• bananman

    Efterlyser barnvisa om ballong!

    Jag letar efter en barnvisa som jag lyssnade på som barn, tidigt 90-tal. Handlar om en ballong, går ungefär "om jag hade en ballong, om den landade nån gång" och sen lite senare i visan så går det "över husen över staden, såg jag hur ballongen steg." Minns att det var en man som sjöng, en lugn visa.
    Har letat överallt efter denna! Lyssnade så mycket på den!

  • Svar på tråden Efterlyser barnvisa om ballong!
  • Honungsblomman

    Jag känner inte igen de textraderna du nämner. Däremot kan jag denna låt, också från 80-90 talen, om en ballog:

    Jag är en vild och glad ballong, med lång och självlockig svans. Vi träffas kanske någon gång, på stan i vårsolens glans.

    Ref: Hoppsan, studsan, hejsan! Svirr och snurr och dingeligung. Hoppsan, studsan, hejsan! Svirr och snurr och dingeligung.

    Jag är så vacker som en dag, min näsa den är så blå. Och ingen har en mun som jag, och ögon det har jag två.

    Ref: -ll-

    Men om du bara vill förstå, och lära dig någon gång. Sfemte det kanske bra ändå, att du får mig till ballong!

  • Honungsblomman
    Honungsblomman skrev 2014-08-28 17:02:17 följande:

    Jag känner inte igen de textraderna du nämner. Däremot kan jag denna låt, också från 80-90 talen, om en ballog:

    Jag är en vild och glad ballong, med lång och självlockig svans. Vi träffas kanske någon gång, på stan i vårsolens glans.

    Ref: Hoppsan, studsan, hejsan! Svirr och snurr och dingeligung. Hoppsan, studsan, hejsan! Svirr och snurr och dingeligung.

    Jag är så vacker som en dag, min näsa den är så blå. Och ingen har en mun som jag, och ögon det har jag två.

    Ref: -ll-

    Men om du bara vill förstå, och lära dig någon gång. Sfemte det kanske bra ändå, att du får mig till ballong!


    Jag kom visst inte ihåg hela (det var ju trotsallt cirka 20 år sedan jag sjöng den sist). ;)

    Här fann jag dock en gammal FL-tråd med hela texten i ett inlägg:

    www.familjeliv.se/forum/thread/33894959-text-till-den-olydiga-ballongens-egen-visa

    Tydligen så heter visan "Den olydiga ballongen". Det var mer än vad jag visste.
  • Anonym (gg)

    Alice Babs sjunger ballongvisorna, en fantastiskt bra skiva. En klassiker.

Svar på tråden Efterlyser barnvisa om ballong!