• Anonym (Ts)

    Tonåring som inte gjort som utlovat. Hur göra?

    Hur göra!
    Tonåring skulle få en sak värde 4500kr om tonåring gjorde 50-60 arbetstimmar på ca 2 mån. Tonåring gjorde ca 5-7 timmar. Tonåringen har inte haft "vanligt sommarjobb" utan bara "hängt runt", Och sket sen helt sonika i det. Dealen var att tonåringen skulle ta egna initiativ att göra det som skulle göras. Görat finns inte längre kvar eftersom vuxna fått göra det. Så finns alltså inget att kompensera upp. Nu är tonåring sur och arg över att saken inte är betald. Vårt förslag är att tonåring får betala själv med sina sparpengar. Vilket tonåring "fan inte tänker göra" Åsikter? Rätt eller fel?

  • Svar på tråden Tonåring som inte gjort som utlovat. Hur göra?
  • Linnez

    Rent spontant nej, tonåringens problem. ni kan ju räkna ut var det där 5 timmarna var värda och ge det bara som bidrag.

  • sallybuse

     Kan betala själv tycker jag.Man måste ju lära sig att ta ansvar.Om dom inte lär sig i tidig ålder när ska dom då lära sig.Livet är ju inte en dans på rosor.

  • sextiotalist

    Synd för tonåringen att han/hon inte lyckades arbeta ihop detta, han/hon kanske lär sig något av detta

  • Anonym (mp)

    Hade ni en överenskommelse och han/hon valde att inte göra sin del så är det väl inget att diskutera? Klart att ni inte ska betala, vad lär han/hon sig då?? Det enda jag skulle kunna tänka mig är att ge en ny chans att göra något annat istället, "värt" lika mycket, men inte bara komma undan med att strunta i det och ändå få pengar.

  • mojs

    Håller med Linnez
    Har ni haft en överenskommelse och barnet inte gör som det var tänkt så visar man att "du har bara gjort denna del så du får bara betalt för det du gjort" så barnet förstår hur det fungerar i verkliga livet sedan. Man kan ju inte tro att man ska få fullt betald lön när man gjort 1/3 del av jobbet

  • Birgitta02

    Aldrig i livet jag skulle ge min tonåring pengar för något han inte gjort. Ni hade ett avtal. Han/hon sket i det. Alltså inga pengar. Här har du ett kanontillfälle att visa att det blir konsekvenser av att inte göra det man faktiskt avtalat.

    Han ska ha betalt för de fem timmarna han jobbat. Det blir väl 450-500 kr. En tonåring som får sin lön utan att ha gjort sin del lär sig bara att det går att smita - man får sin lön ändå.

  • Anonym (MrsC)
    Birgitta02 skrev 2014-08-28 12:56:56 följande:

    Aldrig i livet jag skulle ge min tonåring pengar för något han inte gjort. Ni hade ett avtal. Han/hon sket i det. Alltså inga pengar. Här har du ett kanontillfälle att visa att det blir konsekvenser av att inte göra det man faktiskt avtalat.

    Han ska ha betalt för de fem timmarna han jobbat. Det blir väl 450-500 kr. En tonåring som får sin lön utan att ha gjort sin del lär sig bara att det går att smita - man får sin lön ändå.


    Håller helt med! Och jag har sällan sett en tråd där så många av de svarande är helt eniga :)

    Tonåringen ska ha betalt för det han har gjort. Inte för något annat. Utmärkt tillfälle att prata om handlingar och konsekvenser.
  • Anonym (Ts)

    Tusen tack. Glädjer mig att läsa men man får ju ändå lite dåligt samvete att höra besvikelsen och höra alla sura miner.

  • Anonym (n)

    nej jag skulle heller inte ge den summan om personen inte har jobbat enligt överenskommelse. 

  • Anonym (Nej)

    Jag skulle som förälder inte gett med mig och betalat 4500kr om vi hade haft en överenskommelse som inte fullföljts! Då lär man sig ingenting av sina misstag, nästa gång kanske tonåringen inser att man faktiskt måste ta ansvar för att få någonting!

    Jag själv tror att man bara gör ens barn en otjänst om man ger med sig och "skämmer" bort dem när de inte lyssnar eller håller det som sagts, hur ska de annars klara av den hårda verkligheten där man faktiskt måste arbeta och tjäna pengar för att ha tak över huvudet och mat på bordet?

    Men det är jätte svårt det här med uppfostran, det är lätt att tycka till om hur andra ska uppfostra sina barn! Ni ska självklart göra det ni själv tycker blir bäst för era barn/tonåringar i längden:)

Svar på tråden Tonåring som inte gjort som utlovat. Hur göra?