• Anonym (Suck.­..)
    Äldre 29 Aug 11:14
    19642 visningar
    29 svar
    29
    19642

    Min man pratar inte och svarar inte...

    Hej!

    Jag undar om det är fler som har män som jag och som kanske kan ge lite tips hur man ska hantera det?

    Min man är en underbar man, hjälper till hemma med både mat, tvätt, barn och allt. Men, han pratar knappt och svarar knappt på tilltal. Han frågar aldrig om hur min dag har varit eller hur jag mår. 

    Jag kan komma hem och berätta nåt trivialt eller viktigt för mig om jobbet och jag får inte ens ett "mhmm" till svar, absolut inga följdfrågor. Om inte jag hade pratat så hade vi haft ett helt tyst hem skulle jag tro. Han säger att han älskar mig kanske två gånger om året. Om jag säger att jag älskar honom så svarar han med "dito" övriga gånger. Nu är jag ingen pratkvarn heller, så jag tror inte det beror på att han är trött på min röst. Han har en lätt hörselskada från sitt jobb, men den vet jag om och det kan förklara kanske hälften av gångerna jag inte får svar, men resten? Är det vanligt att man låter bli att svara? 

    Vid middagsbordet pratas det aldrig, när han ätit upp så tar han fram mobilen tills jag ätit färdigt och sen plockar jag av eftersom han lagat maten. Sen sätter han sig i soffan och fortsätter med mobilen. Inte ett pip till mig. Men om jag frågar om vi ska ta en promenad eller nåt så hänger han på, men säger fortsatt ingenting på hela promenaden. Det här gör mig gaaaaalen!

    Till saken hör också att han några gånger om året har dagar när han är tvärtyst och irriterad och allmänt innesluten. Jag kan titta rakt på honom och fråga om nåt och han tittar tillbaks och svarar inte. Jag vet om dessa dagar och han också, så jag har bett honom att säga till mig när han har en sån så jag inte behöver bli ledsen över att han är så otrevlig, men det gör han ju aldrig. Men varje gång det händer så går min hjärna i spinn och jag planerar skilsmässa in i detalj, så förbannad blir jag. Jag har sagt till honom vad det här gör mot mig och han lovar ändring, men det blir inte så.

    Jag vill inte höra några tips om att jag ska lämna honom, för jag vet att han älskar mig och jag älskar honom. Men har du tips om hur jag ska hantera det i övrigt så vore jag glad. Han har aldrig höjt ett finger mot mig kan tilläggas. 

    Några tips?

  • Svar på tråden Min man pratar inte och svarar inte...
  • Anonym (...)
    Äldre 29 Aug 11:22
    #1

    Har det varit så hela förhållandet eller är det något som har kommit på senare tid?

  • Anonym
    Äldre 29 Aug 11:23
    #2

    Gud va jobbigt du måste må jag hade blivit galen av att aldrig få någon respons tillbaka, det låter faktiskt att han behöver prata med någon psykolog för att få hjälp med sitt problem. Lider med dig

  • Anonym (Kajsa­)
    Äldre 29 Aug 11:25
    #3

    Trevligt att höra att du har en man som du älskar och som älskar dig.

    Ville bara bidra med att min tidigare sambo också var väldigt tyst, tills jag kom på att jag ofta pratade med honom när jag stod med ryggen till, hade vattenkranen på eller när han redan gått ut ur rummet. Jag kom också ¨på att det var lättare att få ett svar om jag ställde en fråga, samtidigt som det inte var några som helst problem att få honom att prata när vi pratade om det han var intresserad av, t ex elektronik, teknik eller vetenskap.

    Jag accepterade att han inte var så pratsam. För mig räckte det att veta att han brydde sig väldigt mycket om mig och alltid stod vid min sida.

  • Anonym (Suck.­..) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 11:28
    #4
    Anonym (...) skrev 2014-08-29 11:22:11 följande:

    Har det varit så hela förhållandet eller är det något som har kommit på senare tid?


    Vi har  tillsammans i 4,5 år, gifta i 2,5 år och det har varit så här de senaste tre åren. På vårt bröllop överraskade han mig med det mest kärleksfulla tal jag hört, så jag känner verkligen att han älskar mig, trots samtalsbristen ;)
  • Anonym (Suck.­..) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 11:30
    #5
    Anonym skrev 2014-08-29 11:23:41 följande:

    Gud va jobbigt du måste må jag hade blivit galen av att aldrig få någon respons tillbaka, det låter faktiskt att han behöver prata med någon psykolog för att få hjälp med sitt problem. Lider med dig


    Tack! Jag funderar på om det kan ha och göra med hans påbrå - han är kines. Kanske de är tystare än andra??  Att få honom till en psykolog skulle aldrig gå, han ser inte problemet :(
  • Anonym (Suck.­..) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 11:32
    #6
    Anonym (Kajsa) skrev 2014-08-29 11:25:48 följande:

    Trevligt att höra att du har en man som du älskar och som älskar dig.

    Ville bara bidra med att min tidigare sambo också var väldigt tyst, tills jag kom på att jag ofta pratade med honom när jag stod med ryggen till, hade vattenkranen på eller när han redan gått ut ur rummet. Jag kom också ¨på att det var lättare att få ett svar om jag ställde en fråga, samtidigt som det inte var några som helst problem att få honom att prata när vi pratade om det han var intresserad av, t ex elektronik, teknik eller vetenskap.

    Jag accepterade att han inte var så pratsam. För mig räckte det att veta att han brydde sig väldigt mycket om mig och alltid stod vid min sida.


    Jag känner att jag måste komma dit också på nåt sätt. Inte bli irriterad när han inte svarar och så... Det du sa om att ställa frågor är ju kanon, det ska jag prova :)
  • Anonym (Suck.­..) Trådstartaren
    Äldre 31 Aug 05:30
    #7

    Någon mer med förslag?

  • Anonym (.....­......­)
    Äldre 31 Aug 09:15
    #8

    Låter på nåt sätt konstigt alltsammans. Försöker han styra med sin tysthet? Hur har ni kunnat bli tillsammans om han är så tyst o det inte är nån kommunikation?

    Gå ut på promenad under total tystnad, fattar inte vad du får ut av honom. Sen att du bett honom säga till dig, men att han inte gör det. Barnen måste ju känna av det här också?

  • Anonym (Suck.­..) Trådstartaren
    Äldre 31 Aug 09:42
    #9

    Han var inte sån när vi träffades, utan antar att han slappnade av efter ett tag. Jag hoppas och tror att vår son inte märker så mycket av det eftersom det mest är jag som leker med honom. Men när min man gör det så är han helt med. Men de dagar de är helt själva och jag jobbar så tror jag vår son får öva en del på att leka själv...

    Enkelt är det inte :-/

  • Anonym (.....­......­)
    Äldre 31 Aug 10:09
    #10
    Anonym (Suck...) skrev 2014-08-31 09:42:30 följande:

    Han var inte sån när vi träffades, utan antar att han slappnade av efter ett tag. Jag hoppas och tror att vår son inte märker så mycket av det eftersom det mest är jag som leker med honom. Men när min man gör det så är han helt med. Men de dagar de är helt själva och jag jobbar så tror jag vår son får öva en del på att leka själv...

    Enkelt är det inte :-/


    Om sonen inte märker av det nu när han är liten så kommer han märka av det när han blir större, garanterat. O om pappan inte leker med sonen, varför gör han inte det?

    Vill han inte reda ut det här med eller utan psykolog, så beror det på att han inte tar dig på allvar, det är väldigt traumatiskt eller att du inte varit tillräckligt tydlig med hur viktigt detta är för dig.

    För att han ska förstå allvaret kan du ju hota med att lämna om det fortsätter så här ( även om du nu inte tänker göra det). Har han svenskt medborgarskap förresten?
Svar på tråden Min man pratar inte och svarar inte...