• Juha

    Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

    Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

    Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

    Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

    Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

  • Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Påven Johanna

    Ja, sådant där är ju fjantigt och dåligt uppträdande av ditt ex. Men du kanske ska se det från den positiva sidan? Din nuvarande och väldigt nya relation kommer kanske att i längden må bra av att ni inte använder henne för att underlätta hämtning, lämning, övrig skötsel av barnet? Det är många kvinnor som gärna tar på sig den sortens uppgifter i den nya familjen men det verkar vara bara ett litet fåtal som senare när nyförälskelse och annat lagt sig då fortfarande tycker att det är okej.

    Visst hade det varit skönt för barnet att komma hem tidigare men om du varit ensamstående så hade ju möjligheten inte funnits med mindre än att du själv ändrade arbetstider eller skaffade barnflicka snarare än nytt förhållande.

    Men med detta sagt så har jag svårt att tro att ditt ex kan förbjuda dig att själv välja vilka personer som får hämta er dotter på din tid. 

  • smulpaj01
    Påven Johanna skrev 2014-08-29 09:46:49 följande:

    Ja, sådant där är ju fjantigt och dåligt uppträdande av ditt ex. Men du kanske ska se det från den positiva sidan? Din nuvarande och väldigt nya relation kommer kanske att i längden må bra av att ni inte använder henne för att underlätta hämtning, lämning, övrig skötsel av barnet? Det är många kvinnor som gärna tar på sig den sortens uppgifter i den nya familjen men det verkar vara bara ett litet fåtal som senare när nyförälskelse och annat lagt sig då fortfarande tycker att det är okej.

    Visst hade det varit skönt för barnet att komma hem tidigare men om du varit ensamstående så hade ju möjligheten inte funnits med mindre än att du själv ändrade arbetstider eller skaffade barnflicka snarare än nytt förhållande.

    Men med detta sagt så har jag svårt att tro att ditt ex kan förbjuda dig att själv välja vilka personer som får hämta er dotter på din tid. 


  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2014-08-29 09:46:49 följande:

    Ja, sådant där är ju fjantigt och dåligt uppträdande av ditt ex. Men du kanske ska se det från den positiva sidan? Din nuvarande och väldigt nya relation kommer kanske att i längden må bra av att ni inte använder henne för att underlätta hämtning, lämning, övrig skötsel av barnet? Det är många kvinnor som gärna tar på sig den sortens uppgifter i den nya familjen men det verkar vara bara ett litet fåtal som senare när nyförälskelse och annat lagt sig då fortfarande tycker att det är okej.

    Visst hade det varit skönt för barnet att komma hem tidigare men om du varit ensamstående så hade ju möjligheten inte funnits med mindre än att du själv ändrade arbetstider eller skaffade barnflicka snarare än nytt förhållande.

    Men med detta sagt så har jag svårt att tro att ditt ex kan förbjuda dig att själv välja vilka personer som får hämta er dotter på din tid. 


    Hur kan en relation som måste ha pågått åtminstone sen förra hösten räknas som en "väldigt ny relation"? 

    TS: Nej, hon kan inte förbjuda din sambo att hämta ditt barn. Lika lite som hon kan förbjuda att din mamma eller någon annan. Så länge de inte är en uppenbar fara för barnet. Vem som ska hämta på fritis är inte något båda vårdnadshavarna behöver vara överens om. Vill hon inte skriva under så lämna in lappen och tala om för personalen varför hon vägrar, men att du hoppas att hon väljer att skriva på så småningom. Meddela exet att du har lämnat in lappen och talat med personalen.
  • Anonym
    BioBonus skrev 2014-08-29 09:59:05 följande:
    Hur kan en relation som måste ha pågått åtminstone sen förra hösten räknas som en "väldigt ny relation"? 

    TS: Nej, hon kan inte förbjuda din sambo att hämta ditt barn. Lika lite som hon kan förbjuda att din mamma eller någon annan. Så länge de inte är en uppenbar fara för barnet. Vem som ska hämta på fritis är inte något båda vårdnadshavarna behöver vara överens om. Vill hon inte skriva under så lämna in lappen och tala om för personalen varför hon vägrar, men att du hoppas att hon väljer att skriva på så småningom. Meddela exet att du har lämnat in lappen och talat med personalen.

    och det inte heller något som ligger på plussidan ifall de skulle ta det på familjerätten. Dessutom verkar det vara ett litet större barn (eftersom det går på fritids) så då är det ännu fånigare att strida om en sådan sak,
  • Påven Johanna
    BioBonus skrev 2014-08-29 09:59:05 följande:
    Hur kan en relation som måste ha pågått åtminstone sen förra hösten räknas som en "väldigt ny relation"? 

    TS: Nej, hon kan inte förbjuda din sambo att hämta ditt barn. Lika lite som hon kan förbjuda att din mamma eller någon annan. Så länge de inte är en uppenbar fara för barnet. Vem som ska hämta på fritis är inte något båda vårdnadshavarna behöver vara överens om. Vill hon inte skriva under så lämna in lappen och tala om för personalen varför hon vägrar, men att du hoppas att hon väljer att skriva på så småningom. Meddela exet att du har lämnat in lappen och talat med personalen.
    Ja, jag tänkte i skenet av vad "Juha" berättar om starten? Han lämnade barnets mamma för den kvinna han har nu, mamman var upprörd och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna vilket fick mig att tro att en del tid ägnades åt skadekontroll och kanske inte direkt hopflyttning med introduktion av barnet. Men jag kan förstås ha fel, det har hänt förr och det kommer att hända igen. 

    Rent generellt så tycker jag iofs att både män och kvinnor förefaller ha för bråttom just med den typen av saker som "Juha" skriver om här. Jag, som själv lever i en nyfamilj sedan åtskilliga år tillbaka och som valt att ha en nära relation till barnen och en extramammaroll, kan trots det se riskerna med att kvinnor av kärlek och smekmånadskänslor för fort kastar sig in i ett för stort ansvar och att männen av kärlek, nyförälskelse och lättnad över att det verkar fungera så himla bra är för snabba med att släppa för mycket till kvinnorna. Det tycks mig som om det för många så småningom blir en stor stötesten i förhållandet. En risk värd att plocka upp i ljuset och i alla fall ha i beaktande kanske?
  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2014-08-29 10:09:44 följande:
    Ja, jag tänkte i skenet av vad "Juha" berättar om starten? Han lämnade barnets mamma för den kvinna han har nu, mamman var upprörd och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna vilket fick mig att tro att en del tid ägnades åt skadekontroll och kanske inte direkt hopflyttning med introduktion av barnet. Men jag kan förstås ha fel, det har hänt förr och det kommer att hända igen. 

    Rent generellt så tycker jag iofs att både män och kvinnor förefaller ha för bråttom just med den typen av saker som "Juha" skriver om här. Jag, som själv lever i en nyfamilj sedan åtskilliga år tillbaka och som valt att ha en nära relation till barnen och en extramammaroll, kan trots det se riskerna med att kvinnor av kärlek och smekmånadskänslor för fort kastar sig in i ett för stort ansvar och att männen av kärlek, nyförälskelse och lättnad över att det verkar fungera så himla bra är för snabba med att släppa för mycket till kvinnorna. Det tycks mig som om det för många så småningom blir en stor stötesten i förhållandet. En risk värd att plocka upp i ljuset och i alla fall ha i beaktande kanske?

    Ja, om man läser trådar här på FL så verkar det onekligen finnas (för) många kvinnor som tar på sig en större roll än vad de klarar av, eller orkar, i det långa loppet. Och tycker precis som du att man ska ta sig en rejäl funderare innan på vilken roll man vill ha, och sen börja försiktigare än så för att vara på den säkra sidan :) Men det står heller inget i TS att sambon ska hämta jämt, eller vara den som tar hela ansvaret för barnet.


    Det var först i år  (sex år efter skilsmässan) som mamman skrev på lappen att jag fick hämta bonus på fritis :)

  • sextiotalist
    Påven Johanna skrev 2014-08-29 10:09:44 följande:
    Ja, jag tänkte i skenet av vad "Juha" berättar om starten? Han lämnade barnets mamma för den kvinna han har nu, mamman var upprörd och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna vilket fick mig att tro att en del tid ägnades åt skadekontroll och kanske inte direkt hopflyttning med introduktion av barnet. Men jag kan förstås ha fel, det har hänt förr och det kommer att hända igen. 

    Rent generellt så tycker jag iofs att både män och kvinnor förefaller ha för bråttom just med den typen av saker som "Juha" skriver om här. Jag, som själv lever i en nyfamilj sedan åtskilliga år tillbaka och som valt att ha en nära relation till barnen och en extramammaroll, kan trots det se riskerna med att kvinnor av kärlek och smekmånadskänslor för fort kastar sig in i ett för stort ansvar och att männen av kärlek, nyförälskelse och lättnad över att det verkar fungera så himla bra är för snabba med att släppa för mycket till kvinnorna. Det tycks mig som om det för många så småningom blir en stor stötesten i förhållandet. En risk värd att plocka upp i ljuset och i alla fall ha i beaktande kanske?
    Det är jag ganska säker på, har detta skeende i min bekantskapskrets nu och tar upp ofta när jag pratar med min väninna att det är viktigt att hennes särbo tar det föräldraansvar som han ändå har när han har barnen varannan vecka och inte sticka iväg och arbeta, träna eller så och förlita sig på sin särbo att hon finns där.

    Hon har börjat säga ifrån nu.
  • Anonym (Linda)

    Har en kompis som får hämta barnen på fritids och lämna dom hos pappan varje dag för att hon vägrar låta någon annan än han få hämta och lämna på fritids. De fick en dom på det.

  • Anonym
    Anonym (Linda) skrev 2014-08-29 10:42:22 följande:

    Har en kompis som får hämta barnen på fritids och lämna dom hos pappan varje dag för att hon vägrar låta någon annan än han få hämta och lämna på fritids. De fick en dom på det.


    HUR kan man välja att försvåra sin egen vardag på det sättet? Låter ju inte klokt... Men förutsätter då att alla som finns runt pappan är dokumenterat skadliga för barnen. Annars känns inte din väninna som helt stabil i sin föräldraroll enligt mig.
  • Anonym (Linda)
    Anonym skrev 2014-08-29 11:33:28 följande:
    HUR kan man välja att försvåra sin egen vardag på det sättet? Låter ju inte klokt... Men förutsätter då att alla som finns runt pappan är dokumenterat skadliga för barnen. Annars känns inte din väninna som helt stabil i sin föräldraroll enligt mig.
    Hon är inte riktigt som hon ska. Men hon gör hellre detta än att låta exets nya få ansvar. Sedan ser hon det som att hon får två timmar kvalitetstid varje dag med sina barn när barnen skulle vara hos sin far som är på jobbet. Så både barnen och hon vinner ju på det rent tidsmässigt
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)