• Anonym (Vän)

    Fader okänd för att slippa vv?

    Frågar åt en vän nu så hoppa inte på mig. Jag har levt med den här hemligheten i fyra år.

    Min kompis var otrogen när hon blev gravid. Hon berättade aldrig för "ligget" att hon blev gravid och hennes sambo fick tro att det är hans barn och han har levt som pappa till hen sen dess.
    "Pappan" har diverse problem och är ingen bra människa och nu har hon tagit modet att separera. Hon är rädd att soc inte ska ta hennes oro på allvar och att han kommer få vv med barnet, så nu överväger hon att erkänna att han faktiskt inte är pappan i hopp om att han inte kommer få vara ensam med barnet då.

    Är det någon här som vet om det öht skulle fungera? Jag har hört om bonusföräldrar som tydligen fått umgängesrätt även efter separation så jag är skeptisk att han som barnet kallar för pappa inte kommer få det, men är ju inte hundra.

  • Svar på tråden Fader okänd för att slippa vv?
  • jenny99

    Jag tror barnet har ändå rätt till honom men jag är inte helt säker.Man ser alltid till barnets bästa.

  • Tjofaderittan hambo

    Troligen har barnet ändå rätt till den som fungerat som pappa i alla år. Men, kanske vill inte pappan ha med barnet å göra då.

    Däremot är det inte troligt att de kommer att godkänna fader okänd utan de kommer att med alla medel försöka ta reda på vem som är den biologiska pappan så din vän får finna sig i att sitta i otaliga förhör.

    Jag har en kompis som var bergsäker på att det var hennes ex som var pappan, det var det dock inte trots att den enda andra hon legat med använde kondom. Det var på en kryssning, i hennes hytt och hon mindes knappt förnamnet. Det tog nästan 2 år innan hon fick fader okänd inskrivet och hon fick komma dit gång på gång för att försöka minnas mer.

  • Anonym (af)

    Oavsett om det har "rätt" verkan så är ju detta ett perfekt tillfälle att låta sanningen komma fram. Barnet skall inte behöva växa upp och ha fel far. Särskilt inte om det inte är en bra människa. Hon bör absolut berätta hur det ligger till.

  • Anonym (allvetande.)

    En vidrig människa som borde få sitt barn omhändertaget.

  • Anonym (japp)
    Anonym (af) skrev 2014-08-28 22:46:54 följande:

    Oavsett om det har "rätt" verkan så är ju detta ett perfekt tillfälle att låta sanningen komma fram. Barnet skall inte behöva växa upp och ha fel far. Särskilt inte om det inte är en bra människa. Hon bör absolut berätta hur det ligger till.


  • Anonym (japp)

    Tror att det är en rätt komplicerad sak att få faderskapet ändrat men går absolut.

    Och som fd styvpappa kommer han ha extremt svårt att få igenom något växelvis boende. Om han skulle få igenom umgänge så skulle det förmodligen vara sällan och kortare stunder.

  • Anonym (Vän)
    Anonym (allvetande.) skrev 2014-08-28 22:48:59 följande:

    En vidrig människa som borde få sitt barn omhändertaget.


    Varför i allsindar då? Hon är en jättebra mamma och en fin människa.
  • Anonym (af)
    Anonym (Vän) skrev 2014-08-29 08:03:49 följande:
    Varför i allsindar då? Hon är en jättebra mamma och en fin människa.
    Kanske en jättebra mamma, men inte en fin människa. Då undanhåller man inte ett barn sin rätta identitet i fyra år, och låter en man tro att han blivit far till ett barn. Så fult det kan bli.
  • Anonym (Vän)
    Anonym (af) skrev 2014-08-29 08:07:24 följande:
    Kanske en jättebra mamma, men inte en fin människa. Då undanhåller man inte ett barn sin rätta identitet i fyra år, och låter en man tro att han blivit far till ett barn. Så fult det kan bli.
    När ens liv hänger på det så kan man mycket väl göra så.
  • Tjofaderittan hambo
    Anonym (Vän) skrev 2014-08-29 08:08:12 följande:
    När ens liv hänger på det så kan man mycket väl göra så.

    Hon var ju otrogen och gjorde inte abort så nej, hennes liv hängde inte på det. Om hon blev tvingad att ligga med den andra mannen är det våldtäkt och hon blev knappast tvingad att behålla barnet heller så lägg ner den diskussionen.
    Din vän må vara fin på många vis, detta är INTE ett av dem!


    NU är NU och NU står hon inför valet att hålla tyst och hoppas på att pappan inte vill ha barnet varannan v eller alls träffa det eller att tala om att den som står på papprena inte är pappan vilket är bedrägeri skulle jag tro. Barnet måste dessutom få veta att den denne trott är pappan inte alls är det och pappan får veta att barnet han har älskat (antar jag) inte är hans.

    Om det kommer fram senare riskerar hon inte bara att pappan kommer att kräva tillbaka underhållet utan också att barnet tar avstånd från sin svikande mamma.

    Hur hon än vänder sig har hon arslet bak, hon får välja mellan pest eller kolera, men att få fader okänd är skitsvårt så det bästa är att tala om vem det är.

Svar på tråden Fader okänd för att slippa vv?