• Anonym (Fundersam)

    Är jag för svartsjuk eller gör min flickvän fel?

    Hejsan!
    Jag har lite funderingar om mig och min flickvän...
    Hon har under vårt förhållande ofta skrivit med andra killar (inte träffat dom, men kommunicerat på sociala medier). Det är alltid dom som kontaktar henne och när jag ifrågasätter henne så säger hon att hon känner sig så elak om hon ignorerar dom.
    Hon är öppen med att hon skriver med dom, alltså döljer inget för mig utan kan berätta precis vem hon skriver med och vem han är. (Detta är alltså ofta personer hon inte känner alls sen tidigare eller "bekanta")

    Jag har en tendens att vara väldigt svartsjuk, alltså när jag ser en annan kille skriva till henne så blir jag sur. Jag tror att anledningen till svartsjukan är för att jag är rädd att förlora henne (vill inte riskera något) samt dålig självkänsla (som att jag inte är tillräcklig för henne, tex inte tillräckligt snygg).

    Vem tycker ni gör "fel" i vårt förhållande?
    Ska min flickvän ignorera dessa killar? Eller ska jag sluta vara svartsjuk?
    Att jag skulle förbjuda henne att prata med någon skulle nog bara förstöra vårt förhållande, aldrig bra att förbjuda sin partner saker.

    Kan också tillägga att hon aldrig gjort något som kan uppfattas/leda till otrohet (tex bestämt träff med någon av dom eller något annat).

    Vi har varit tillsammans i 9 månader.

  • Svar på tråden Är jag för svartsjuk eller gör min flickvän fel?
  • Birgitta02

    Tycker du ska jobba med din självkänsla. Svartsjuka har en tendens att göra exakt det du är rädd för: förlora henne. Varför får hon inte kommunicera med andra killar? Det är ju inte så att hon är intresserad av dom eller flirtar eller på annat sätt försöker få uppmärksamhet.

    Jobba med dig själv! Det mest attraktiva jag vet är killar som har noll svartsjuka och är tillfreds med sig själva. Bry dig inte och var trygg med att hon vet vad hon sysslar med.

  • sextiotalist

    Att begränsa den andra att ha vanligt sociala relationer pga sin svartsjuka är fel.
    Jag är en sådan som nästan hellre har vardagskontakt med män/killar än kvinnor, vilket gör att jag har väldigt många manliga vänner på min Facebook och även i IRL. Min sambo har inga problem med detta.

    Hon är ju öppen och hon är troligen en social person som gillar att prata med olika människor, så hon gör inget fel

  • Pratkvarnen

    I såna här lägen känner jag att det inte direkt finns något rätt och fel. Det handlar mer om hur man känner inför varandra och varandras känslor. 
    Om jag vore du, skulle jag pratat med tjejen om hur du känner, utan att förbjuda eller skuldbelägga, utan mer: 

    "När du chattar med andra killat på nätet blir jag osäker på om jag räcker till för dig. Jag blir rädd att du ska hitta något bättre och lämna mig, jag känner mig svartsjuk och mår dåligt."

    Om din flickvän är vettig kan ni då diskutera vad det får för eventuella konskevenser på ert förhållande och om det är så viktigt för henne att prata med främlingar/bekanta på nätet att hon tycker det är ok att du mår så. 

    VIktigt är nog att du utgår ifrån dina egna känslor, hur hennes beteende får dig att känna, så att det inte eskalerar och hamnar i en "du får inte...." diskussion, för då är det lätt att det blir bråk av det... 

  • Sansa Snark

    Fel och fel, om hon har ett beteende som du blir sårad av så har ni ett problem. Och det borde vara ett större problem för henne att du blir ledsen att nån random dude på internet blir det. 

  • Stårschan

    HUR kommer dessa killar i kontakt med henne om hon inte känner dem sedan tidigare? Jag tycker absolut inte att man ska begränsa varandra angående vilka man kommunicerar med, men jag tycker att det verkar som om din tjej hör till den typen som är lite för snäll och vek för sitt eget bästa. Hon själv skulle förmodligen må bra av att lära sig att ignorera/säga nej till personer hon inte vill ha kontakt med. Om man aldrig törs säga nej så riskerar man att bli väldigt utnyttjad genom livet.

  • sextiotalist

    Och en sak till, att begränsa en person pga ens egen svartsjuka i rädslan att man kan förlora personen, leder ofta till att man förlorar personen.

  • Anonym (Oh)

    Det skulle inte skada om du jobbade lite med din självkänsla för det är din egen osäkerhet som gör dig svartsjuk. Att vara svartsjuk är för mig samma sak som att vilja ha makten. Du skulle vilja bestämma att din sambo inte ska ha kontakt med andra killar, men det är inte den rätta vägen. Du kan tala om för henne att det gör ont, men du kan aldrig tvinga henne att sluta eftersom det är viktigt för henne. Eftersom hon ärligt talar om det så finns det ingenting att vara rädd för. Ni ska vara glada att ni har varandra och njuta av livet.

  • mumsigmuffin
    Pratkvarnen skrev 2014-08-29 11:40:08 följande:

    I såna här lägen känner jag att det inte direkt finns något rätt och fel. Det handlar mer om hur man känner inför varandra och varandras känslor. 
    Om jag vore du, skulle jag pratat med tjejen om hur du känner, utan att förbjuda eller skuldbelägga, utan mer: 

    "När du chattar med andra killat på nätet blir jag osäker på om jag räcker till för dig. Jag blir rädd att du ska hitta något bättre och lämna mig, jag känner mig svartsjuk och mår dåligt."

    Om din flickvän är vettig kan ni då diskutera vad det får för eventuella konskevenser på ert förhållande och om det är så viktigt för henne att prata med främlingar/bekanta på nätet att hon tycker det är ok att du mår så. 

    VIktigt är nog att du utgår ifrån dina egna känslor, hur hennes beteende får dig att känna, så att det inte eskalerar och hamnar i en "du får inte...." diskussion, för då är det lätt att det blir bråk av det... 


  • Anonym (r)

    Jag är tjej och jag kan verkligen förstå dig! jag hade också blivit svartsjuk.. det som är bra är att hon är ärlig om det o säger som det är, så du har nog ingen anledning till att vara svartsjuk, men jag hade också varit det, rätt eller fel.

  • Sansa Snark
    sextiotalist skrev 2014-08-29 11:39:00 följande:

    Att begränsa den andra att ha vanligt sociala relationer pga sin svartsjuka är fel.
    Jag är en sådan som nästan hellre har vardagskontakt med män/killar än kvinnor, vilket gör att jag har väldigt många manliga vänner på min Facebook och även i IRL. Min sambo har inga problem med detta.

    Hon är ju öppen och hon är troligen en social person som gillar att prata med olika människor, så hon gör inget fel


    Jag håller i princip med, men tycker också det är skillnad på (manliga) vänner/kollegor och okända som försöker ragga. Och TS tjej säger ju att hon skriver med dem för att inte känna sig taskig. Då bör hon ju fråga sig vad hon själv får ut av det....
Svar på tråden Är jag för svartsjuk eller gör min flickvän fel?