• Svar på tråden Inte konstigt att folk har fördomar om "unga mammor"!
  • puss

    jag får då inte fram nån artikel där.
    kopiera in texten tack.


    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (what?!)

    Bor Sveriges (snart) yngsta fyrbarnsmamma i Torsby?


    Emma Hornman är 19 år och väntar sitt fjärde barn.
    2011, 2012, 2013 och nu till hösten är det dags igen. 19-åriga Emma Hornman beräknas i oktober föda sitt fjärde barn. För fjärde året på raken.


    Första barnet födde hon som 16-åring, nu är hon 19 år men hinner (förmodligen) fylla 20 år i september innan familjen utökas ytterligare. Beräknad ankomst för det nya barnet, som blir en flicka, är satt den 9 oktober.


    – Den här gången har jag inte ryggont eller så. En väldigt lätt graviditet om man jämför med innan. Vi funderar på att ge henne namnet Amelia, säger Emma Hornman till Expressen.


    Tillsammans bor familjen i en fyrarummare i värmländska Torsby.


    Mer gemensamt

    Att bli mamma i så tidig ålder är inget som hon tycker har varit speciellt problematiskt.


    – Det har inte varit några särskilda svårigheter förutom att jag inte hann gå färdigt gymnasiet. Och så umgås man inte lika mycket med kompisar, eftersom de festar och så.


    Men det finns också fördelar med att bli gravid innan 20-strecket, tycker hon.


    – Fördelarna är väl att man förmodligen orkar mer. Och i framtiden har man kanske mer gemensamt med barnen än om man hade varit en äldre förälder.


    Stannar gärna på fyra

    Hur många barn vill du ha?


    – Jag vill ha fyra. Det kan säkert hända att det blir fem barn till slut, men i sådana fall får det bli längre framåt i tiden.


    Och din sambo vill också ha fyra barn?


    – Han vill säkert ha fler.


    Även om de flesta av Emma Hornmans kompisar är upptagna med att festa och studera har hon ändå några jämnåriga vänner som också är föräldrar.


    Men ingen av dem har fyra barn.


    – Nej, jag är ensam om det, haha.


    Emma har varit mammaledig sedan 2011 då det första barnet kom, tanken är att hon ska ta upp sina studier igen efter (den här) graviditeten.


    Hennes sambo och barnens pappa Emil Strandberg pendlar till jobbet som slöjdlärare i grannkommunen Sunne. Han erkänner att det kan bli en hel del ”fart och fläkt” hemma.


    – Ja, i och med att barnen har kommit så pass tätt ändå. Sedan känns det som att vi slår världsrekord i blöjbyten just nu. Tänk fem blöjor om dagen på tre barn, det blir 105 blöjor i veckan. Känns som att vi kan det nu...

  • fluu

    Jag läste det med och idag är hon med i vi föräldrar och säger, citat " Jag var 16 år när jag fick mitt första barn och hade inte alls planerat det, men jag var väldigt skoltrött och tänkte att det skulle vara gött att vara hemma i ett år. Och sedan kom det en bebis till och en till...".

    Japp...


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • puss

    okej, nu funkade det. vilken fördom är det detta bekräftar då tycker du?


    cuz i´m a wild wild bitch.
  • fluu

    Det jag reagerar (och äcklas av) på är att pappan är 32 år... Han var alltså 29 år när han gjorde en 15/16-åring gravid. Nice.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pimpinellan

    4 barn före 20 är ju en idioti. Sen kanske hon är en bra mamma,men det är så onödigt "skaffa" barn så tidigt! Gå ut gymnasiet för sjutton gubbar först!

  • Anonym (what?!)
    puss skrev 2014-08-28 16:21:56 följande:
    okej, nu funkade det. vilken fördom är det detta bekräftar då tycker du?
    Att unga(okej, inte alla då) föräldrar är lite dumma i huvudet. Hon kunde väl åtminstone hållit ihop benen efter första och gått ut gymnasiet först?!
  • Anonym (what?!)
    Pimpinellan skrev 2014-08-28 16:25:07 följande:
    4 barn före 20 är ju en idioti. Sen kanske hon är en bra mamma,men det är så onödigt "skaffa" barn så tidigt! Gå ut gymnasiet för sjutton gubbar först!
  • Iida01

    Undrar vilken rätt du har att döma henne? Känner du henne? Vet du hur de har det hemma? Vet du hur lyckliga barnen är? Du vet förmodligen ingenting. Har sett mammor med betydligt mer korkade svar i intervjuer som har fler år på nacken. Vart är det som är illa? 

    Inget säger att någon som är över tex 30 är en bättre förälder. Vet många över 30 som INTE är lämpliga föräldrar. 
    Jag är snart 24, försöker få barn. Har varit bonus till två sedan jag var 19 och har sedan dess varit en bättre "förälder" än många av barnens kompisars föräldrar är...
    Det handlar om mognad och att växa in i rollen.

  • Anonym (Sharon)

    Tråkigt med fördomar!

    Unga föräldrar "är" väl inte på ngt speciellt sätt, och även om det är bra att fixa skolan så KAN man ju göra det senare.

    De elever jag haft i undervisning, både på gymnasiet och komvux, har jag haft stor respekt för då de allra flesta verkar vara både motiverade elever och fina föräldrar.

    /lärare, 38 år gammal och "gammal mamma" till en 2-åring

Svar på tråden Inte konstigt att folk har fördomar om "unga mammor"!