkring osv)

    Det andra sättet är ett tillfälligt anställningsbevis (visstidsanställning, som ex kan vara en dag) men då är du arbetsgivare och måste betala arbetsgivaravgift osv
    Jag kommer inte att sälja saker som är säsongsbundet och tanken är att butiken kommer att vara en liten del i lagret och den stora försäljningen via nätet.
    Men förstår tanken med kostnaderna för att fylla lagret :)

    Trodde momsen var 25%. Alltså är den lite lägre.
    Är det samma med ingående moms om man köper in grejer från privatpersoner och inte från företag?

    Skatten trodde jag var på den lön jag tar ut (ca 33%) men jag kan alltså räkna in hela lönen i dom totala kostnaderna och sen drar skatt. Hur många procent räknar man på då, samma som inkomstskatt?

    Tack för tipsen!
  • HerrNilsson

    Det låter som om du tänkt dig att ha ett aktiebolag och då behöver du 50 000 kr att stoppa in i aktiekapital, dessa pengar kan du använda till att exempelvis köpa in varulager.
    Jag kan rekommendera dig att läsa mer om att driva företag på verksamt.se och att gå någon grundläggande kurs, skatteverket har sådana ibland, de är gratis! Kolla på deras hemsida så hittar du info. 

  • arneas
    sportpappa skrev 2014-08-28 13:27:42 följande:

    Kostnader som du missat:
    -Bankkostnader och kostnader för redovisning. 
    -Eftersom du ska driva en butik så måste du ha ett godkänt kassaregister som kostar en del.
    -Avgifter för kortbetalningar.
    -Avgifter för kontanthantering.
    -Telefon och internet.
    -Marknadsföring. Kan kosta allt från 0 kr till hur mycket som helst.

    I början kan iZettle vara en enkel och billig lösning för att sköta kortbetalningar och de har även ett kassaregister man kan koppla på.

    Det absolut viktigaste när det gäller ekonomin är att ha ordning och reda. Se till att varenda transaktion har ett verifikat. Spara dem i kronologisk ordning. Bokför regelbundet. Helst varje vecka. Ha ett separat bankkonto för företaget.
    Om du inte kan redovisning så se till att anlita någon som kan sköta det åt dig, men du måste lära dig grunderna.


    Tack! Det var bra grejer du kom med. Det är sådana saker man vet kostar men som jag ändå glömt att räkna in.

    Ordning vill jag ha, det är därför jag vill lära mig om det här redan tidigt.
    Har hört om många som har svårt att skilja på privat och företagets ekonomi och det misstaget kommer jag aldrig att göra!

    Min förhoppning är att kunna sköta det mesta själv (till en början i alla fall) för att hålla ner kostnaderna men att ta hjälp av en revisor varje kvartal eller halvår för att se så det blir rätt.
  • sportpappa
    arneas skrev 2014-08-28 13:55:42 följande:
    Trodde momsen var 25%. Alltså är den lite lägre.
    Är det samma med ingående moms om man köper in grejer från privatpersoner och inte från företag?

    Skatten trodde jag var på den lön jag tar ut (ca 33%) men jag kan alltså räkna in hela lönen i dom totala kostnaderna och sen drar skatt. Hur många procent räknar man på då, samma som inkomstskatt?
    Momsen är 25% på de flesta varor och tjänster. Om du säljer för 100 kr är 20 kr moms, dvs. varan du sålt kostar 80 kr + moms. 25% på 80 kr är 20 kr.
    När man räknar baklänges från försäljningspris så blir det att 20% är moms.

    Om du köper grejer av privatpersoner så är de (i regel) inte momspliktiga och kan inte lägga på någon moms och du kan då heller inte dra någon moms. Endast om moms är öppet deklarerat på kvittot eller fakturan får du dra någon moms.

    Om du är anställd i företaget, dvs. om du driver ett aktiebolag eller ekonomisk förening, så blir skatten på din lön. På lönen ska även arbetsgivaravgifter på 31,42% betalas.
    Om du har en lön före skatt på ex. 20000 kr. Då ska företaget betala arbetsgivaravgifter på 20000 x 0,3142 = 6284 kr.
    Därefter ska skatten betalas in. Om det enda du tjänar är 20000 kr i månaden så blir din skattesats ungefär 33% och ditt skattetryck 22%. Det betyder att du betalar 22% i skatt => 4400 kr.
    För företaget kostar det 26284 kr att betala ut en lön på 20000 kr.
    Till den anställde så går det 15600 kr och i skatt och avgifter blir det 10684 kr.

    Om du däremot driver en enskild firma så betalar du skatt på vinsten för året i företaget och vad du då tar ut i lön är helt irrelevant.
  • snedtak

    Mitt tips är att kolla vad för typer av avgifter det rör sig om när det kommer till bank och telefon eftersom det kan röra sig om dyrare avtal än för privatpersoner.

    Hur har du tänkt ta betalt i din internetbutik? Kortlösningar? Ska man köpa in tjänsten från tex. Klarna kostar det också pengar.

    Även om du ska sälja saker via internet kommer du väl ha ett lager som du säljer från? Ofta finns mycket pengar bundet i lagret vilket gör att man inte alltid har så mycket pengar att röra sig med även om det finns mkt pengar i företaget. Troligen finns det även lite svinn (utgångna produkter, snatteri, saker som går sönder, paket som kommer bort i posten, osv.)

    Om du har en egen firma skattar du på firmans vinst vilket innebär att du tex. inte betalar in sociala avgifter. Detta påverkar din allmänna pension, så du bör tänka på om du ska pensionsspara privat.


    Jag tycker också att du ska försöka gå en kurs i bokföring för att ha koll på debit och kredit, kontering, momsredovisning osv.

  • arneas
    sportpappa skrev 2014-08-29 08:28:31 följande:
    Momsen är 25% på de flesta varor och tjänster. Om du säljer för 100 kr är 20 kr moms, dvs. varan du sålt kostar 80 kr + moms. 25% på 80 kr är 20 kr.
    När man räknar baklänges från försäljningspris så blir det att 20% är moms.

    Om du köper grejer av privatpersoner så är de (i regel) inte momspliktiga och kan inte lägga på någon moms och du kan då heller inte dra någon moms. Endast om moms är öppet deklarerat på kvittot eller fakturan får du dra någon moms.

    Om du är anställd i företaget, dvs. om du driver ett aktiebolag eller ekonomisk förening, så blir skatten på din lön. På lönen ska även arbetsgivaravgifter på 31,42% betalas.
    Om du har en lön före skatt på ex. 20000 kr. Då ska företaget betala arbetsgivaravgifter på 20000 x 0,3142 = 6284 kr.
    Därefter ska skatten betalas in. Om det enda du tjänar är 20000 kr i månaden så blir din skattesats ungefär 33% och ditt skattetryck 22%. Det betyder att du betalar 22% i skatt => 4400 kr.
    För företaget kostar det 26284 kr att betala ut en lön på 20000 kr.
    Till den anställde så går det 15600 kr och i skatt och avgifter blir det 10684 kr.

    Om du däremot driver en enskild firma så betalar du skatt på vinsten för året i företaget och vad du då tar ut i lön är helt irrelevant.
    Intressant. Tack!
    Om jag skulle driva Aktiebolag, är det då jag är anställd i min egen firma? Annars finns det ju ingen anledning att vara anställd, eller?
    Hur stor är skatten på vinsten vid enskild firma?
Svar på tråden Utgifter vid företagande