• Anonym (V)
    Äldre 28 Aug 16:54
    1075 visningar
    5 svar
    5
    1075

    Min kompis är otrogen, är han sjuk??

    Är det möjligt att vara hypoman i över ett år? Undrar om det är vad min kompis är nu.

    Han är inte konstant "uppåt" varje minut utan mycket svängande humör som bara märks hemma enligt honom själv. Jag tycker han kan se ledsen ut ibland men ofta skämtsam och glad.
    Han är världens snällaste så jag kan inte föreställa mig att han kastar saker och förstör heminredning eller vill ta livet av sig. Det märks inte alls när vi träffas. Jag tror honom inte när han säger att han kastade datorn i golvet, men den är ju trasig. Svårt att tro.
    Hans sexlust, eller syn på sex, verkar förändrad (ibland är det pga depression om jag förstått det rätt) men nu har han varit otrohet flera gånger och berättat om det för mig, skäms varannan gång och varannan gång verkar det perfekt.
    Jag förstår inte riktigt.
    Det är det som fått mig att tänka att han kanske är sjukare än vad jag och någon annan förstår?
    Han säger att han sover okej, sju timmar men har svårt att somna. Tror han brukade sova mer innan.
    Han har läst en extra kurs som aldrig gått för två år sedan. Det är ju ändå normalt att kunna, men för honom är det kanske inte hans normala tillstånd att klara av det?

    Hade det inte varit för otroheten hade jag inte sett honom som något avvikande och tänkt på detta. Men kan detta vara sjukdomen som lett till otrohet?

    Vet om att det kan ingå i sjukdomsbilden, men kan det handla om ett helt år och lite till? Kan hypomani vara nästan kroniskt?

    Han har inte någon medicin för något annat än mot depression och för att sova. Psykiatrin vet inte om otrohetsaffärerna som pågått under något år, han har en stödkontakt där som verkar pappa honom i att han är frisk och klarar mer än vad han tror osv (han har dåligt självförtroende). Hans sambon vet om otrohet nu, jag vet inte hur hon har tagit det mer än att det är mycket gråt.
    Detta beteende kan ju leda till separation och två små barn och ett äldre som kommer i kläm. Är det sjukdom känns det extra tragiskt på något vis.

    Otrohet verkar förvisso vanligt, nästan normalt. Men kan hans sjukdom visa sig så här? Han pratar ibland mycket om att otrohet är naturligt och tycker att alla kan vara det. Det låter logiskt när han talar om det.

    Har ni erfarenhet av bipolära? Vad är hypomani egentligen eller något som vem som hellst kan ha?
    Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Min kompis är otrogen, är han sjuk??
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 29 Aug 07:32
    #1

    Bipolär personer kan man ju inte bota, utan är ju terapi & medicin antar jag för och dämpa dom där "känslorna".

    Manodepressiv är ju mer svängande i humöret ..

    Svårt och säga vad han skulle ha, kan ju bara en läkare/psykolog uttala sig om.

    Otrohet är tyvärr vanligt men synen han har på den är ju snedvriden. Nästa gång han drar upp det så kan du ju fråga hur han skulle känna om hans sambo var otrogen mot honom?! Reaktionen säger ju en hel del. Verkar han oberörd så är det ju något galet. Visar han tvärtom så är han troligtvis bara väldigt ego & svartis av sig. Syftar på att han kan vara otrogen och ingen annan. Inget sunt sätt heller och se det på men då märker man på ett sätt att han bryr sig.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 29 Aug 07:36
    #2

    Du känner ju din kompis bäst, misstänker du någon psykisk störning så ta upp det med honom på något bra sätt. Finns ju egentligen inget bra sätt och säga det på. Folk med psykiska störningar förnekar sånt. En vanlig/normal person skulle inte förneka om det var något konstigt. Kan va en kris i livet för vanliga människor att dom beter sig konstigt.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 29 Aug 07:37
    #3

    Du känner ju din kompis bäst, misstänker du någon psykisk störning så ta upp det med honom på något bra sätt. Finns ju egentligen inget bra sätt och säga det på. Folk med psykiska störningar förnekar sånt. En vanlig/normal person skulle inte förneka om det var något konstigt. Kan va en kris i livet för vanliga människor att dom beter sig konstigt.

  • Anonym (V) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 19:41
    #4

    Tack. Svårt att ta upp med honom när han är så inne i det, svårt att förklara med. Han blir övertygande. Jag har frågat om hur han skulle ta det om hon var otrogen. Jag får dubbla svar. Ibland tycker han att han förtjänar det, ibland att det inte gör något utan är bra. Han tror även att han skulle bli förkrossad.

    Är det någon som känner till bipolär, är det själva eller lever med någon? Kan detta vara hypomani? Insåg att jag kanske skulle lagt detta i psykisk ohälsa forumet..

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 30 Aug 11:07
    #5
    Anonym (V) skrev 2014-08-29 19:41:30 följande:

    Tack. Svårt att ta upp med honom när han är så inne i det, svårt att förklara med. Han blir övertygande. Jag har frågat om hur han skulle ta det om hon var otrogen. Jag får dubbla svar. Ibland tycker han att han förtjänar det, ibland att det inte gör något utan är bra. Han tror även att han skulle bli förkrossad.

    Är det någon som känner till bipolär, är det själva eller lever med någon? Kan detta vara hypomani? Insåg att jag kanske skulle lagt detta i psykisk ohälsa forumet..


    Jag misstänker att en person i min nära omgivnings krets har antingen en bipolär eller en narcissistisk störning, men inget jag kan uttala mig om eftersom jag vet att x skulle förneka det direkt.

    Tyvärr finns det inget du kan göra förutom att han går till en professionell psykolog som kan hjälpa honom med sina problem , dom lär märka direkt om han har en psykisk störning. Om han redan pratar med någon så kan du ju kontakta psykologen och berätta hans beteende, ej liksom smutskasta men berätta din oro. Psykologen har ju sekretess så du får ju liksom inte reda på nått.
Svar på tråden Min kompis är otrogen, är han sjuk??