• Anonym (pinsamt)

    Hur räknas rösterna egentligein?

    Ja, så pinsamt är det att jag inte vet. Jag ska rösta nu för första gången och har så klart funderat på vad jag tycker är bäst för Sverige (och mig) och kollar nu upp vilket parti som bäst motsvarar det.

    Men, det parti jag har kommit fram till är inget parti som så många andra här på orten verkar gilla (inte SD måste jag väl skriva fast det bär mig emot) så då fick jag funderingen om detta med valsedlarna.

    Det sitter ju några och tar emot (jag vet vilka det kommer att vara här och ingen av dem gillar det parti jag tänker rösta på) men räknar de även rösterna? Finns risk för fusk?

    Tror ju inte att det parti jag tänker rösta på kommer att få så många röster att de kan bestämma själv, det är ett mindre parti men jag vill ju ändå att det ska gå rätt till.

    Tack för svar på förhand.

  • Svar på tråden Hur räknas rösterna egentligein?
  • Mascaraklumpar

    Min mamma brukar jobba som en sådan där vallokalsperson och enligt henne är risken för fusk extremt liten då de är många som jobbar och alla har koll på varandra. Skulle alla gå ihop och bestämma sig för att fuska skulle det säkert gå, men det är ju sjukt olagligt och räcker med att en avslöjar sig för att alla ska åka fast. Att man skulle ta den risken för att det ska bli några extra röster på det parti/de partier som ändå är populärast på orten känns väldigt osannolikt.

  • Anonym (pinsamt)
    Mascaraklumpar skrev 2014-08-29 10:08:48 följande:

    Min mamma brukar jobba som en sådan där vallokalsperson och enligt henne är risken för fusk extremt liten då de är många som jobbar och alla har koll på varandra. Skulle alla gå ihop och bestämma sig för att fuska skulle det säkert gå, men det är ju sjukt olagligt och räcker med att en avslöjar sig för att alla ska åka fast. Att man skulle ta den risken för att det ska bli några extra röster på det parti/de partier som ändå är populärast på orten känns väldigt osannolikt.


    Här sitter det bara 4 st som tar emot, två st fm och två st em. Så det är ju inte så många som måste 'gå ihop' om det då...

    Alla tillhör dock inte samma parti, de är aktiva i olika så jag får hoppas då

    Tack för länken, ska titta där.
Svar på tråden Hur räknas rösterna egentligein?