• Äldre 29 Aug 10:56
    612 visningar
    4 svar
    4
    612

    Räknar ditt ex underhållsbidrag + barnbidrag + andra barnrelaterade bidrag som lön?

    Jag har nu av flera olika parter (bla mina barn) hört att fler ex klassar sitt bidragstagande som lön. Mitt ex har inte jobbat en dag sedan mitt älsta barn föddes för 14 år sedan och hennes nuvarande sambo och hon verkar se det som hennes lön att hon får alla bidrag. Är det här en del av en kvinnofällan med barn? Det kan vi ta en diskussion om.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Räknar ditt ex underhållsbidrag + barnbidrag + andra barnrelaterade bidrag som lön?
  • Äldre 31 Aug 11:40
    #1

    Inkomst - Ja, det tillför pengar till kassan.
    Lön - Nej, lön får jag bara från arbetet.

  • sextio­talist
    Äldre 31 Aug 12:05
    #2

    Lön det får man från arbetet, föräldrapenningen är varken lön eller bidrag, skattepliktigt, är osäker på hur den påverkar pensionen. Annat är bidrag.

    gemensamt är att det inkomster

  • Äldre 1 Sep 09:02
    #3

    Har man inte jobbat på lång tid blir det nog lätt så att man betraktar bidragen som "sina pengar" och i tanken jämställer dem med en lön i bemärkelsen "min inkomst" även om man ren logiskt sett vet att en lön är något annat.

    Jag har sett liknande exempel och även sett hur personen ylade över att bidragen minskade i takt med att barnen blev äldre. Jamen börja jobba då!

  • Äldre 3 Sep 15:47
    #4
    Mentat skrev 2014-09-01 09:02:11 följande:

    Jag har sett liknande exempel och även sett hur personen ylade över att bidragen minskade i takt med att barnen blev äldre. Jamen börja jobba då!


    Det är precis det här jag menade! Det är verkligen irriterande att jag lägger 40 timmar i veckan på att försörja mina barn och så sitter dom och säger att mamman har lön för att hennes jobb är i hemmet. Funderar på att lägga ut det här på bitter.as.
Svar på tråden Räknar ditt ex underhållsbidrag + barnbidrag + andra barnrelaterade bidrag som lön?