• Jossofräs

    Mitsubishi Galant v6 kombi -98. Bra eller anus?

    Som rubriken lyder, är det en OK bil? Vad finns det för kända problemområden och ungefär hur mycket drar den?

  • Svar på tråden Mitsubishi Galant v6 kombi -98. Bra eller anus?
  • Rabarbapuppa

    Den Galantmodellen kom just 98'a så du kanske skulle ha nåt år nyare iaf? 
    2.5 liters V6'a på måttliga 163-hästar, går väl rätt lugnt o fint men du får räkna med 1 liter milen. Den fick kritik för groteskt stora hjulhus bak, som stjäl mycket av kombi/lastutrymme. Inte så kul.

    Svårt att sia om "problemområden", är det en 98'a så har den ju liksom hunnit gå igenom det mesta i fråga om slitage och byte av delar, reparationer etc, så är den välvårdad och omhändertagen så ska det väl inte vara några omdelebara problem.
    Spontant säger jag bara "rost" i så fall. Det bör du ju spana efter.

    Den har kamrem med bytesintervall 9000 mil, så det är ju praktiskt om den (och vattenpumpen) är bytta vid ditt eventuella inköp. Hur långt har den gått?

    Är det andra-bil du tänkt ha den som? Personligen hade jag då satsat på en mindre fyrcylindrig maskin än en halvtrött sexa. Tänker på skatt och bränlse... 

    Lite fakta:

    egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_html/970505b.html

    Ett test mot Mondeo:

    egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_html/970505.html

    /Puppa

     

  • Jossofräs

    Tack så jätte mycket för infon! Bilen använder jag bara varannan helg i princip så att den drar är inte jätte noga.
    Hade precis en Volvo 855 T5 som dog i förra veckan, blev erbjuden att köpa galanten av en vän för 500 spänn, den behöver byta bromsar och besiktas bara.

    Jag tänkte att för 500 spänn så why not?

  • Rabarbapuppa
    Jossofräs skrev 2014-09-01 13:00:52 följande:

    Tack så jätte mycket för infon! Bilen använder jag bara varannan helg i princip så att den drar är inte jätte noga.
    Hade precis en Volvo 855 T5 som dog i förra veckan, blev erbjuden att köpa galanten av en vän för 500 spänn, den behöver byta bromsar och besiktas bara.

    Jag tänkte att för 500 spänn så why not?


    Just do it!
Svar på tråden Mitsubishi Galant v6 kombi -98. Bra eller anus?