• Anonym (I valet och kvalet)

    Rätt beslut att låta halvsyskon och barn flytta in?

    Nu kommer jag säkert att få skit men here it goes..

    Jag har varit i kontakt med min halvsyster sedan något år (vi växte alltså inte upp tillsammans). Jag erbjöd i ett tidigare skede att hon skulle få bo hos mig tillfälligt vid flytt från hennes hemstad. Ville ställa upp så hon kunde komma undan en del problem hon har på orten.

    Sedan dess har jag träffat mitt livs kärlek och han har flyttat in. Vill leva med honom och bygga upp ett gemensamt liv.

    Är det då totalt fel handlat av mig att ställa ultimatum på syskonet att hitta eget boende inom säg 4 månader? Vet att det är svårt i denna stad men jag vill också få börja mitt liv.

    Hur hade ni gjort i min situation?

  • Svar på tråden Rätt beslut att låta halvsyskon och barn flytta in?
  • Tihi

    Personligen skulle jag aldrig låta någon flytta in på obestämd framtid för då blir man aldrig av med dom. Klart att du kan och bör säga att hon har x antal månader på sig och sen är gästfriheten slut.

  • Anonym (I valet och kvalet)

    Även fast hon har barn?

  • Twister
    Anonym (I valet och kvalet) skrev 2014-08-29 00:10:49 följande:

    Även fast hon har barn?


    Har inget med saken att göra. Det är inte dina barn, och det är dags för syskonet att fixa eget.
  • Anonym (I valet och kvalet)

    Tack, det känns skönt att få lite medhåll i det jag redan känt på mig. Hoppas nu bara att hon lyssnar och att allt går utan komplikationer. Lite orolig för gräl faktiskt, vill heller inte att detta skadar min och sambons relation då vi redan haft vårt av yttre faktorer.

  • Anonym (I valet och kvalet)

    Till saken hör att hon från början nämnde 1-2 års boende men nu har ju läget ändrats en del..

  • Tow2Mater
    Anonym (I valet och kvalet) skrev 2014-08-29 00:29:00 följande:

    Till saken hör att hon från början nämnde 1-2 års boende men nu har ju läget ändrats en del..


    Och vad sa du?

    Att bo hos någon tillfälligt handlar om veckor eller månader, inte år (anser jag).
  • nath88

    Jag tycker du gjorde det bra! 4 månader och inte mer!! Man behöver vara ifred när man är ett par

  • Anonym (I valet och kvalet)

    Tow2Mater; jag sa varken bu eller bä. Har inte lovat henne något.

    Tack, nath88!

  • lyckligmamma87

    Jag har varit i din systers sits men jag kämpade varje dag med o få mitt eget boende bodde hos vänner.....på 3 mån hade jag fått mitt hus o i samma veva träffade jag min sambo så blev flytt efter några månader igen :)

    O jag skulle aldrig vilja bo hos en annan länge tid......

    Hur länge har hon bott hos dig???

  • Superba Supernovan

    Har hon redan flyttar in eller är hon på väg att flytta in? Vad var det för problem hon behövde komma ifrån på sin hemort? Här lyser då mina varningsflagg direkt tyvärr. Har hon jobb på gamla orten, har hon jobb på nya orten? Kan hon betala hyra?Har hon råd att köpa en bostad om inte hittar hyreslägenhet? Att hon tycker hon kan bo 1-2 år hos dig och du tänker 4 månader visar ju att ni har väldigt olika syn på detta. Hon verkar rätt naiv tycker jag, att tro att man kan bo hos någon i ett helt år med sitt barn är ju helt galet. Jag hälsar på släkten ett par gånger per år med mitt barn och efter en vecka är vi rätt less på varandra. Vore en mardröm med ett helt år i någon annans hem. Nej, lyssna på din magkänsla för annars kommer detta inte sluta lyckligt.

Svar på tråden Rätt beslut att låta halvsyskon och barn flytta in?