• Anonym (Jessica)

    Narcissistiska föräldrar

    Jag tror jag har en narcissistisk mamma. Ingen diagnos finns men det finns oerhört med tecken.
    Jag har alltid varit syndabocken i familjen och eftersom jag var äldst så blev jag oftast lämnad hemma om familjen skulle någonstans och de ville spara bensin och pengar genom att endast ta en bil. I julas stack min mamma åt mig en laptop och sa att det var en julklapp, nu i sommar så säger hon att hon skojade ju bara.
    Det är alltid mitt fel när något blir fel i hennes eget liv, som när hennes äktenskap tog slut.
    Hon tvingar mig till saker jag inte vill endast för att det gynnar hennes "perfekta" image.
    Hon hälsar aldrig på även om hon har vägarna förbi för hon har alltid för bråttom för att ha ens lite tid för mig och sitt barnbarn.
    Hon vill att jag lämnar min man så att hon får behålla sin egen eftersom att han tycker illa om min. Hennes man har synpunkter på mitt liv trots att han har jota med det att göra.
    Hon ser mig som helt värdelös och säger helt öppet att det är väl egentligen tur att jag har min man för det kan väl inte finnas någon som vill ha en sådan som mig. Jag är ändock skötsam och dricker inte ens alkohol!
    Häromdagen uttryckte hon besvikelse över att jag inte ser pengar som det viktigaste i världen, för att min dotter och ett hälsosamt liv kommer först och jobb och pengar i andra hand. Det är väl inte fel?
    Och hon säger även att hon inte tror på villkorslös kärlek till ett barn, utan barnet måste jobba för kärleken.
    Det här är knappt en bråkdel men nog för att ni ska förstå vad jag nästan dagligen får utstå.

    Jag undrar om det finns fler som jag, kanske någon som hittat ett sätt att komma över det, brutit sig fri och får må bra igen?
    Eller någon som kanske vill dela med sig av vad de får utstå själva och att vi tillsammans kanske kan stötta varandra?

    Det finns säkert de som tycker att det bara är att strunta i vad mamman eller pappan säger, att det skulle vara lätt och enkelt att inte bry sig men jag ska tala om för er att det tog min man 4 år att få mig att förstå att det är något som är väldigt fel och att det tagit mig dessa fyra år att komma till någon sorts insikt. Men jag som alla andra vill inget hellre än att få min mamma acceptans och kärlek för den jag är och inte för den hon önskar att jag var.

  • Svar på tråden Narcissistiska föräldrar
  • elle9

    Du är inte skyldig att ha en relation med en person som uppför sig illa, inte ens när det är en förälder och man själv är vuxen. Ðu kan inte andra på din mamma. Så länge du inte är det hon vill, så kommer hon att hacka. Ska din son se sin mamma bli illa behandlad? Vad gör det med honom och er relation?

    Läs Men jag då? av Sandy Hotchkiss, den ger jättemycket. Lycka till!

  • Anonym (Jessica)
    elle9 skrev 2014-08-29 12:29:52 följande:

    Du är inte skyldig att ha en relation med en person som uppför sig illa, inte ens när det är en förälder och man själv är vuxen. Ðu kan inte andra på din mamma. Så länge du inte är det hon vill, så kommer hon att hacka. Ska din son se sin mamma bli illa behandlad? Vad gör det med honom och er relation?

    Läs Men jag då? av Sandy Hotchkiss, den ger jättemycket. Lycka till!


    Nej och jag har gång på gång försökt bryta mig lös utan framgång för att jag varit svag. Min lilla flicka (inte son????) gör mig starkare än jag någonsin varit förut och jag känner att jag antagligen kommer klara av det nu. Oavsett om hon är narcissistisk eller ej så är det misshandel ändå.

    Jag ska kolla om jag kan hitta den boken och tack så mycket!
  • Litet My

    Vad vill du TS? Om hon har en diagnos eller bara beter sig som en potta är ju ovidkommande. Vad vill du? Kan du få det med henne? Skulle hon kunna ändra sig och se det hon gör? Om Nej, vad kan du göra för att må bra? Bryta? Sporadisk kontakt. Tyvärr kan man inte ändra andra hur gärna man än vill. Har själv brutit med mina adoptivföräldrar efter många års katastrof med dem. Ingen av dem anser att de gör eller har gjort något fel. Men såhär drygt ett pr efteråt är det mestadels bara skönt att slippa all stress, press, kränkningar och ångest som det innebar att ha en relation med dem.

  • Anonym
    Anonym (Jessica) skrev 2014-08-29 12:42:56 följande:
    Nej och jag har gång på gång försökt bryta mig lös utan framgång för att jag varit svag. Min lilla flicka (inte son????) gör mig starkare än jag någonsin varit förut och jag känner att jag antagligen kommer klara av det nu. Oavsett om hon är narcissistisk eller ej så är det misshandel ändå.

    Jag ska kolla om jag kan hitta den boken och tack så mycket!
    Förlåt! Jag läste slarvigt på min mobil. Skärmen är så liten. Nu när du har en trygghet med din egna familj så måste det vara mycket lättare. 
  • Anonym (Jessica)

    Jag planerar för att bryta med henne.

    Min dotters välmående kommer först och då måste ju även jag må bra. Hon är så manipulativ att det är läskigt och de gånger jag försökt bryta med henne så lyckades hon vända på det så att det var hon som bröt med mig för min skull. Eh?

    Det är svårt att förklara hur hon fungerar men jag kan säga att min man slitit sitt hår och dunkat huvudet i väggen åt hur blind jag är och har varit som inte ser vad hon gör med mig. Fast jag ser ju och mår skit varje dag, terapi i 5 år snart. Men det finns någon konstig ovilja att "förlora mamma".

    Och frågan "Varför älskar hon inte mig?" Hemsöker mig. Min mans mamma SL jag aldrig ens träffat säger att hon älskar mig som sin egen och längtar efter den dagen då vi äntligen får träffas och hon får ge mig en stor kram. Så varför kan min egen mamma inte säga så? Varför känner hon inte så? Det finns många frågor utan svar. Och jag är fullt medveten om att jag låter helt sinnessjuk och utan förstånd men det är så här det funkar. Man är medveten om det men ser på något sjukt sätt att det kanske går ändå. Man struntar i hur illa man blir behandlad bara man får vara nära. Det är som vilket annat beroende som helst. Utifrån sett så borde det inte vara så här svårt. Jag vet det.

  • Anonym (Jessica)
    Anonym skrev 2014-08-29 13:07:20 följande:

    Förlåt! Jag läste slarvigt på min mobil. Skärmen är så liten. Nu när du har en trygghet med din egna familj så måste det vara mycket lättare. 


    Det är lugnt!

    Ja det är det. Det kommer vara svårt ett tag till me det har blivit mycket bättre och jag mår bättre fysiskt och psykiskt. Besvikelsen har bytts ut emot en annan sorts besvikelse en arg sådan.

    Jag är stark och jag klarar det här. Hoppas jag
  • Vera2727

    Länge, länge hade jag ursäkter för hur min mamma betedde sig, elak, självisk, manipulerande..."hon mådde ju inte bra". Men när hon började behandla mina egna barn, hennes egna barnbarn på samma sätt som hon alltid behandlat mig, vaknade jag, tänkte, det här är inte rätt, mamma har ingen empati. En mamma som kränker sitt eget barn är inte en frisk person. Efter en hel del research så hamnade jag på en sida som beskriver "maternal narcissisim" och alla bitar föll på plats, sorligt, men sant. En narcissist kan inte visa empati, inte ge villkorslös kärlek, och din mamma erkänner tom att "ett barn inte ska ha villkorslös kärlek"! Att ge villkorslös kärlek är inte ett val, det är en känsla som bara finns där för sitt barn, men din mamma har inte den känslan. Hennes kommentar visar så tydligt att din mamma inte är frisk, jag är ledsen, men bryt kontakten, det är enda sättet för dig att må bra och få vara dig själv. Hon kommer aldrig aldrig att acceptera dig och ge dig den villkorslösa kärleken du förtjänar, hon har helt enkelt inte förmågan, jag är ledsen, men du måste förstå och acceptera det för att kunna gå vidare. Du kan inte heller kräva denna förlorade moderskärlek från omgivningen (din man, vänner), för det var en kärlek från en mamma till ett barn, och den är borta. Denna insikt gör otroligt ont, se till att gråta och få ut sorgen, men samtidigt gör den dig starkare, för det är detta som du söker varje dag, din mammas villkorslösa kärlek, men du kommer aldrig få den, det är som att trampa i kvicksand, ju mer du kämpar, ju djupare faller du. Det har INGENTING med dig att göra att hon inte kan ge den, du är en otroligt klok och vacker person, men din mamma är inte frisk, hon har inte förmågan. Du skriver ingenting om din mammas bakgrund, men kan tänka mig att hon inte hade det lätt när hon växte upp, och det troligtvis är anledningen (men ingen ursäkt!) till hennes narcissism. Jag bröt själv kontakten helt med min mamma för några år sedan, det var otroligt tufft i början, hade många dippar och frågor, kände en otrolig skuld, men sakta men säkert så mår man bättre och bättre iom att man inte har mammans konstkanta kränkningar och frånvaro av kärlek, acceptans. Känner mig idag starkare och "lugnare i mig själv" än någonsin. Jag insåg även att all skuld jag hade iom att jag bröt kontakten och "fick mamma att må dåligt", totalt stämde inte, för mamma hade helt enkelt inte dom känslorna, det var ett manipulerande spel från hennes sida att få mig att känna skuld så jag skulle komma tillbaka. Att bryta kontakten med min sjuka mamma är det absolut bästa jag har gjort, jag har aldrig mått bättre, alla frågor har äntligen fått sitt svar. Stay strong Jessica, du kommer klara det, och må så otroligt mycket bättre. Kika här: www.willieverbegoodenough.com

Svar på tråden Narcissistiska föräldrar