Utgifter vid företagande
Sitter och funderar lite över att starta eget. Allt är i ett väääldigt tidigt stadie men försöker ändå räta ut lite funderingar.
Några saker är kanske dumma men bättre att veta än att undra.
Har tänkt mig en enklare affärsverksamhet med butik samt webbbutik.
Frågan är vad man har för självklara utgifter.
Lokalhyra
El
Försäkring
Moms (25%?)
Webbhotell för nätbiten
Något självklart jag missat?
Betalar man någon skatt för de man säljer eller är det bara moms man betalar?
(vi bor ju i Sverige så då kan det vara skatt på moms osv tänkte jag)
Och momsen. Räknar man ut den enbart på det man säljer eller är det på vinsten av det man sålt (säljer jag nåt för 100kr har jag kanske köpt in den för 40kr)? Kan man räkna av övriga utgifter eller är det enbart på försäljningen?
Något annat att tänka på när det gäller ekonomin?
Det ska vara ett enmansföretag, inga anställda. Men kan man betala ut någon ersättning vid enskillda tillfällen, om man tex tagit hjälp för något.
Säg tex att man tar hjälp av en pensionerad förälder för en dag. Måste man anställa personen då med allt vad det betyder (arbetsgivaravgifter osv) eller kan man betala ut ersättning på annat sätt?
Tack för alla svar, tips och idéer!